Genel olarak bireylerin üniversitede okudukları bölüm, gelecekte yapmayı düşündükleri meslek ile ilişkili olmaktadır. Bu açıdan bireylerin üniversite bölüm/program tercihlerini hangi eğilimlere dayanarak yaptıklarının belirlenmesi önem arz etmektedir.
Bu çalışmada muhasebe bölüm/program tercihlerinin hangi mesleki etkenlere dayanarak yapıldığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu doğrultuda bir model oluşturulmuş ve test edilmiştir. Modelin test edilmesi için dört hipotez oluşturulmuştur. Araştırma Türkiye’de ‘Muhasebe ve Finans Yönetimi’ Lisans bölümü bulunan sekiz üniversitede, Lisans ve Ön Lisans muhasebe bölüm/programı okuyan öğrenciler üzerinde yapılmıştır. Araştırma verilerine yönelik geçerlilik ve güvenilirlik analizi yapılmış ve ölçeğin oldukça geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan keşfedici faktör analizi sonucunda faktör yüklerinin oldukça yüksek olduğu görülmüştür. Elde edilen veriler Amos 24 paket program aracılığı ile YEM testine tabi tutulmuştur. Test sonucunda elde edilen sonuçların uyum indekslerinin genel olarak mükemmel olduğu sonucuna varılmıştır. Bağımlı değişkenin bağımlı değişken üzerindeki etkilerine bakıldığında belirlenen 4 faktörden çevresel etki, bireysel beceri ve gelecek beklentisi faktörlerinin muhasebe bölümünün tercih edilmesi üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu sonucu elde edilmiştir. Etki değerleri incelendiğinde muhasebe bölümünün tercih edilmesinde gelecek beklentisinin daha çok etkili olduğu görülmektedir. Diğer bir faktör olan esnek çalışmanın ise muhasebe bölümünün tercih edilmesinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı sonucuna varılmıştır.
Muhasebe Bölümün Tercih edilmesi 1 Gelecek Beklentisi 2 Çevresel Etki 3
The academic departments that individuals choose in university are generally related to the professions they plan to pursue in the future. In this context, identifying the professional factors that influence students' preferences for academic programs is an important research topic.
This study aims to determine the professional factors that influence students' choices of accounting programs. A conceptual model was developed and tested within the framework of four hypotheses. The research was conducted among undergraduate and associate degree students studying in the Accounting and Finance Management departments of eight universities in Turkey. The reliability and validity of the scale used in the study were tested, and the results indicated that the scale was highly valid and reliable. Exploratory Factor Analysis (EFA) showed that the factor loadings were significantly high. The collected data were analyzed using AMOS 24 software through Structural Equation Modeling (SEM). The fit indices were generally found to be excellent, confirming the statistical acceptability of the proposed model. When analyzing the impact of independent variables on the preference for the accounting department, it was found that environmental influence, individual skills, and future expectations had a significant impact on students' choices. Among these, future expectations were identified as the most influential factor in the decision to choose the accounting department. However, flexible working conditions were found to have no statistically significant effect on the choice of the accounting department. This study provides valuable insights into the factors influencing students' career choices in accounting education. The findings offer guidance for university administrators, academics, and policymakers in shaping strategies to improve accounting education and career planning.
Preference for the Accounting Department Future Expectations Environmental Impact
Etik kurul onayı Şırnak Üniversitesi Etik Kurulu'ndan 2024/108016 tarih ve sayılı karar numarasıyla alınmıştır.
Destekleyen kurum bulunmamaktadır
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İşletme |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 28 Ekim 2024 |
| Kabul Tarihi | 18 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |


Bu dergide yayımlanan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmaktadır.