Şeyh Üftâde’yi tanımamızı sağlayacak iki eserinden biri Üftâde Divanı’dır. Buradaki
temel düşünce, tasavvuf literatüründe insanın mahiyetini ve Hak’la ilişkisini ortaya
koyması bakımından merkezî bir yer tutan aslî vatan fikridir. Bu sebeple Üftâde’yi
anlamak, bu kavramın anlam çerçevesini ortaya çıkarmakla mümkündür. Bu manada
konunun ilişkili olduğu esas mesele insanın ezelîliği problemidir. Üftâde’nin konuyu
fenâ ve ezelî mîsaka atı a işlemesi, bu meseleler bağlamında ruhun bir tür ezelîliğinden
bahseden ve tevhidin gerçekleşmesini bu imkâna bağlayan Cüneyd-i Bağdâdî’nin, temel
bir kaynak olarak öne çıktığını gösterir. Bununla birlikte Cüneyd konuyu ayrıntılı olarak
ele almamıştır. Meselenin çözümü için gerekli izahı sunan yaklaşım ise, İbnü’l-Arabî’nin
asıl-fer‘ kavramlaştırması ve a‘yân-ı sâbite teorisinde bulunmaktadır.
______, “Yunus Emre’de İnsanın Kadîmliği Sorunu: ‘Ezelî Vatanda İdik’”, Doğumunun 770. Yıldönümünde Uluslar arası Yunus Emre Sempozyumu Bildirileri, İstanbul: İBB Kültürel ve Sosyal İşler Daire Başkanlığı Kültür Müdürlüğü Yayınları, 26- 2010, ss. 98-109.
el-Bağdâdî, Cüneyd, “Risâletün ilâ Yahyâ b. Muâz er-Râzî”, Tâcü’l-ârifîn: el-Cüneydü’l-Bağdâdî içinde, thk. Suâd el-Hakîm, Kahire: Dârü’ş-Şürûk, 2. Bs., 2005.
Fârâbî, Ebû Nasr Muhammed, Ârâu ehli’l-medîneti’l-fâzıla, Beyrut: Dârü’l-Meşrik (Dar el- Machreq), 5. Bs. 1985.
______, “Kitâbu’l-Cem beyne ra’yi-l’hakîmeyn E âtûn ve Aristo”, el-Mecmû’ içinde, Kahire: Matbaatü’s-Saâde, (t.y.).
______, “Uyûnu’l-mesâil”, el-Mecmû’ içinde, Kahire: Matbaatü’s-Saâde, 1907.
Gazzâlî, Ebû Hâmid, Filozo arın Tutarsızlığı: Tehâfütü’l-felâsife, trc. Mahmut Kaya, Hüseyin Sarıoğlu, İstanbul: Klasik Yayınları, 2005.
Hücvirî, Ali b. Osman, Hakikat Bilgisi: Keşfu’l-Mahcûb, haz. Süleyman Uludağ, İstanbul: Dergah Yayınları, 1982.
İbn Manzûr, Ebü’l-Fazl Muhammed b. Mükerrem, Lisânü’l-arab, nşr. Emin Muhammed Abdülvehhab, Muhammed es-Sâdık el-Ubeydî, Beyrut: Dârü’l-İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, 1997, c. I.
İbn Sînâ, Kitâbu’ş-Şifa: Metafizik II, çev. Ekrem Demirli, Ömer Türker, İstanbul: Litera Yayıncılık, 2005.
______, el-İşârât ve’t-tenbîhât: İşaretler ve Tembihler, trc. Ali Durusoy, Ekrem Demirli, İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı, 2014.
______, Resâilu İbnü’l-Arabî: İbni Arabî’nin Risâleleri, çev. Vahdettin İnce, İstanbul: Kitsan Yayınevi, c. I, (t.y.).
Kādî Abdülcebbâr, Şerhu’l-usûli’l-hamse: Mu’tezile’nin Beş İlkesi (metin-çeviri), çev. İlyas Çelebi, İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, 2013, c. I.
Kaya, Mahmut, “Farabî”, TDVİA, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, c. XII, 1995, ss. 145- 162.
______, İslâm Kaynakları Işığında Aristoteles ve Felsefesi, İstanbul: Ekin Yayınları, 1983. Kindî, Ebû Yûsuf Ya‘kûb b. İshak, Resâilü’l-Kindî el-Felsefiyye, thk. Muhammed Abdülhâdî Ebû Rîde, Kahire: Dârü’l-Fikri’l-Arabî, 1950.
Konuk, Ahmed Avni, Mesnevî-i Şerîf Şerhi, İstanbul: Kitabevi Yayıncılık.
Öngören, Reşat, Osmanlılar’da Tasavvuf: Anadolu’da Sufiler, Devlet ve Ulemâ (XVI. Yüzyıl), İstanbul: İz Yayıncılık, 2000.
Rasim Efendi, Seyyid Mustafa, Tasavvuf Sözlüğü: Istılâhât-ı İnsân-ı Kâmil, haz. İhsan Kara, İstanbul: İnsan Yayınları, 2008.
Şehristânî, Abdülkerim, Kitâbü Nihâyeti’l-ikdâm fî ilmi’l-kelâm /The Summa Philosophiae of Al-Shasrastani Kitab Nihayatu’l-ikdam fi ilmi’l-kalam, ed. ve çev. Alfred Guillaume, (Arapça aslı ile birlikte) London: Oxford University Press, 1934.
______, “Yunus Emre’de İnsanın Kadîmliği Sorunu: ‘Ezelî Vatanda İdik’”, Doğumunun 770. Yıldönümünde Uluslar arası Yunus Emre Sempozyumu Bildirileri, İstanbul: İBB Kültürel ve Sosyal İşler Daire Başkanlığı Kültür Müdürlüğü Yayınları, 26- 2010, ss. 98-109.
el-Bağdâdî, Cüneyd, “Risâletün ilâ Yahyâ b. Muâz er-Râzî”, Tâcü’l-ârifîn: el-Cüneydü’l-Bağdâdî içinde, thk. Suâd el-Hakîm, Kahire: Dârü’ş-Şürûk, 2. Bs., 2005.
Fârâbî, Ebû Nasr Muhammed, Ârâu ehli’l-medîneti’l-fâzıla, Beyrut: Dârü’l-Meşrik (Dar el- Machreq), 5. Bs. 1985.
______, “Kitâbu’l-Cem beyne ra’yi-l’hakîmeyn E âtûn ve Aristo”, el-Mecmû’ içinde, Kahire: Matbaatü’s-Saâde, (t.y.).
______, “Uyûnu’l-mesâil”, el-Mecmû’ içinde, Kahire: Matbaatü’s-Saâde, 1907.
Gazzâlî, Ebû Hâmid, Filozo arın Tutarsızlığı: Tehâfütü’l-felâsife, trc. Mahmut Kaya, Hüseyin Sarıoğlu, İstanbul: Klasik Yayınları, 2005.
Hücvirî, Ali b. Osman, Hakikat Bilgisi: Keşfu’l-Mahcûb, haz. Süleyman Uludağ, İstanbul: Dergah Yayınları, 1982.
İbn Manzûr, Ebü’l-Fazl Muhammed b. Mükerrem, Lisânü’l-arab, nşr. Emin Muhammed Abdülvehhab, Muhammed es-Sâdık el-Ubeydî, Beyrut: Dârü’l-İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, 1997, c. I.
İbn Sînâ, Kitâbu’ş-Şifa: Metafizik II, çev. Ekrem Demirli, Ömer Türker, İstanbul: Litera Yayıncılık, 2005.
______, el-İşârât ve’t-tenbîhât: İşaretler ve Tembihler, trc. Ali Durusoy, Ekrem Demirli, İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı, 2014.
______, Resâilu İbnü’l-Arabî: İbni Arabî’nin Risâleleri, çev. Vahdettin İnce, İstanbul: Kitsan Yayınevi, c. I, (t.y.).
Kādî Abdülcebbâr, Şerhu’l-usûli’l-hamse: Mu’tezile’nin Beş İlkesi (metin-çeviri), çev. İlyas Çelebi, İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, 2013, c. I.
Kaya, Mahmut, “Farabî”, TDVİA, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, c. XII, 1995, ss. 145- 162.
______, İslâm Kaynakları Işığında Aristoteles ve Felsefesi, İstanbul: Ekin Yayınları, 1983. Kindî, Ebû Yûsuf Ya‘kûb b. İshak, Resâilü’l-Kindî el-Felsefiyye, thk. Muhammed Abdülhâdî Ebû Rîde, Kahire: Dârü’l-Fikri’l-Arabî, 1950.
Konuk, Ahmed Avni, Mesnevî-i Şerîf Şerhi, İstanbul: Kitabevi Yayıncılık.
Öngören, Reşat, Osmanlılar’da Tasavvuf: Anadolu’da Sufiler, Devlet ve Ulemâ (XVI. Yüzyıl), İstanbul: İz Yayıncılık, 2000.
Rasim Efendi, Seyyid Mustafa, Tasavvuf Sözlüğü: Istılâhât-ı İnsân-ı Kâmil, haz. İhsan Kara, İstanbul: İnsan Yayınları, 2008.
Şehristânî, Abdülkerim, Kitâbü Nihâyeti’l-ikdâm fî ilmi’l-kelâm /The Summa Philosophiae of Al-Shasrastani Kitab Nihayatu’l-ikdam fi ilmi’l-kalam, ed. ve çev. Alfred Guillaume, (Arapça aslı ile birlikte) London: Oxford University Press, 1934.