İlahiyatlarda felsefenin durumu: tabi soru bir açıdan baktığımız
zaman spesifik, çok özel bir soru gibi görünüyor. Bir açıdan baktığımız zaman
üzerinde epeyce, fazlaca, ayrıntılı bir şekilde durulması, konuşulması, tartışılması
gereken bir soru veya konu gibi karşımıza çıkıyor. Şimdi İlahiyatlarda dediğimiz
zaman veya daha doğrusu ilahiyat eğitimi dediğimiz zaman ister istemez en
üst düzeyde bir tefekkür, düşünme, kavrama etkinliğinin söz konusu olduğu
bir eğitimden söz ediyoruz demektir. Bunu şöyle özelleştirmek mümkün. Öyle
sanıyorum ki soruyu bir örnek üzerinden yürümek mümkün diye düşünüyorum.
İlahiyat dediğimiz zaman biz doğrudan ilahi olan uluhiyyetle ilgili olan anlarız ama
bir de bunun pratik hayattaki gerçekleşmesini tahakkukunu göz önüne getiririz.
O zaman da islamda ilgili konuşuyoruz demektir. İlahiyat dediğimiz zaman ne
kadar girerse islam da o kadar özel yönü olan bir olgu olarak karşımıza çıkıyor.
O zaman şöyle düşünelim islam dediğimiz olgu islam dediğimiz dalga oluşum
nedir? Bunun bir kaç boyutu var. Yani soru bu. Bunu bir kaç boyutu var. Diyelim ki
insan oruç tutuyor. Görürüz görmeyiz ama biliyoruz oruç tuttuğunu. Veya namaz
kılıyor veya hacca gidiyor. Bu davranışına baktığımız zaman görünüşüyle İslam’dır
ama Müslüman olduğunu gösterir. Bunun hemen arkasından ne için oruç
tutuyor, hacca gidiyor sorusunu sorabiliriz. Çünkü inanıyoruz. İman dediğimiz bir
tecrübe veya algılayış veya kavrayış. Buna böyle davranmasını sağlıyor. Bu kişinin
hacca gitmesinin altında yatan asıl husus o fiile yönelten zihni kavrayış tefekkür
bu da imandır.. Başka bir şeyler de aklımıza geliyor. Bnu nasıl gerçekleştirdiği söz
konusu. O da ihsan dediğimiz özellikle büyük harfle yazdığınız İSLAMın hayatla
nasıl buluşturulduğu hangi düzeyde hayatla buluşturulduğu gibi soruları veya
bu tür açıklamaları gerektiren bir soru.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Söyleşi / Conversation |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1 |
BEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC ND) ile lisanslanmıştır