Bazı çağdaş İslâm hukukçuları borcun
kaynaklarını tek taraflı hukukî işlem, akit, haksız fiil, haksız iktisap ve
kanun olmak üzere beş kısma ayırırlar.
Haksız fiil, hukuk düzeni veya kanunun uygun görmediği, başkasının
malvarlığına, canına veya vücut bütünlüğüne zarar veren fiil demektir. Bir
fiilin haksız fiil sayılabilmesi için dört şartın bulunması gerekir. Bu şartlar
“hukuka aykırılık”, “kusur”, “zarar” ve “illiyet bağı” şartlarıdır.
Makalemizde İslâm hukuku ile Türk pozitif hukuku literatür ve sistematiğinden
yararlanarak “hukuka aykırılık=te’addî” unsurunu inceledik. Bilindiği üzere, hukuka aykırılık kavramı hukuk
biliminin temel ve önemli kavramlarından biridir. Çünkü bir fiilin hukukî sorumluluk doğurması
için o fiilin hukuka aykırı olması gerekir. Eğer bir fiil hukuk düzenine uygun
ise, o fiil hukukî sorumluluk doğurmaz. Fakat
fiil hukuk düzenini ihlâl ediyorsa, o fiil hukukî sorumluluk doğurur. Ancak hukuka
aykırılığı ortadan kaldıran bazı sebepler vardır. Bu sebepler “hakkın kullanılması”, “yetkili makamın izni”, “görevin ifası”, “meşru müdafaa”, “zaruret”, “zarar görenin
rızası”, “ihkâk-ı hak=kendiliğinden hak alma”, “üstün nitelikte kamu yararı
veya üstün nitelikte özel yarar”
ile “bilimsel araştırma ve
eleştiri” durumlarıdır.
İslâm Hukuku Haksız Fiil Haksız Fiil Sorumluluğu Hukuka Uygunluk
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2 |
BEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC ND) ile lisanslanmıştır