Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Nüzûl Dönemini Bilmenin Anlama Etkisi: “Fülki’l-Meşhûn” Olgusu Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 147 - 176, 15.06.2019

Öz








Son dönem tefsir çalışmalarına bakıldığında nüzûl sıralı tefsir yaklaşımının
revaçta olduğu görülmektedir. Literatürde bazı âyetler özelinde Kur’ân’ı daha iyi
anlamaya yönelik bu yeni tefsir metodunun başarılı örnekleri mevcuttur. Bununla birlikte
mezkûr yaklaşımın pratikte beklentileri karşılamadığına birçok âyet için farklı bir anlam
ve yoruma gidilmediğine şahit olunur. Bu bağlamda nüzûl sıralı tefsirlerde Yâsîn Sûresi
41. âyette geçen “Fülki’l-Meşhûn” kavramıyla neyin kastedildiğine dair yapılan yorumlar,
Mushaf tertibini esas alan tefsirlerde bulunan yorumlardan farklı değildir. Bu makalede,
nüzûl sıralı tefsir metodunun “Fülki’l-Meşhûn” kavramını anlamaya etkisi olup olmadığı
araştırılacaktır. Araştırmada ilk olarak mezkûr tamlamayla neyin kastedildiği birincil ve
ikincil anlamlar üzerinden tespit edilecektir. Bu anlamlara ulaşmak gayesiyle öncelikle
“Fülki’l-Meşhûn” ifadesi için tefsir geleneğinde bugüne dek ortaya konulan yorumlar ana
hatlarıyla aktarılacaktır. Sorasında ise f-l-k ve ş-h-n köklerinin etimolojisine vakıf olmanın,
“Fülki’l-Meşhûn” tamlamasını Kur’ân’ın bütünselliği içerisinde değerlendirmenin ve nüzûl
dönemini bilmenin bu kavramı anlamaya etkisi araştırılacaktır. Yapılan araştırmalar
sonucunda; Allah’ın varlığının bir delili olarak “taşıma imkânı veren her türlü gemi” birincil 
ve tefsîrî anlam olarak tespit edilmiştir. Te’vîlî ve ikincil anlam statüsünde “Habeşistan’a
hicret edilen gemi” şeklindeki muhtemel mana ortaya çıkarılmıştır. Bu anlamın tutarlılığı
belirlenirken; filolojik tefsir yönteminin, Yâsîn sûresinin tarihlendirilmesinin ve buna bağlı
olarak siyer bilgisinin sunduğu imkânlar kullanılmıştır.
 





 




Kaynakça

  • Abdürrezzâk, Ebû Bekr b. Hemmâm b. Nâfi’ es-San’ânî el-Himyerî. Tefsîru Abdirrezzâk. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, 1419/1998. Ahmed b. Hanbel, Ebû Abdillâh Ahmed b. Muhammed b. Hanbel eş-Şeybânî, Fezâʾili’s- sahâbe. Beyrut: Müessesetü’r-risale, 1403/1983. _______. Müsned. Thk. Şuayb el-Arnavut, Adil Mürşid. Beyrut: Müessesetü’r-risâle, 1421/2001. Akdaş, İhsan. “Cudi ve Tufan Kelimelerinin Semantik ve Morfolojik Analizi Işığında Tufan Gerçeği”. Uluslararası Hz. Nuh ve Cudi Dağı Sempozyumu (Şırnak, 27-29 Eylül 2013). Ed. Hamdi Gündoğar-Ömer Ali Yıldırım-M. Ata Az. 607-639. Şırnak Üniversitesi, 2014. Albayrak, Halis. Kur’ân’ın Bütünlüğü Üzerine: Kur’ân’ın Kur’ân’la Tefsiri. İstanbul: Şule Yayınları, 1992. Âlûsî, Şihâbüddîn Mahmud. Rûhu’l-meânî fî tefsîri’s-Seb’i’l-Mesânî. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l- ilmiyye, 1415/1994. Askerî, Ebû Hilâl Hasan b. Abdullah b. Sehl. Mu’cemu’l-Furuku’l-Lüğaviyye. B.y.: Müessesetü’n- neşri’l-İslâmî, 1412/1991. Ayhan, Bayram. Kur’an’ın Nüzûl Sürecinde Vahyin İlk Yılının Tahlili. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, 2014. Bâzergan, Mehdi. Kur’ân’ın Nüzûl Süreci. Trc. Yasin Demirkıran-Mela Muhammed Feyzullah. Ankara: Fecr Yayınevi, 1998. _______, Adım Adım Vahiy. Trc. Yasin Demirkıran. Ankara: Fecr Yayınevi, 1999. Bilmen, Ömer Nasuhi. Kur’ân-ı Kerîm’in Türkçe Meâl-i Âlisi ve Tefsiri. İstanbul: Bilmen Yayınevi, 1964. Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm el-Cu’fî. et-Târîhu’l-kebîr. Haydarâbâd: Dâru’l-maârifi’l-Osmâniyye, ts. _______, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm el-Cu’fî. el-Câmiu’s-sahîh. Thk. Muhammed Züheyr b. Nâsır. 1. Baskı. B.y. Dâru Tavgi’n-Necât, 1422/2002. Câbirî, Muhammed Âbid. Fehmü’l-Kur’âni’l-hakîm (et-Tefsîru’l-vâdıh hasebe tertîbi’n-nüzûl). Beyrut: Dâru’n-neşri’l-Mağribiyye, 1428/2008. Cevherî, İsmâil b. Hammâd. es-Sıhâh tâcü’l-lüğa ve sıhâhü’l-ʿArabiyye. Thk. Ahmed Abdülgafur Attar. 4.Baskı. Beyrut: Dâru’l-ilm li’l-melâyîn, 1987/1407. Cürcânî, Ebû Bekr Abdülkâhir b. Abdirrahmân b. Muhammed. Dercü’d-dürer fî tefsîri’l- Kur’âni’l-Azîm. Thk. Talʿat Salah el-Ferhan-Muhammed Edib Şekur. Amman: Dâru’l-fikr, 1430/2009. Çalışkan, Necmettin. “Nüzûl Sırasına Göre Tefsir Yaklaşımının Kur’an Yorumuna Etkisi (Beyânu’l-Hak Örneği)”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14/30 (2017): 398-422. Çelik, Ömer. Hakk’ın Daveti Kur’an-ı Kerim -Meali ve Tefsiri. İstanbul: Erkam Yayınları, 2013. Çetiner, Bedreddin. Fâtiha’dan Nâs’a Esbâb-ı Nüzûl: Kur’ân Âyetlerinin İniş Sebepleri. İstanbul: Çağrı Yayınları, 2002.
Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 147 - 176, 15.06.2019

Öz

Kaynakça

  • Abdürrezzâk, Ebû Bekr b. Hemmâm b. Nâfi’ es-San’ânî el-Himyerî. Tefsîru Abdirrezzâk. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, 1419/1998. Ahmed b. Hanbel, Ebû Abdillâh Ahmed b. Muhammed b. Hanbel eş-Şeybânî, Fezâʾili’s- sahâbe. Beyrut: Müessesetü’r-risale, 1403/1983. _______. Müsned. Thk. Şuayb el-Arnavut, Adil Mürşid. Beyrut: Müessesetü’r-risâle, 1421/2001. Akdaş, İhsan. “Cudi ve Tufan Kelimelerinin Semantik ve Morfolojik Analizi Işığında Tufan Gerçeği”. Uluslararası Hz. Nuh ve Cudi Dağı Sempozyumu (Şırnak, 27-29 Eylül 2013). Ed. Hamdi Gündoğar-Ömer Ali Yıldırım-M. Ata Az. 607-639. Şırnak Üniversitesi, 2014. Albayrak, Halis. Kur’ân’ın Bütünlüğü Üzerine: Kur’ân’ın Kur’ân’la Tefsiri. İstanbul: Şule Yayınları, 1992. Âlûsî, Şihâbüddîn Mahmud. Rûhu’l-meânî fî tefsîri’s-Seb’i’l-Mesânî. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l- ilmiyye, 1415/1994. Askerî, Ebû Hilâl Hasan b. Abdullah b. Sehl. Mu’cemu’l-Furuku’l-Lüğaviyye. B.y.: Müessesetü’n- neşri’l-İslâmî, 1412/1991. Ayhan, Bayram. Kur’an’ın Nüzûl Sürecinde Vahyin İlk Yılının Tahlili. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, 2014. Bâzergan, Mehdi. Kur’ân’ın Nüzûl Süreci. Trc. Yasin Demirkıran-Mela Muhammed Feyzullah. Ankara: Fecr Yayınevi, 1998. _______, Adım Adım Vahiy. Trc. Yasin Demirkıran. Ankara: Fecr Yayınevi, 1999. Bilmen, Ömer Nasuhi. Kur’ân-ı Kerîm’in Türkçe Meâl-i Âlisi ve Tefsiri. İstanbul: Bilmen Yayınevi, 1964. Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm el-Cu’fî. et-Târîhu’l-kebîr. Haydarâbâd: Dâru’l-maârifi’l-Osmâniyye, ts. _______, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm el-Cu’fî. el-Câmiu’s-sahîh. Thk. Muhammed Züheyr b. Nâsır. 1. Baskı. B.y. Dâru Tavgi’n-Necât, 1422/2002. Câbirî, Muhammed Âbid. Fehmü’l-Kur’âni’l-hakîm (et-Tefsîru’l-vâdıh hasebe tertîbi’n-nüzûl). Beyrut: Dâru’n-neşri’l-Mağribiyye, 1428/2008. Cevherî, İsmâil b. Hammâd. es-Sıhâh tâcü’l-lüğa ve sıhâhü’l-ʿArabiyye. Thk. Ahmed Abdülgafur Attar. 4.Baskı. Beyrut: Dâru’l-ilm li’l-melâyîn, 1987/1407. Cürcânî, Ebû Bekr Abdülkâhir b. Abdirrahmân b. Muhammed. Dercü’d-dürer fî tefsîri’l- Kur’âni’l-Azîm. Thk. Talʿat Salah el-Ferhan-Muhammed Edib Şekur. Amman: Dâru’l-fikr, 1430/2009. Çalışkan, Necmettin. “Nüzûl Sırasına Göre Tefsir Yaklaşımının Kur’an Yorumuna Etkisi (Beyânu’l-Hak Örneği)”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14/30 (2017): 398-422. Çelik, Ömer. Hakk’ın Daveti Kur’an-ı Kerim -Meali ve Tefsiri. İstanbul: Erkam Yayınları, 2013. Çetiner, Bedreddin. Fâtiha’dan Nâs’a Esbâb-ı Nüzûl: Kur’ân Âyetlerinin İniş Sebepleri. İstanbul: Çağrı Yayınları, 2002.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Sait Sıcak Bu kişi benim 0000-0002-5161-9191

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 30 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Sıcak, Ahmet Sait. “Nüzûl Dönemini Bilmenin Anlama Etkisi: ‘Fülki’l-Meşhûn’ Olgusu Üzerine Bir İnceleme”. BEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/1 (Haziran 2019), 147-176.


BEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC ND) ile lisanslanmıştır


by-nc-nd.png