Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Existence Of The Soul, Its Definition And Its Being A Substance In The Philosophy Of Abu Al-Barakat Al-Baghdadi

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 2, 241 - 256, 15.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Aristoteles. Kitabü’n-Nefs. Trc. Ahmed Fuat el-Ehmavni. Kahire: El-Merkez’ül-Kavmil’t-Tercüme 2015.
  • Abu Sa’de, Muhammed Hüseyni. el-Vücud ve’l-Hulut fi Felsefeti Ebi’l-Berekât. Kahire: Esyut niversitesi 1993.
  • Abu Sa’de, Muhammed Hüseyni. En-nefs ve huluduha ind’l-Razi. Kahire: es-Sefa 1979.
  • Bağdadî, Ebu’l-Berekât. el-Kitabu’l-Mu’teberfi’l-Ḥikme. Thk. Yusuf Mahmud. Katar: Daru’l-Hikmet 2012.
  • Beyhaki Zahirüddin. Tetimmetu Sıvani’l-ḥikme. Thk. Rafik el-Acem. Lübnan: Daru’l-Fikir 1994.
  • Cihan, Ahmet Kamil. “Bağdadî Ebu’l-Berekât”. Felsefe Ansiklopedisi. 2: 34-40. İstanbul: Etik Yayınları 2004.
  • Cihan, Ahmet Kamil. “Ebu’l-Berekât el-Bağdadî’nin Akıl Görüşü”. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5 (Haziran 2010): 1- 17.
  • Cürcani. Tarifat. Thk. Muhammed Sıddik el-Menşavi. Lübnan: Daru’l-Fadile 2004.
  • Çağrıcı, Mustafa. “Ebu’l-Berekât el-Bağdadî”. Türkiye Diyanet Vakfı Ansiklopedisi. 10: 300-309. İstanbul: TDV 1994.
  • Gazali. Mearicü'l-küds fi medarici marifeti'n-nefs. Thk. Mustafa ebu-ula. Kahire: Mektebetü’l-cündi 1969.
  • Eflatun. Ruh Üzerine. Trc. İzzet Karani. Kahire: Dar Kubaa 2001.
  • İbn Ebi Usaybiye. Uyun’l-Enba fi Tabaḳati’l-Etıbba. Thk. Nizar Rıza. Beyrut: Darü’ mektebeti’l-hayat 1965.
  • İbn Manzûr. Lisanü’l-Arab. Beyrut: Dar Sadır 1995.
  • İbn Sina. Kitabü’n-Nefs. nşr. Paris: Arabe et İslamique 1988.
  • İbn Sina. Hudûd. Thk. Abdulemir el-Es’am. Kahire: El-Heyetü’l-Mısriyye 1989. İbn Sina. İşaret ve Tembihler. Trc. Muhittin Macit-Ali Durusoy-Ekrem Demirli. İstanbul: Litera Yayıncılık 2014.
  • Kahlut, Muhammed Selim. el-İnsan fi felsefeti ebi’l-Berekât el-Bağdadî. Doktora tezi. Sudan: Nileyn Üniversitesi 2000.
  • Kutluer, İlhan. “Cevher”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 7: 450-455. İstanbul: TDV 1993.
  • Kind. Risale fi'l-hududi'l-eşya ve Rusumiha. thk. Muhammed Abdülhadi Abu Riyde. Beyrut: Daru’l-Fikr el-arabi 1950.
  • Özpilavcı, Feruuh. Ebu’l-Berekât el-Bağdadî Nefs Teorisi. Yüksek lisans tezi. İstanbul: Marmara Ünivarsitesi 2000.
  • Pines, Sholmo. “Studies in Abu-Baakat al-Baghdadis Physics anda Metaphysics”. The Collected Works of Sholmo Pines. 1: 259-335. Jerusalem: The Hebrew University Magnes Press 1979.
  • Râzi, Fahreddîn. el-Erbain fi Usuli’d ‘Din. Thk. Ahmed Hicazi es-Sekka. Kahire: Mektebetü’l-Küliyyat el-Ezheriyye 1986.
  • Tayyib, Ahmed Muhammed. Mevkifu Ebi’l-Berekât el-Bağdadî min’l-felsefeti’l-meşşai’ye. Doktora tezi. Kahire: El-Ezher niversitesi 1980.
  • Tunagöz, Tuna. Ebü’l-Berekât el-Bağdadî Felsefesinde Tanrı. İstanbul: İSAM Yayınları 2015.
  • Yıldırım, Ömer Ali. Ebü’l-Berekât El-Bağdadî ve Meşşâî Felsefe Bağlamında Nefis, benlik ve Bilgi. İstanbul: Litera Yayıncılık 2018.
  • İbn Sina. İşaret ve Tembihler. Trc. Muhittin Macit-Ali Durusoy-Ekrem Demirli. İstanbul: Litera Yayıncılık 2014.

Ebü’l-Berekât El-Bağdâdî’nin Felsefesinde Nefsin Varlığı, Tanımı ve Cevherliği

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 2, 241 - 256, 15.12.2019

Öz

Bu
çalışmada nefs konusuna ilişkin nefsin varlığı, tanımı ve cevherliği
problemleri merkeze alınarak Ebü’l-Berekât el-Bağdâdî’nin görüşleri
incelenmiştir. Bağdâdî başta el-Kitâbü’l-Mu‘teber fi’l-
ikme olmak üzere kaleme
aldığı eserlerinde filozoflarla hesaplaşmayı tercih ederek, nefs konusu da
dahil olmak üzere önceki filozofların birçok görüşünü ciddi eleştiriye tâbi
tutmuştur. Filozof bu meseleler kapsamında nefsin varlığını şuur, nefsin
sürekli kendini idrak etmesi ve hüviyetin tekliği yollarıyla ispat etmeye
çalışır. Ancak filozofun nefsin varlığıyla ilgili olan düşüncesini oluşturan
esas konu şuur meselesidir. Nefsin tanımı söz konusu olunca da Bağdâdî
Aristoteles’ten aktarılan ve daha sonra Meşşâî filozoflar tarafından kabul
edilen tanımı, nefsin manasını karşılamadığı için eleştirerek kapsamlı bir
tanım yapmaya çalışır. Filozof ortaya attığı tanımda Eflatun’un felsefesinden
istifade etmesiyle birlikte, şuur ve idrak türünden olan nefsanî eylemleri
belirleyici unsur olarak kabul eder. Nefsin cevherliği ise filozof, Meşşâî
filozofların benimsedikleri kuvvelerin çoğalması görüşünü eleştirir ve
kuvvelerin tekliğini ileri sürerek nefsin cevherliğini ispatlar. Nitekim bu
bağlamda özellikle Meşşâî filozoflar tarafından ortaya atılan delilleri tenkit
ederek farklı bir yaklaşım sunmak şekliyle kendini diğer filozoflardan ayırır. 

Kaynakça

  • Aristoteles. Kitabü’n-Nefs. Trc. Ahmed Fuat el-Ehmavni. Kahire: El-Merkez’ül-Kavmil’t-Tercüme 2015.
  • Abu Sa’de, Muhammed Hüseyni. el-Vücud ve’l-Hulut fi Felsefeti Ebi’l-Berekât. Kahire: Esyut niversitesi 1993.
  • Abu Sa’de, Muhammed Hüseyni. En-nefs ve huluduha ind’l-Razi. Kahire: es-Sefa 1979.
  • Bağdadî, Ebu’l-Berekât. el-Kitabu’l-Mu’teberfi’l-Ḥikme. Thk. Yusuf Mahmud. Katar: Daru’l-Hikmet 2012.
  • Beyhaki Zahirüddin. Tetimmetu Sıvani’l-ḥikme. Thk. Rafik el-Acem. Lübnan: Daru’l-Fikir 1994.
  • Cihan, Ahmet Kamil. “Bağdadî Ebu’l-Berekât”. Felsefe Ansiklopedisi. 2: 34-40. İstanbul: Etik Yayınları 2004.
  • Cihan, Ahmet Kamil. “Ebu’l-Berekât el-Bağdadî’nin Akıl Görüşü”. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5 (Haziran 2010): 1- 17.
  • Cürcani. Tarifat. Thk. Muhammed Sıddik el-Menşavi. Lübnan: Daru’l-Fadile 2004.
  • Çağrıcı, Mustafa. “Ebu’l-Berekât el-Bağdadî”. Türkiye Diyanet Vakfı Ansiklopedisi. 10: 300-309. İstanbul: TDV 1994.
  • Gazali. Mearicü'l-küds fi medarici marifeti'n-nefs. Thk. Mustafa ebu-ula. Kahire: Mektebetü’l-cündi 1969.
  • Eflatun. Ruh Üzerine. Trc. İzzet Karani. Kahire: Dar Kubaa 2001.
  • İbn Ebi Usaybiye. Uyun’l-Enba fi Tabaḳati’l-Etıbba. Thk. Nizar Rıza. Beyrut: Darü’ mektebeti’l-hayat 1965.
  • İbn Manzûr. Lisanü’l-Arab. Beyrut: Dar Sadır 1995.
  • İbn Sina. Kitabü’n-Nefs. nşr. Paris: Arabe et İslamique 1988.
  • İbn Sina. Hudûd. Thk. Abdulemir el-Es’am. Kahire: El-Heyetü’l-Mısriyye 1989. İbn Sina. İşaret ve Tembihler. Trc. Muhittin Macit-Ali Durusoy-Ekrem Demirli. İstanbul: Litera Yayıncılık 2014.
  • Kahlut, Muhammed Selim. el-İnsan fi felsefeti ebi’l-Berekât el-Bağdadî. Doktora tezi. Sudan: Nileyn Üniversitesi 2000.
  • Kutluer, İlhan. “Cevher”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 7: 450-455. İstanbul: TDV 1993.
  • Kind. Risale fi'l-hududi'l-eşya ve Rusumiha. thk. Muhammed Abdülhadi Abu Riyde. Beyrut: Daru’l-Fikr el-arabi 1950.
  • Özpilavcı, Feruuh. Ebu’l-Berekât el-Bağdadî Nefs Teorisi. Yüksek lisans tezi. İstanbul: Marmara Ünivarsitesi 2000.
  • Pines, Sholmo. “Studies in Abu-Baakat al-Baghdadis Physics anda Metaphysics”. The Collected Works of Sholmo Pines. 1: 259-335. Jerusalem: The Hebrew University Magnes Press 1979.
  • Râzi, Fahreddîn. el-Erbain fi Usuli’d ‘Din. Thk. Ahmed Hicazi es-Sekka. Kahire: Mektebetü’l-Küliyyat el-Ezheriyye 1986.
  • Tayyib, Ahmed Muhammed. Mevkifu Ebi’l-Berekât el-Bağdadî min’l-felsefeti’l-meşşai’ye. Doktora tezi. Kahire: El-Ezher niversitesi 1980.
  • Tunagöz, Tuna. Ebü’l-Berekât el-Bağdadî Felsefesinde Tanrı. İstanbul: İSAM Yayınları 2015.
  • Yıldırım, Ömer Ali. Ebü’l-Berekât El-Bağdadî ve Meşşâî Felsefe Bağlamında Nefis, benlik ve Bilgi. İstanbul: Litera Yayıncılık 2018.
  • İbn Sina. İşaret ve Tembihler. Trc. Muhittin Macit-Ali Durusoy-Ekrem Demirli. İstanbul: Litera Yayıncılık 2014.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ersan Türkmen 0000-0002-4432-0896

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 21 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Türkmen, Ersan. “Ebü’l-Berekât El-Bağdâdî’nin Felsefesinde Nefsin Varlığı, Tanımı Ve Cevherliği”. BEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/2 (Aralık 2019), 241-256. https://doi.org/10.33460/beuifd.608907.


BEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC ND) ile lisanslanmıştır


by-nc-nd.png