One of the most important dynamic effects of economic integration in education is the positive developments observed in both qualitative and quantitative aspects. The purpose of this study is to investigate the effects of economic integration on the level of access to education. In this study, annual data for 10 OECD countries over the period 1998-2006 is analyzed. The data and examination period included in the analysis are selected based on the availability of the data. Five of the countries under consideration are the EU member countriesalthough the other five countries are not. Thus, the effects of economic integration among the countries will be revealed with a comparative analysis. According to the findings, economic integration has a positive impact on both girls'and boys' access to education
Ekonomik entegrasyonun en önemli dinamik etkilerinden birisi eğitimde gözlenen niteliksel ve niceliksel pozitif gelişmelerdir.Bu çalışmanın amacı ekonomik entegrasyonun, eğitime erişim seviyesi üzerindeki etkilerini araştırmaktır. Çalışmada 10 OECD ülkesinin 1999-2006 dönemi yıllık verileri analiz edilmektedir. Analize dahil edilen veriler ve inceleme dönemi veri mevcudiyetine bağlı olarak seçilmiştir. Ele alınan ülkelerden beşi AB üyesi ülkedir. Diğer 5 ülkenin AB üyeliği bulunmamaktadır. Böylelikle ülkeler arasında karşılaştırmalı bir analiz ile ekonomik entegrasyonun etkileri ortaya konmaya çalışılacaktır. Elde edilen sonuçlara göre ekonomik entegrasyon, kız öğrencilerin ve erkek öğrencilerin eğitime erişimlerini pozitif yönde etkilemektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 9 Sayı: 1 |