Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FİNANSAL TEKNOLOJİ UYGULAMALARI, BANKALARIN RİSK YÖNETİMİ VE İÇ KONTROL YAPISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE SONUÇLARI

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 1, 158 - 168, 01.06.2022
https://doi.org/10.14514/BYK.m.26515393.2022.10/1.158-168

Öz

Bankalar ve finansal kuruluşlar ortak ve/veya yöneticilerinin ölçüsüz biçimde risk almalarını önlemek, alınacak riskleri ise kontrol edilebilmek amacıyla iç kontrol yapısı oluşturmak zorundadır. Etkin bir iç kontrol yapısının kurulması sonucunda, bankalar zarara neden olabilecek riskleri zamanında fark edebilirler ve önlenmesine ilişkin önlemler alabilirler.
Finansal teknolojilerde yaşanan değişim nedeniyle, banka müşterileri farklı ürün ve hizmetleri kullanmaya başlamıştır. Özellikle hız, kolaylık ve güven nedeniyle artık tüketiciler teknolojik finansal süreçleri ve ürünleri tercih etmektedir. Tüketici davranışının bir sonucu olarak bankaların, yeni teknolojik finansal ürünlere ve hizmetlere yatırım yapmaları beklenmektedir. Bankacılık iş kolu sürekli değişen ve gelişen teknolojik ürünlere ve hizmetlere uyum sağlamak çabası içindedir.
Diğer taraftan teknolojik gelişmeler; karmaşık ürünlerin ortaya çıkmasına, risk çeşitliliğinin artmasına, belirsiz piyasa koşullarının oluşmasına neden olmaktadır. Bunun sonucunda, bankaların iç kontrol yapılarının teknoloji kullanımı yönlü olarak yeniden düzenlenmesi ihtiyacı bulunmaktadır.
Teknolojik değişimlerin iç kontrol yapısına aktarılması, bilgi teknolojilerinin kullanılması yoluyla dijital dünyada karşılaşılan sorunlara çözümler üretilmesi, görev ve sorumlulukların yeniden belirlenmesi beklenen ilk değişimler arasında sayılabilir.

Kaynakça

  • 29511 Sayılı Resmi Gazete, Bankaların İç Sistemleri ve İçsel Sermaye Yeterliliği Değerlendirme Süreci Hakkında Yönetmelik, 23 Ekim 2015
  • 28260 Sayılı Resmi Gazete, Türkiye Bankalar Birliği Risk Merkezi Yönetmeliği, 10 Nisan 2012
  • Abdüsselam, M. S., & Karal, H. (2012). Fizik Öğretiminde Artırılmış Gerçeklik Ortamlarının Öğrenci Akademik Başarısı Üzerine Etkisi: 11. Sınıf Manyetizma Konusu Örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4).
  • Balaban, D. (2010). Sony Faces and Uncertain Market forlts FeliCa Technology. From NFC Times: http://www.nfctimes.com/news/chart-article-contactless-e-money-jaqpanfelica-chips (Erişim Tarihi 19.09.2021)
  • Bayraktar, E., & Kaleli, F. (2007). Sanal Gerçeklik ve Uygulama Alanları. Akademik Bilişim
  • Boobier, T. (2020). AI And The Future of Banking. Wiley.
  • Cantürk, S. (2021). KPMG Perspektifinden Fintech Sektörüne Bakış, KPMG.
  • Cerulus, R. ve Contituglia, C. (2018). Central Bankers Warn of Chaos in a Cashless society: https://www.politico.eu/article/centralbankers-fear-cybersecurity-chaos-in-a-cashless-society/ (Erişim Tarihi 19.09.2021)
  • Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission. Internal Control-Integrated Framework. (2017) http://www.coso.org/Documents/990025P-Executive-Summary-final-may20pdf. (Erişim Tarihi : 28.11.2017)
  • Deloitte (2021). Open banking Unleashing the power of data and seizing new opportunities Dinç, Y. (2017). Banka Pazarlaması ve Yeni Nesil Bankacılık,.İstanbul, Beta Basım.
  • Fintech İstanbul (2019). Dünyada ve Türkiye’de Açık Bankacılık: Bankacılığın Geleceği
  • Gartner_Inc.(2021) Definition of Business Process Management (BPM) - Gartner Information Laukkanen, T. (2017). Mobile banking. International Journal of Bank Marketing 35(7), 1042-1043.
  • Lynn, T., Rosati, P., & Cummins, M. (2020). Exploring open banking and banking-as-a-platform: Opportunities and risks for emerging markets. In Entrepreneurial finance in emerging markets (pp. 319-334). Palgrave Macmillan, Cham.
  • Marous, J. (2017). The Financial Brand. Will Augmented and Virtual Reality Replace the Bank Branch?: https://thefinancialbrand.com/65828/ar-vr-voice-chatbot-bank-branch-replacement-trends (Erişim Tarihi:18.09.2021)
  • Mead, W., Hinchliffe, M. & Cantürk, S. (2016). Meet EVA-Your Enlightened Virtual Assistant and the Future Face of the Invisible Bank, KPMG.
  • Meulbroek, L., (2008). Integrated Risk Management, Wiley, Chishester, England
  • Özbek, Çetin. (2012). İç Denetim, Kurumsal Yönetim, Risk Yönetimi, İç Kontrol. (1. Baskı) İstanbul: Pasifik Ofset Ltd. Şti.
  • Pwc & GSG Hukuk (2020). Açık Bankacılık: Dünya ve Türkiye
  • Siqueira, J. R., Ter Horst, E., Molina, G., Losada, M., ve Mateus, M. A. (2020). A Bayesian examination of the relationship of internal and external touchpoints in the customer experience process across various service environments. Journal of Retailing and Consumer Services, 53, 102009.
  • Sonpatki, S. (2021). Open Banking-Unleashing the Power of Data and Seizing New Opportunities, Deloitte.
  • Sunal, G. (2016). Sanal Gerçeklik ve Dijital Sinemanın Olanakları Üzerine Bir Değerlendirme. İnif E-Dergi, 1(2), 294-309.
  • Şahin, A. (2016). Fortune Turkey. İlk sanal gerçeklik bankacılık uygulamasında Türk İmzası https://www.fortuneturkey.com/ilk-sanal-gerceklik-bankacilik-uygulamasinda-turk-imzasi-40521 (Erişim Tarihi: 22.06.2022)
  • Torunoğlu, İpek (2020). “Migros Mobil Uygulaması Blockchain Menüsü”, https://www.gelecekburada.net/migros-mobil-uygulamasi-blockchain-menusu/ (Erişim Tarihi: 22.06.2022)
  • TDK. (2021) Türk Dil Kurumu Sözlüğü: https://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi : 21.09.2021)
  • Şahin, B. Ş., & Cantürk, B. C. (2020). Türkiye’deki Hukuki Altyapı ve Ödeme Hizmetleri Yönergesi 2 Bağlamında API Teknolojisi ve Açık Bankacılık. Maliye ve Finans Yazıları, (114), 149-148.
  • Yuen, S. C.-Y., Yaoyuneyong, G., & Johnson, E. (2011). Augmented Reality: An Overview and Five Directions for AR in Education. Journal of Educational Technology Development and Exchange, 4(1), 119-140.
  • Zachariadis, M. & Ozcan, P. (2017). The API Economy and Digital Transformation In Financial Services: The Case of Open Banking, Swift Institute Working Paper No. 2016-001.

THE EFFECT AND RESULTS OF FINANCIAL TECHNOLOGY APPLICATIONS ON RISK MANAGEMENT AND INTERNAL CONTROL STRUCTURE OF BANKS

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 1, 158 - 168, 01.06.2022
https://doi.org/10.14514/BYK.m.26515393.2022.10/1.158-168

Öz

Banks are financial institutions that have to establish an internal control structure in order to prevent excessive risk taking and control the risk has been taken. Establishing an effective internal control structure allows timely recognition of risks that may harm banks and making recommendations for risk prevention.
The transformation in financial technologies enables bank customers to use different products and services. Consumers now prefer technological financial processes due to speed, convenience and trust. Banks are expected to turn to new technological financial products and services and develop new solutions. Banking sector players are also in an effort to adapt to constantly changing and developing technological products and services.
On the other hand, technological developments leads to the emergence of complex products, an increase in risk diversity and uncertain market conditions. As a result, the need for restructuring of traditional banks in terms of technology usage comes to light.
Transferring technological changes into the internal control structure, producing solutions to the problems encountered in digital world by using information technologies and redefining duties and responsibilities can be counted among the expected initial changes.

Kaynakça

  • 29511 Sayılı Resmi Gazete, Bankaların İç Sistemleri ve İçsel Sermaye Yeterliliği Değerlendirme Süreci Hakkında Yönetmelik, 23 Ekim 2015
  • 28260 Sayılı Resmi Gazete, Türkiye Bankalar Birliği Risk Merkezi Yönetmeliği, 10 Nisan 2012
  • Abdüsselam, M. S., & Karal, H. (2012). Fizik Öğretiminde Artırılmış Gerçeklik Ortamlarının Öğrenci Akademik Başarısı Üzerine Etkisi: 11. Sınıf Manyetizma Konusu Örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4).
  • Balaban, D. (2010). Sony Faces and Uncertain Market forlts FeliCa Technology. From NFC Times: http://www.nfctimes.com/news/chart-article-contactless-e-money-jaqpanfelica-chips (Erişim Tarihi 19.09.2021)
  • Bayraktar, E., & Kaleli, F. (2007). Sanal Gerçeklik ve Uygulama Alanları. Akademik Bilişim
  • Boobier, T. (2020). AI And The Future of Banking. Wiley.
  • Cantürk, S. (2021). KPMG Perspektifinden Fintech Sektörüne Bakış, KPMG.
  • Cerulus, R. ve Contituglia, C. (2018). Central Bankers Warn of Chaos in a Cashless society: https://www.politico.eu/article/centralbankers-fear-cybersecurity-chaos-in-a-cashless-society/ (Erişim Tarihi 19.09.2021)
  • Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission. Internal Control-Integrated Framework. (2017) http://www.coso.org/Documents/990025P-Executive-Summary-final-may20pdf. (Erişim Tarihi : 28.11.2017)
  • Deloitte (2021). Open banking Unleashing the power of data and seizing new opportunities Dinç, Y. (2017). Banka Pazarlaması ve Yeni Nesil Bankacılık,.İstanbul, Beta Basım.
  • Fintech İstanbul (2019). Dünyada ve Türkiye’de Açık Bankacılık: Bankacılığın Geleceği
  • Gartner_Inc.(2021) Definition of Business Process Management (BPM) - Gartner Information Laukkanen, T. (2017). Mobile banking. International Journal of Bank Marketing 35(7), 1042-1043.
  • Lynn, T., Rosati, P., & Cummins, M. (2020). Exploring open banking and banking-as-a-platform: Opportunities and risks for emerging markets. In Entrepreneurial finance in emerging markets (pp. 319-334). Palgrave Macmillan, Cham.
  • Marous, J. (2017). The Financial Brand. Will Augmented and Virtual Reality Replace the Bank Branch?: https://thefinancialbrand.com/65828/ar-vr-voice-chatbot-bank-branch-replacement-trends (Erişim Tarihi:18.09.2021)
  • Mead, W., Hinchliffe, M. & Cantürk, S. (2016). Meet EVA-Your Enlightened Virtual Assistant and the Future Face of the Invisible Bank, KPMG.
  • Meulbroek, L., (2008). Integrated Risk Management, Wiley, Chishester, England
  • Özbek, Çetin. (2012). İç Denetim, Kurumsal Yönetim, Risk Yönetimi, İç Kontrol. (1. Baskı) İstanbul: Pasifik Ofset Ltd. Şti.
  • Pwc & GSG Hukuk (2020). Açık Bankacılık: Dünya ve Türkiye
  • Siqueira, J. R., Ter Horst, E., Molina, G., Losada, M., ve Mateus, M. A. (2020). A Bayesian examination of the relationship of internal and external touchpoints in the customer experience process across various service environments. Journal of Retailing and Consumer Services, 53, 102009.
  • Sonpatki, S. (2021). Open Banking-Unleashing the Power of Data and Seizing New Opportunities, Deloitte.
  • Sunal, G. (2016). Sanal Gerçeklik ve Dijital Sinemanın Olanakları Üzerine Bir Değerlendirme. İnif E-Dergi, 1(2), 294-309.
  • Şahin, A. (2016). Fortune Turkey. İlk sanal gerçeklik bankacılık uygulamasında Türk İmzası https://www.fortuneturkey.com/ilk-sanal-gerceklik-bankacilik-uygulamasinda-turk-imzasi-40521 (Erişim Tarihi: 22.06.2022)
  • Torunoğlu, İpek (2020). “Migros Mobil Uygulaması Blockchain Menüsü”, https://www.gelecekburada.net/migros-mobil-uygulamasi-blockchain-menusu/ (Erişim Tarihi: 22.06.2022)
  • TDK. (2021) Türk Dil Kurumu Sözlüğü: https://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi : 21.09.2021)
  • Şahin, B. Ş., & Cantürk, B. C. (2020). Türkiye’deki Hukuki Altyapı ve Ödeme Hizmetleri Yönergesi 2 Bağlamında API Teknolojisi ve Açık Bankacılık. Maliye ve Finans Yazıları, (114), 149-148.
  • Yuen, S. C.-Y., Yaoyuneyong, G., & Johnson, E. (2011). Augmented Reality: An Overview and Five Directions for AR in Education. Journal of Educational Technology Development and Exchange, 4(1), 119-140.
  • Zachariadis, M. & Ozcan, P. (2017). The API Economy and Digital Transformation In Financial Services: The Case of Open Banking, Swift Institute Working Paper No. 2016-001.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Şükrü Mete Tepegöz Bu kişi benim 0000-0002-7636-7699

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 27 Aralık 2021
Kabul Tarihi 23 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tepegöz, Ş. M. (2022). FİNANSAL TEKNOLOJİ UYGULAMALARI, BANKALARIN RİSK YÖNETİMİ VE İÇ KONTROL YAPISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE SONUÇLARI. Beykoz Akademi Dergisi, 10(1), 158-168. https://doi.org/10.14514/BYK.m.26515393.2022.10/1.158-168
AMA Tepegöz ŞM. FİNANSAL TEKNOLOJİ UYGULAMALARI, BANKALARIN RİSK YÖNETİMİ VE İÇ KONTROL YAPISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE SONUÇLARI. Beykoz Akademi Dergisi. Haziran 2022;10(1):158-168. doi:10.14514/BYK.m.26515393.2022.10/1.158-168
Chicago Tepegöz, Şükrü Mete. “FİNANSAL TEKNOLOJİ UYGULAMALARI, BANKALARIN RİSK YÖNETİMİ VE İÇ KONTROL YAPISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE SONUÇLARI”. Beykoz Akademi Dergisi 10, sy. 1 (Haziran 2022): 158-68. https://doi.org/10.14514/BYK.m.26515393.2022.10/1.158-168.
EndNote Tepegöz ŞM (01 Haziran 2022) FİNANSAL TEKNOLOJİ UYGULAMALARI, BANKALARIN RİSK YÖNETİMİ VE İÇ KONTROL YAPISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE SONUÇLARI. Beykoz Akademi Dergisi 10 1 158–168.
IEEE Ş. M. Tepegöz, “FİNANSAL TEKNOLOJİ UYGULAMALARI, BANKALARIN RİSK YÖNETİMİ VE İÇ KONTROL YAPISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE SONUÇLARI”, Beykoz Akademi Dergisi, c. 10, sy. 1, ss. 158–168, 2022, doi: 10.14514/BYK.m.26515393.2022.10/1.158-168.
ISNAD Tepegöz, Şükrü Mete. “FİNANSAL TEKNOLOJİ UYGULAMALARI, BANKALARIN RİSK YÖNETİMİ VE İÇ KONTROL YAPISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE SONUÇLARI”. Beykoz Akademi Dergisi 10/1 (Haziran 2022), 158-168. https://doi.org/10.14514/BYK.m.26515393.2022.10/1.158-168.
JAMA Tepegöz ŞM. FİNANSAL TEKNOLOJİ UYGULAMALARI, BANKALARIN RİSK YÖNETİMİ VE İÇ KONTROL YAPISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE SONUÇLARI. Beykoz Akademi Dergisi. 2022;10:158–168.
MLA Tepegöz, Şükrü Mete. “FİNANSAL TEKNOLOJİ UYGULAMALARI, BANKALARIN RİSK YÖNETİMİ VE İÇ KONTROL YAPISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE SONUÇLARI”. Beykoz Akademi Dergisi, c. 10, sy. 1, 2022, ss. 158-6, doi:10.14514/BYK.m.26515393.2022.10/1.158-168.
Vancouver Tepegöz ŞM. FİNANSAL TEKNOLOJİ UYGULAMALARI, BANKALARIN RİSK YÖNETİMİ VE İÇ KONTROL YAPISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE SONUÇLARI. Beykoz Akademi Dergisi. 2022;10(1):158-6.