541/1146’da Zengî Atabegliği’nin Halep merkezli
Suriye kısmının hâkimiyetini elde ederek 6/12. yüzyıl tarihinin en önemli
aktörleri arasında yer alan Nûreddin Mahmud Zengî, yirmi yedi yıl süren emirlik
ve melikliği boyunca istikrarlı bir şekilde genişlettiği ülkesini İslam dünyası
için verimli bir ilim merkezi hâline getirmiştir. Onun faaliyetleriyle çok
sayıda âlim, çevre ülke ve emirliklerden gelip ülkesine yerleşmiştir. Eğitim
faaliyetlerine katkısıyla adı el-Me’mun, Nizâmülmülk ve Selâhaddîn-i Eyyûbî ile
bir arada anılan Nûreddin Mahmud, başta ilk başkenti Halep ve daha sonra
başkent edindiği Dımaşk olmak üzere âlimler için medreseler açarak ders
verecekleri ortamı oluşturmuş; bununla birlikte devlet yönetiminde farklı
görevler verip ülkesinin büyümesinde ve işleyen bir idareye sahip olmasında
onların ilim, yetenek ve saygınlığından istifade etmiştir. Makalemizde Nûreddin
Mahmud Zengî Devri’nde (541-569/1146-1174) ilmiye sınıfının oluşması,
zihniyeti, hiyerarşisi ve gerek eğitim sisteminde gerek sair devlet işlerinde
üstlendiği görevler konu edinilmiştir.
Nur al-Din Mahmoud Zengi,
who became one of the most significant actors of the 6th/12th
century after dominating large parts of Syria. The Zengi Atabeg in 541/1146
steadily expanded from its base in Aleppo and transformed its territory into a productive
scholarly centre for the Muslim world throughout Nur al-Din’s twenty-seven years
reign. With such activities, many scholars (ulama) settled down in his realm and
came from neighbouring countries and emirates. Nur al-Din Mahmoud is mentioned
alongside great leaders, whom under knowledge flourished such as al-Ma’mun,
Nizam al-Mulk and Salah al-Din, he opened numerous madrasas for the ulama and
established an environment for education firstly in Aleppo and then in
Damascus, and at the same time he benefitted from their knowledge, ability and
prestige by assigning them positions within the administration of his
government. In this article, the formation period of the class of ulama during
the reign of Nur al-Din Zengi, its outlook, hierarchy, and the missions
undertaken by the ulama both in the educational system and other state affairs
are discussed.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |