Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Karşılaşılan Sorunları Ele Alan Makalelerin İncelenmesi (2013-2023)

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 4, 277 - 290, 15.12.2023

Öz

Bu araştırmanın amacı, Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde karşılaşılan güncel sorunları ele alan makalelerin eğilimlerinin belirlenmesidir. Araştırma kapsamında 2013-2023 yılları arasında 29 farklı dergide yayımlanan 34 makale çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde karşılaşılan sorunları ele alan makalelerin çoğunun tek yazarlı olduğu, nitel yaklaşımın daha çok ele alındığı belirlenmiştir. Araştırmada tarama ve durum deseninin, veri toplama aracı olarak görüşme formunun ve veri çözümleme tekniği olarak içerik analizinin daha çok kullanıldığı görülmüştür. Araştırma sonuçlarına bakıldığında Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde karşılaşılan sorunların; dil özelliklerinden, materyalden, öğrenciden, öğretmenden, ortamdan, ölçme ve değerlendirmeden ve diğer sebeplerden kaynaklanan sorunlar başlıklarında toplandığı görülmüştür. Araştırmanın Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde karşılaşılan güncel sorunları ortaya koyduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akaydın, Ş. ve Çeçen, M. A. (2015). Okuma becerisiyle ilgili makaleler üzerine bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 40(178), 183-198.
  • Alyılmaz, C. (2010). Türkçe öğretiminin sorunları. Turkish Studies, 5(3), 728-749.
  • Alyılmaz, S. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde hedef kitlenin / “öğrenen” in önemi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2452-2463.
  • Arı, G., Yaşar, M. S. ve İstanbullu, E. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarıyla ilgili yayımlanan makalelerin incelenmesi (2014-2018). Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 487-508.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38.
  • Gencer, T. E. (2017). Göç ve eğitim ilişkisi üzerine bir değerlendirme: Suriyeli çocukların eğitim gereksinimi ve okullaşma süreçlerinde karşılaştıkları güçlükler. Journal of International Social Research, 10(54), 838-851.
  • Kara, M. (2010). Gazi Üniversitesi TÖMER öğrencilerinin Türkçe öğrenirken karşılaştıkları sorunlar ve bunların çözümüne yönelik öneriler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 661-696
  • Önal, A. ve Maden, S. (2021). Türkçe eğitimi ile ilgili 2015-2019 yılları arası lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(3), 929-941.
  • Özyürek, R. (2009). Türk devlet ve topluluklarından Türkiye üniversitelerine gelen türk soylu yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenimlerinde karşılaştıkları sorunlar. Turkish Studies, 4(3), 1819-1862.
  • Solak, E. ve Çelik, S. (2018). Türkiye’de eğitim gören mülteci öğrencilerin dilsel sorunlarının incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(57), 425-432.
  • Tunga, Y., Engin, G. ve Çağıltay, K. (2020). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitiminde karşılaşılan sorunlar üzerine bir alanyazın taraması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 317-333.
  • Ünlü, H. (2011). Türkiye’de ve dünyada Türkçenin yabancılara öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi, 1(1), 108-116.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınevi.

An Analysis of Articles on the Problems Encountered in Teaching Turkish as a Foreign Language (2013-2023)

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 4, 277 - 290, 15.12.2023

Öz

The aim of this study is to determine the trends of articles dealing with current problems encountered in teaching Turkish as a foreign language. Within the scope of the research, 34 articles published in 29 different journals between 2013-2023 were analyzed in terms of various variables. The data were analyzed by content analysis. It was observed that most of the articles dealing with the problems encountered in teaching Turkish as a foreign language were single-authored, qualitative approach was used more, survey and case design were used more, interview form was used more as data collection tool and content analysis was used more as data analysis technique. When the results of the research are examined, it is seen that the problems encountered in teaching Turkish as a foreign language are mainly gathered under the titles of problems arising from language features, materials, students, teachers, environment, measurement and evaluation and other reasons. It is thought that the research reveals the current problems encountered in teaching Turkish as a foreign language.

Kaynakça

  • Akaydın, Ş. ve Çeçen, M. A. (2015). Okuma becerisiyle ilgili makaleler üzerine bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 40(178), 183-198.
  • Alyılmaz, C. (2010). Türkçe öğretiminin sorunları. Turkish Studies, 5(3), 728-749.
  • Alyılmaz, S. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde hedef kitlenin / “öğrenen” in önemi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2452-2463.
  • Arı, G., Yaşar, M. S. ve İstanbullu, E. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarıyla ilgili yayımlanan makalelerin incelenmesi (2014-2018). Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 487-508.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38.
  • Gencer, T. E. (2017). Göç ve eğitim ilişkisi üzerine bir değerlendirme: Suriyeli çocukların eğitim gereksinimi ve okullaşma süreçlerinde karşılaştıkları güçlükler. Journal of International Social Research, 10(54), 838-851.
  • Kara, M. (2010). Gazi Üniversitesi TÖMER öğrencilerinin Türkçe öğrenirken karşılaştıkları sorunlar ve bunların çözümüne yönelik öneriler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 661-696
  • Önal, A. ve Maden, S. (2021). Türkçe eğitimi ile ilgili 2015-2019 yılları arası lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(3), 929-941.
  • Özyürek, R. (2009). Türk devlet ve topluluklarından Türkiye üniversitelerine gelen türk soylu yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenimlerinde karşılaştıkları sorunlar. Turkish Studies, 4(3), 1819-1862.
  • Solak, E. ve Çelik, S. (2018). Türkiye’de eğitim gören mülteci öğrencilerin dilsel sorunlarının incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(57), 425-432.
  • Tunga, Y., Engin, G. ve Çağıltay, K. (2020). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitiminde karşılaşılan sorunlar üzerine bir alanyazın taraması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 317-333.
  • Ünlü, H. (2011). Türkiye’de ve dünyada Türkçenin yabancılara öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi, 1(1), 108-116.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınevi.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gamze Yılmaz 0000-0002-0027-1260

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 7 Kasım 2023
Kabul Tarihi 12 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yılmaz, G. (2023). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Karşılaşılan Sorunları Ele Alan Makalelerin İncelenmesi (2013-2023). Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(4), 277-290. https://doi.org/10.56987/bezgek.1387267




All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0),