Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study on the Concepts That Come to the Fore in Language Teaching Approaches in the Turkish Century Education Model

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 4, 309 - 323, 15.12.2024

Öz

In the changing and developing world, as in many areas, some changes are taking place in the field of education in line with the needs. The developments in the field of technology have especially closely affected the field of education. This interaction has led to innovations in education. In line with the needs, the Turkey Century Education Model was introduced in April 2024 and the new Turkish Course Curriculum was started to be implemented at the 1st, 5th, and 9th grade levels. In this study, 361 keywords in 88 papers published in Proceedings Book I and Proceedings Book II, which included the papers presented at the Conference on Good Practices in Turkish and Language Education held within the scope of the Turkey Century Education Model on May 22-24, were analyzed descriptively. Data were collected through document review using qualitative research methods. The keywords used in the 88 papers in the book of proceedings are given with their frequency values under 128 themes. The first three themes with the highest frequency values were determined as: “English”, “learning” and “Turkish”. The keywords with the highest frequency values were determined as “artificial intelligence”, “writing skills” and “active learning”. Since the focus of the conference was Turkish and language education, topics such as English, Turkish, and language skills stood out. It is thought that studies can be carried out on the prominent issues by considering the Turkey Century Education Model.

Kaynakça

  • Aksan, D. (2000). Her yönüyle dil, ana çizgileriyle dil bilim. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Bulut, M. (2013). Türkçe eğitimi ve öğretiminde dil ve kültür aktarımı aracı olarak atasözleri ve deyimlerin önemi. Electronic Turkish Studies, 8(13). 559-575.
  • Cin-Şeker, Z. (2020a). Ana dili eğitimi dergisinde yayınlanan makalelerin anahtar kelimeleri üzerine betimsel bir analiz. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 797-811.
  • Cin-Şeker, Z. (2020b). Dinleme ve konuşma becerilerine yönelik lisansüstü tezlerin anahtar kelimeleri üzerine bir inceleme: betimsel analiz. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 128-140.
  • Gemalmaz, E. (2010). Türkçenin derin yapısı. (Yay. Haz. Cengiz Alyılmaz ve Osman Mert). Belen Yayıncılık.
  • Güneş, F. (2013). Türkçede metin öğretimi yerine metinle öğrenme. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 603-637. https://doi.org/10.14520/adyusbd.454
  • MEB (2019). Türkçe dersi öğretim programı. Millî Eğitim Basımevi.
  • MEB (2024a). Ortaokul Türkçe dersi öğretim programı (5, 6, 7 ve 8. sınıflar). https://catihl.meb.k12.tr/icerikler/turkiye-yuzyili-maarif-modeli-2024-ogretim-programlari-pdf_15433923.html
  • MEB (2024b). Türkiye yüzyılı maarif modeli içerik çerçevesi. https://tymm.meb.gov.tr/icerik-cercevesi.
  • MEB (2024c). Türkçe ve dil eğitiminde iyi uygulamalar konferansı bildiri kitabı I. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://ttkbyayin.meb.gov.tr/yayin/278
  • MEB (2024d). Türkçe ve dil eğitiminde iyi uygulamalar konferansı bildiri kitabı II. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://ttkbyayin.meb.gov.tr/yayin/279
  • Memiş, M., & Kalyoncu, M. R. (2024). 2024 ortaokul Türkçe dersi öğretim programı ile 2019 Türkçe dersi öğretim programının karşılaştırmalı incelenmesi. International Journal of Language Academy, 12(50), 176-199.
  • Sevim, O., & İşcan, A. (2012). Türkçenin eğitimi ve öğretimi alanında yapılan yüksek lisans tezlerinde geçen anahtar kelimelere dönük bir içerik analizi. Electronic TurkishStudies, 7(1), 1863-1873.
  • Tavşancıl-Tarkun, E. (2000). Nitel araştırmalar. Öneri, 3(14), 29-34.
  • Yaşar-Sağlık, Z., & Yıldız, M. (2021). Türkiye’de dil öğretiminde web 2.0 araçlarının kullanımına yönelik yapılan çalışmaların sistematik incelemesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 418-442. https://doi.org/10.51725/etad.1011687
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayınevi.
  • Yurdakal, İ. H. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli: 2024 ilkokul Türkçe dersi öğretim programının (1, 2, 3 ve 4. sınıflar) incelenmesi. Temel Eğitim, 6(24), 76-88.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modelinde Dil Öğretim Yaklaşımlarında Ön Plana Çıkan Kavramlar Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 4, 309 - 323, 15.12.2024

Öz

Değişen ve gelişen dünyada çoğu alanda olduğu gibi eğitim alanında da ihtiyaçlar doğrultusunda bazı değişimler gerçekleşmektedir. Özellikle teknoloji alanında yaşanan gelişmeler eğitim alanını da yakından etkilemiştir. Bu etkileşim eğitimde yeniliklere ön ayak olmuştur. İhtiyaçlar doğrultusunda 2024 yılının Nisan ayında Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli tanıtılmış ve yeni Türkçe Dersi Öğretim Programı 1, 5 ve 9. sınıf seviyelerinde uygulanmaya başlanmıştır. Bu çalışmada, 22-24 Mayıs tarihinde Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında gerçekleştirilen Türkçe ve Dil Eğitiminde İyi Uygulamalar Konferansı’nda sunulan bildirileri içeren Bildiri Kitabı I ve Bildiri Kitabı II’de yayımlanan 88 bildiride yer alan 361 anahtar kelime betimsel olarak analiz edilmiştir. Veriler nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ile toplanmıştır. Bildiri kitabında yer alan 88 bildiride kullanılan anahtar kelimeler 128 tema altında frekans değerleriyle birlikte verilmiştir. Frekans değeri en yüksek ilk üç tema : “İngilizce”, “öğrenme” ve “Türkçe” olarak belirlenmiştir. Frekans değeri en yüksek olan anahtar kelimeler ise “yapay zekâ”, “yazma becerisi” ve “aktif öğrenme” olarak belirlenmiştir. Konferansın odak noktasının Türkçe ve dil eğitimi olması sebebiyle İngilizce, Türkçe, dil becerileri gibi konuların göze çarptığı görülmektedir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli dikkate alınarak ön plana çıkan başlıklar üzerine çalışmalar yürütülebileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aksan, D. (2000). Her yönüyle dil, ana çizgileriyle dil bilim. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Bulut, M. (2013). Türkçe eğitimi ve öğretiminde dil ve kültür aktarımı aracı olarak atasözleri ve deyimlerin önemi. Electronic Turkish Studies, 8(13). 559-575.
  • Cin-Şeker, Z. (2020a). Ana dili eğitimi dergisinde yayınlanan makalelerin anahtar kelimeleri üzerine betimsel bir analiz. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 797-811.
  • Cin-Şeker, Z. (2020b). Dinleme ve konuşma becerilerine yönelik lisansüstü tezlerin anahtar kelimeleri üzerine bir inceleme: betimsel analiz. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 128-140.
  • Gemalmaz, E. (2010). Türkçenin derin yapısı. (Yay. Haz. Cengiz Alyılmaz ve Osman Mert). Belen Yayıncılık.
  • Güneş, F. (2013). Türkçede metin öğretimi yerine metinle öğrenme. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 603-637. https://doi.org/10.14520/adyusbd.454
  • MEB (2019). Türkçe dersi öğretim programı. Millî Eğitim Basımevi.
  • MEB (2024a). Ortaokul Türkçe dersi öğretim programı (5, 6, 7 ve 8. sınıflar). https://catihl.meb.k12.tr/icerikler/turkiye-yuzyili-maarif-modeli-2024-ogretim-programlari-pdf_15433923.html
  • MEB (2024b). Türkiye yüzyılı maarif modeli içerik çerçevesi. https://tymm.meb.gov.tr/icerik-cercevesi.
  • MEB (2024c). Türkçe ve dil eğitiminde iyi uygulamalar konferansı bildiri kitabı I. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://ttkbyayin.meb.gov.tr/yayin/278
  • MEB (2024d). Türkçe ve dil eğitiminde iyi uygulamalar konferansı bildiri kitabı II. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://ttkbyayin.meb.gov.tr/yayin/279
  • Memiş, M., & Kalyoncu, M. R. (2024). 2024 ortaokul Türkçe dersi öğretim programı ile 2019 Türkçe dersi öğretim programının karşılaştırmalı incelenmesi. International Journal of Language Academy, 12(50), 176-199.
  • Sevim, O., & İşcan, A. (2012). Türkçenin eğitimi ve öğretimi alanında yapılan yüksek lisans tezlerinde geçen anahtar kelimelere dönük bir içerik analizi. Electronic TurkishStudies, 7(1), 1863-1873.
  • Tavşancıl-Tarkun, E. (2000). Nitel araştırmalar. Öneri, 3(14), 29-34.
  • Yaşar-Sağlık, Z., & Yıldız, M. (2021). Türkiye’de dil öğretiminde web 2.0 araçlarının kullanımına yönelik yapılan çalışmaların sistematik incelemesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 418-442. https://doi.org/10.51725/etad.1011687
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayınevi.
  • Yurdakal, İ. H. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli: 2024 ilkokul Türkçe dersi öğretim programının (1, 2, 3 ve 4. sınıflar) incelenmesi. Temel Eğitim, 6(24), 76-88.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tuba Can 0009-0005-0993-9625

Şule Keleş 0009-0009-4637-9662

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2024
Kabul Tarihi 10 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Can, T., & Keleş, Ş. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modelinde Dil Öğretim Yaklaşımlarında Ön Plana Çıkan Kavramlar Üzerine Bir İnceleme. Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 3(4), 309-323.


Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi Creative Commons Alıntı-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.