Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi, kültürel etkileşimler, öğrenci değişim programları ve göç hareketleri nedeniyle günümüzde önemli bir alan hâline gelmiş, Türkiye’ye eğitim görmeye gelenlerin ve Türkçe öğrenenlerin sayısı artmıştır. Yabancı öğrenciler Türkçe öğrenirken özellikle eklemeli yapı, ünlü uyumu, sözdizimi farklılıkları ve yazılı anlatımda bütünlük sağlama gibi güçlüklerle karşılaşmaktadır. Bu durum, yalnızca dil bilgisi öğretiminin değil, aynı zamanda sürecin akılda tutma, not alma ve üretici dil becerileriyle desteklenmesini zorunlu kılmaktadır. Alan yazınında Türkçe öğretimine yönelik farklı teknikler geliştirilmiştir fakat bu tekniklerin çoğu öğrencilerin öğrenmelerini kalıcı hâle getirme, öğrendiklerini yaratıcı biçimde kullanma ve iş birlikli öğrenme ortamı oluşturma noktasında sınırlı kalmaktadır. Bu bağlamda, öğrencilerin etkin katılıp eğlenerek öğrenmelerini sağlayacak yöntemlere ihtiyaç vardır. Yöntemi temel araştırma olan bu çalışmada öğrencilerin eğlenerek öğrenebilecekleri, dört temel dil becerilerinin, akılda tutma yeterliklerinin, not alma becerilerinin ve yaratıcılıklarının geliştirilebileceği, B1 düzeyinden itibaren kullanılabilecek, araştırmacılar tarafından geliştirilen Fısıltı Durağı Tekniği’ni tanıtıp Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi alanına yeni bir teknik kazandırmak amaçlanmaktadır. Bu teknik, öğrencilerin okudukları metinleri akıllarında tutarak önceden oluşturulmuş duraklardaki eşlerine aktarması ve etkinliğin sonunda hikâyeleri yazılı metinler hâline getirmeleri basamaklarından oluşmaktadır. Böylelikle öğrencilerin eğlenerek iş birlikli öğrenmeleri, okudukları ve dinlediklerini akılda tutmaları ve bunları grup üyeleriyle tartışarak ve not alarak yazıya geçirmeleriyle dil becerilerini geliştirmeleri sağlanabilir.
Akılda tutma dil öğretimi tekniği iş birlikli öğrenme kulaktan kulağa yuvarlak masa tekniği
Sayın Editör, Dil Öğretimi için Yeni Bir Teknik Önerisi: Fısıltı Durağı başlıklı çalışmada araştırmacılar tarafından Türkçe öğretimi alanına yeni bir teknik önerisinde bulunulmuştur. Çalışma esnasında var olan dil öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin çalışmaların içerik analizi yapıldığından Etik Kurul Onay Belgesi almayı gerektiren bir durum TR Dizin sisteminde (https://trdizin.gov.tr/) de belirtildiği gibi yoktur. Bilgilerinize saygılarımızla sunarız. Dr. Öğr. Üyesi Seda KAYA Öğr. Gör. Ali YILMAZ
Teaching Turkish as a foreign language has become an increasingly important field due to cultural interactions, student exchange programs, and migration movements, leading to a rise in the number of individuals coming to Türkiye for education and learning Turkish. Foreign students face particular challenges when learning Turkish, including its agglutinative structure, vowel harmony, syntactic differences, and achieving coherence in written expression. These challenges necessitate not only the teaching of grammar but also the integration of memory retention strategies, note-taking practices, and productive language skills into the learning process. Although various techniques have been developed in the literature for teaching Turkish, most remain limited in terms of promoting long-term retention, encouraging creative use of learned material, and fostering collaborative learning environments. Therefore, there is a growing need for methods that enable students to actively participate and enjoy the learning process. This study, designed as basic research, aims to introduce the Whistation Technique, developed by the researchers, as a new instructional technique that can be used from the B1 proficiency level onward. The technique seeks to help students learn through engagement and enjoyment, while developing their four core language skills, memory retention, note-taking abilities, and creativity. The method consists of students recalling texts they have read, transmitting them to peers at pre-arranged “stations,” and finally converting these narratives into written texts. In doing so, students are encouraged to learn collaboratively in an enjoyable manner, retain what they read and listen to, discuss and take notes with their group members, and ultimately improve their language skills through productive writing tasks.
retention Language teaching technique Collaborative learning Word of mouth Round table technique
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 8 Temmuz 2025 |
Kabul Tarihi | 29 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 4 Sayı: 3 |
Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi Creative Commons Alıntı-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.