Günümüzde özellikle teknolojinin gelişmesi tüketicilerin yaşam kalitelerini arttırmakla birlikte, sadece pazarlama anlayışında değil aynı zamanda tüketicilerin ihtiyaçlarının ve taleplerinin karşılanmasında köklü değişikliklere neden olmaktadır. Bu sebeple, bir işletmenin tüketici davranışlarına etki eden faktörleri daha önceden belirlemesi, talep ve ihtiyaçların tam olarak karşılanmasını sağlamakla birlikte aynı ürünleri tedarik eden rakip işletmelere karşı da rekabet edebilmesini kolaylaştırmaktadır. Bu sayede günümüzdeki işletmelerin tüketicilere verdikleri değer gittikçe artmakta ve tüketici davranışlarına etki eden faktörler hem işletmeler hem de pazarlamacılar açısından büyük önem kazanmaktadır.
Tüketiciler ürün ve hizmetleri satın alırken veya tüketirken, tüketiciler üzerinde kişisel, psikolojik, kültürel, sosyal vb. olmak üzere birçok faktörler etkili olmaktadır.
Bu faktörler arasında giderek önem kazanmaya başlayan etmenlerden birisi de etnosentrizm kavramıdır. Etnosentrizm kavramının işletmeler ve tüketiciler açısından önemini belirlemeye yönelik yapılan bu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden anket tekniği kullanılmıştır. Çalışma üç temel bölümden oluşmaktadır. Çalışmanın ilk bölümünde tüketici, tüketici davranışları ve tüketici davranışlarına etki eden faktörlere değinilmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde etnosentrizm ve tüketici etnosentrizmi kavramları ele alınmıştır. Üçüncü bölümde ise, Antalya ve Isparta ili ile Bucak ilçesinde bulunan tüketiciler üzerinde yapılan uygulamaların sonuçlarına yer verilmiştir. Sonuç olarak, Antalya İli’nde bulunan tüketicilerin tercih eğilimlerinde daha çok etnosentrik kavramının etkili olduğu ortaya çıkmıştır.
Tüketici Etnosentrizmi Sosyo- Psikolojik Faktörler Tüketici Satın Alma Niyeti
The aim of this study, which is determine the importance of the concept of ethnocentrism for businesses and consumers, is to carry out the role of consumer ethnocentrism in the behavior of consumers. In this regard, it is aimed to learn the effects of the ethnocentric tendencies and consumer ethnocentrism on consumer behaviours in the province of Antalya, Isparta and in Bucak district of Burdur, where is situated in the Western Mediterranean Region. Within the scope of the research, the data were collected by using the questionnaire data collection method used in quantitative research with CETSCALE five-point Likert scale which is used face-to-face interviews with 632 participants who participated in the research. In addition to this, factor analysis was performed to reduce 20 propositions other than the 17 propositions of the CETSCALE scale included in the questionnaire form. According to the results of the factor analysis, 8 proposals measure country of the origin, quality and price effect, 2 suggestions measure the nationalism, 5 suggestions to patriotism, 2 suggestions to conservatism and the last 3 proposals measure the loyalty dimension to foreign cultures, as well. Additively, the proposition was found appropriate to sum up 20 propositions under five headings. In the application made on the participants attending in the study, it was determined that there is a difference between the price and country of origin variable and age groups, the consumers who have a high sense of nationalism have higher ethnocentric tendencies and low ethnocentric tendencies of consumers with low patriotic sense. In addition, it was concluded that the sense of conservatism had a positive effect on the consumer ethno-centrism, and additionally consumers in Antalya province had more ethnocentric tendencies. In this context, it is thought that it will be more easier for a company, where will operate in the Western Mediterranean Region when it examines this study that will to determine the factors that affect the behavior of the consumer. Also, the company would be able to gain superiority over other competitors operating in a similar field.
Consumer Ethnocentrism Socio-Psychological Factors Consumer Intention to Buy
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2020 |
Kabul Tarihi | 27 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |