Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yerel Paydaşların Yöresel Ürünlerin Endüstriyel Alanda Üretilmesine Yönelik Bakış Açıları: Akçakoca Örneği

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 28 - 59, 28.06.2024

Öz

Bu araştırmanın amacı Akçakoca’daki yöresel ürünlerin endüstriyel alanda üretilebilmesine yönelik yerel paydaşların bakış açılarını ortaya koymaktadır. Araştırmanın evrenini Akçakoca’daki yerel paydaşlar oluşturmaktadır. Bu kapsamda yöresel ürün üreten işletmeler, yiyecek içecek işletmeleri, yerel yönetimler, dernekler, sanayi ve ticaret odası olmak üzere yerel paydaşlar ziyaret edilmiş, 12 katılımcıdan yöresel ürünlerin neler olabileceği ve bunların endüstriyel alanda üretilebilmesi konusunda görüşler alınmıştır. Nitel araştırma kapsamında, veriler yüz yüze görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Katılımcılardan elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda yerel paydaşların yöresel ürünler hakkında bilgi sahibi oldukları, yeni yöresel ürünlerin geliştirilmesi, mevcut coğrafi işareti alınmış ürünlerin dışında başka yöresel ürünlerin de coğrafi işaretinin alınabileceği ve yöresel ürünlerin endüstriyel alanda üretilerek daha fazla yarar sağlayabileceği görüşleri ortaya çıkmıştır.

Destekleyen Kurum

Düzce Üniversitesi

Kaynakça

  • Akçakoca Belediyesi. (2023a). Kültür, Örf ve Adetler, https://www.akcakoca.bel.tr/kultur-orf-ve-adetler (E.T. 01.12.2023).
  • Akçakoca Belediyesi. (2023b). Yemek, https://www.akcakoca.bel.tr/yemek (E.T. 01.12.2023).
  • Akhan, E. C. (2022). Tüketicilerin Yöresel Ürünlere Yönelik Tutumları: Öncül ve Ardıllar Bağlamında Temel Kavramsallaştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Altuntaş, A. (2016). Yöresel Gıdaların Yerel Ekonomik Kalkınmaya Katkıları: Ankara İli Araştırması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Apak, Ö. C. ve Gürbüz, A. (2018). Turistlerin yöresel gıda ürünlerine ilgi düzeyleri. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(2), 334- 349.
  • Bérard, L., and Marchenay, P. (2006). Local products and geographical indications taking account of local knowledge and biodiversity. International Social Science Journal, 58(187), 109–116.
  • Creswell, W. J. (2009). Research design: Qulitative, quantitative, and mixed methods approaxhes (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • DAP. (2016). DAP Bölgesi Yöresel Ürünlerini Ticarileştirme Stratejilerinin Belirlenmesi Projesi Raporu, https://www.kalkinmakutuphanesi.gov.tr/assets/upload/dosyalar/2-dap-bolgesi-yoresel-urunlerini-ticarilestirme-stratejilerinin-belirlenmesi.pdf (E.T. 15.10.2022).
  • Duru, S. ve Seçer, A. (2019). Geleneksel gıda ürünlerini satın alma davranışları ve tutumları: Mersin ili örneği. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 50 (1): 1-10.
  • Düzce İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. (2022a). Akçakoca Mancarlı Pide, https://duzce.ktb.gov.tr/TR-249199/akcakoca-mancarli-pide.html (E.T. 21.10.2022)
  • Düzce İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. (2022b). Akçakoca Melengücceği Tatlısı, https://duzce.ktb.gov.tr/TR-249198/akcakoca-melenguccegi-tatlisi.html(E.T. 21.10.2022).
  • Düzce İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. (2022c). Akçakoca Sarı Fındığı, https://duzce.ktb.gov.tr/TR-249200/akcakoca-sari-findigi.html(E.T. 21.10.2022).
  • Düzce İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2022d). Coğrafi İşaretli Ürünler, https://duzce.ktb.gov.tr/TR-249197/cografi-isaretli-urunler.html (E.T. 21.10.2022).
  • Düzce İl Tarım ve Orman Müdürlüğü. (2022). Coğrafi İşaret Tescil Belgeleri Törenle İl Müdürlüğümüze Takdim Edildi, https://duzce.tarimorman.gov.tr/Haber/648/Cografi-Isaret-Tescil-Belgeleri-Torenle-Il-Mudurlugumuze-Takdim-Edildi (E.T. 20.10.2022)
  • Düzce Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, (2010), Akçakoca Etnografik Kültür Envanteri, https://duzce.ktb.gov.tr/Eklenti/59378,akcakoca-etnografik-kultur-envanterikitabipdf.pdf?0&_tag1=7DE94E12F087ECC12118D326EC1ECCB778D97D1A (E.T. 11.10.2022).
  • Hoşcan, N. (2018). Küreselleşme sürecinde yöresel gastronomik ürünlerin üretiminde ve pazarlanmasında kooperatifçilik üzerine bir model önerisi, Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek1), 390-413. https://duzce.ktb.gov.tr/TR-249198/akcakoca-melenguccegi-tatlisi.html (E.T. 21.10.2022)
  • Kelemci Schneıder, G. ve Ceritoğlu, A. B. (2010). Yöresel Ürün İmajının Tüketici Satınalma Davranışı ve Yüksek Fiyat Ödeme Eğilimi Üzerindeki Etkisi- İstanbul İlinde Bir Uygulama," Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 6: 29-52.
  • Martinez, S., Hand, M., Pra, M.D., Pollack, S., Ralston, K., Smith, T., Vogel, S. Clark, S., Lohr, L., Low, S. ve Newman, C. (2010). Local food systems concepts, impacts, and issues. USDA-Economic Research Service, Washington, DC, ABD.
  • Naspetti, S. ve Bodini, A. (2008). Consumer Perception of Local and Organic Products: Substitution or Complementary Goods? The International Journal of Interdisciplinary Social Sciences: Annual Review, 3: 111-122.
  • Sarıçoban, C. ve Karakaya, M. (2004). Geleneksel gıdalardan köpük helvanın endüstriyel ölçekte üretimi. Geleneksel Gıdalar Sempozyumu, 23-24 Eylül 2004, s.23-24, Van.
  • Smithers, J. Lamarche, J. ve Joseph, A.E. (2008). Unpacking the terms of engagement with local food at the Farmers’ market: insights from Ontario. Journal of Rural Studies 24: 337-350
  • Tekelioğlu, Y. (2010). Yöresel Ürünler, Coğrafi İşaretler ve Türkiye Uygulamaları, Gastro Dergisi, 59: 118-121.
  • Töre Başat, H., Sandıkçı, M. ve Çelik, S. (2017). Gastronomik Kimlik Oluşturmada Yöresel Ürünlerin Rolü: Ürünlerin Satış ve Pazarlanmasına Yönelik Bir Örnek Olay İncelemesi, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5/Special issue2: 64-76.
  • Türk Patent ve Marka Kurumu, (2023), Akçakoca Kaplandede Kestanesi, https://ci.turkpatent.gov.tr/cografi-isaretler/detay/5984. (E.T. 01.12.2023).
  • Türk Patent ve Marka Kurumu. (2022). Coğrafi İşaret Nedir? https://ci.turkpatent.gov.tr/sayfa/co%C4%9Frafi-i%C5%9Faret-nedir (E.T. 17.10.2022)
  • Yalçın, B. (2013). Yöresel Ürünlerin Pazarlanması Üzerine Değerlendirmeler, Akdeniz Sanat Dergisi, 6(11): 205-213.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yöresel Mutfaklar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ramazan Kaya

Emrah Öztürk

Fırat Atbaş 0000-0002-7124-9060

Zeynep Mesci 0000-0003-0697-9005

Erken Görünüm Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2024
Kabul Tarihi 11 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaya, R., Öztürk, E., Atbaş, F., Mesci, Z. (2024). Yerel Paydaşların Yöresel Ürünlerin Endüstriyel Alanda Üretilmesine Yönelik Bakış Açıları: Akçakoca Örneği. Boyabat İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi E-Dergisi, 4(1), 28-59.