Günümüz bilgi toplumunu şekillendiren yükseköğretim kurumları, ülkeler açısından ekonomik kalkınma ve gelişme, uluslararası arenada rekabet üstünlüğü sağlama, bireyler açısından ise prestij ve yüksek gelir düzeyi sağlama konusunda önemli birer aktördür. Bu noktada, yükseköğretim kurumlarının eğitim hizmeti kalitesi, yenilik üretebilme kapasiteleri, ARGE potansiyelleri, sanayi kesimi ile işbirliği, bölgesel kalkınmadaki katalizör rolü kadar eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetlerinde etkinlik ve bu etkinliği belirleyen faktörlerin tespiti de önem arz etmektedir. Bu çalışma, Türkiye ve 17 AB üyesi ülke için Veri Zarflama Analizi ile yükseköğretimde etkinlik analizini ve Tobit Regresyon Model ile çeşitli faktörlerin etkinlik skorları üzerindeki etkilerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Elde edilen bulgulara göre, yükseköğretim kamu harcamalarının GSMH’ya oranı, akademisyen başına düşen öğrenci sayısı ve akademisyen sayısı arttıkça etkinlik skorları negatif yönde etkilenmektedir. Ancak yükseköğretim mezunlarının istihdam oranı, yükseköğretim mezunlarının toplam nüfusa oranı ve yükseköğretim almış bireylerin yaşam memnuniyeti arttıkça etkinlik skorları pozitif yönde etkilenmektedir
Eğitim Yükseköğretimde Etkinlik Avrupa Birliği Türkiye Veri Zarflama Analizi Tobit Model
Higher education institutions that shape today's information society are important actors in providing economic development and growth and competitive advantage to countries in the international arena, as well as in providing prestige and a high level of income to individuals. In this regard, besides the educational service quality, innovation capacity, R&D potential, cooperation with industry and the roles in the regional development of higher education institutions, it is also important to investigate their efficiency in academic and research activities and the factors that determine this efficiency. This study aims to analyze Turkey’s and 17 of the EU member states’ higher education efficiency and the effects of various factors on the efficiency scores. To these aims, Data Envelopment Analysis and Tobit regression model are employed respectively. According to the findings, an increase in the ratio of public expenditure in higher education to GDP, in the number of students per academic and in the number of academics negatively affect the efficiency scores. However, the increase in the employment rate of higher education graduates, in the ratio of higher education graduates to the total population and in the life satisfaction of the individuals with higher education positively affects the efficiency scores.
Education Efficiency in higher education European Union Turkey Data Envelopment Analysis Tobit Model
Diğer ID | JA75MN78ZB |
---|---|
Bölüm | Yayın Değerlendirme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 74 |
Ahmet Yesevi Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkanlığı