BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrencilerin İnternet Ortamında Kullandıkları Yazılı Sohbet Dili Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2013, Sayı: 64, 1 - 22, 01.06.2013

Öz

Günümüzde internet ortamında iletişim kurma alışkanlığı giderek yaygınlaşmakta, her geçen gün daha çok insan internet ortamında iletişim kurmak istemektedir. Bu ortamda iletişim kurulurken yüz yüze iletişimden farklı olan durumlarla karşılaşılabilmektedir. Bu araştırma öğrencilerin internet ortamındaki sohbetleri sırasında kullandıkları dili çeşitli boyutlarıyla inceleyen betimsel nitelikte bir durum çalışmasıdır. Kayseri ilinde bulunan özel bir ortaöğretim okulu bu araştırmada durum olarak belirlenmiştir. Araştırma kapsamında anket, görüşme ve belge taraması gibi farklı kanallardan toplanan veriler çözümlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre internet ortamında kendine özgü simgeleri veya yazım tarzı olan yazılı bir işaret dili oluşmaktadır. Öğrenciler okul günlerinde bir saatten daha az bir süreyi sohbet başında geçirirken bu süre tatil günlerinde artmaktadır. Öğrencilerin yazılı sohbetler sırasında kullandıkları dil günlük konuşma dilinin özelliklerini taşımaktadır. İnternet ortamında kullanılan bu dilde bazı sapmalar söz konusudur. Öğrenciler yazılı sohbetleri sırasında Türkçenin temel yazım kurallarının neredeyse hiçbirine uymamaktadırlar

Kaynakça

  • Aksan, Doğan (1998). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dil Bilim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yay.
  • Baron, Naomi (2008). Always On Language in an Online and Mobile World. New York: Oxford University Press.
  • Craig, David (2003). “Instant Messaging: The Language of Youth Literacy”. The Boothe Prize for Excellence in Writing (Winter): 117-133. [Çevrimiçi: http://bootheprize.stanford.edu/0203/PWR-Boothe-Craig.pdf], Erişim tarihi: 09 Ağustos 2010.
  • Çakır, Hamza ve Hasan Topçu (2005). “Bir İletişim Dili Olarak İnternet”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 19: 71-96.
  • Crystal, David (2001). Language and the Internet. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Eller, L. Lara (2005). Instant Message Communication and its Impact upon Written Language. Masters’ thesis. West Virginia: West Virginia University.
  • Kabadayı, Osman (2006). “Ağ Ortamındaki Türkçeye Genel Bir Bakış”. Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi 652: 298-314.
  • Korukçu Sarıcı, Meryem Burçin (2009). Gençlerin İnternet Sohbet Ortamlarında Kurdukları Arkadaşlıklar: Sanal Arkadaşlık Fenomeni Üzerine Bir Araş- tırma. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Leander, Kevin M. (2003). “Writing Travelers’ Tales On New Literacy Capes”. Reading Research Quarterly 38 (3): 392-397.
  • Lee, Carmen. (2010). “Learning New Text Making Practices Online: from Instant Messaging to Facebooking”. The International Journal of Learning 16 (12): 111-124.
  • Ong, Walter J. (2002). Orality and Literacy: The Technologizing of the Word (2nd ed.). New York: Routledge. http://monoskop.org/images/f/ff/ Ong,_Walter_J_- _Orality_and_Literacy,_2nd_ed.pdf], Erişim tarihi: 03 Eylül 2012.
  • Özezen, Muna Yüceol (2010). “Türkçenin Ağ Ortamındaki Yazımı ve Bunun Ses Bilimsel Yapıyla Bağlantıları”. bilig 53: 233-256.
  • Taşkın, Gülşen ve Sevda Üsküplü (2004). “Bilişim Türkçesi”. Akademik Bilişim Konferansı. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. 11-13 Şubat.
  • Yıldırım, Faruk ve Tahir B. Tahiroğlu (2006). “İnternette Türkçe Kullanımı Sorunları”. Türkçenin Çağdaş Sorunları. Ed. Gürer Gülsevin ve Erdoğan Boz. Ankara: Gazi Kitapevi. 359-378.
  • Yüksel, Haluk (2008). “İletişim Kavramı ve Tanımı”. Etkili İletişim. Ed. Uğur Demiray. Ankara: PegemA Yay. 2-41.
  • Zıllıoğlu, Merih. (2003). İletişim Nedir? İstanbul: Cem Yay.

A Study of Students' Use of Written Language in Online Chatting

Yıl 2013, Sayı: 64, 1 - 22, 01.06.2013

Öz

In this era, Internet-mediated communication has become widespread. Increasingly, more and more people communicate through the Internet. The purpose of this research is to investigate the language used in written chat from multiple dimensions. The research was designed and conducted as a case study. A private high school in Kayseri / Turkey was selected as the case. Data were collected through various data collection instruments including surveys, interviews, and document review. According to the findings, students spend less than one hour for online chatting during schooldays. The time allocated for online chatting increases during holidays. A sign language specific to Internet-based communication with its own symbols and writing style is emerging. The language used by students during written chat has common features with daily spoken language. This language has various deviations and contains many examples of unique usage. Students follow almost none of the rules of written language.

Kaynakça

  • Aksan, Doğan (1998). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dil Bilim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yay.
  • Baron, Naomi (2008). Always On Language in an Online and Mobile World. New York: Oxford University Press.
  • Craig, David (2003). “Instant Messaging: The Language of Youth Literacy”. The Boothe Prize for Excellence in Writing (Winter): 117-133. [Çevrimiçi: http://bootheprize.stanford.edu/0203/PWR-Boothe-Craig.pdf], Erişim tarihi: 09 Ağustos 2010.
  • Çakır, Hamza ve Hasan Topçu (2005). “Bir İletişim Dili Olarak İnternet”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 19: 71-96.
  • Crystal, David (2001). Language and the Internet. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Eller, L. Lara (2005). Instant Message Communication and its Impact upon Written Language. Masters’ thesis. West Virginia: West Virginia University.
  • Kabadayı, Osman (2006). “Ağ Ortamındaki Türkçeye Genel Bir Bakış”. Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi 652: 298-314.
  • Korukçu Sarıcı, Meryem Burçin (2009). Gençlerin İnternet Sohbet Ortamlarında Kurdukları Arkadaşlıklar: Sanal Arkadaşlık Fenomeni Üzerine Bir Araş- tırma. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Leander, Kevin M. (2003). “Writing Travelers’ Tales On New Literacy Capes”. Reading Research Quarterly 38 (3): 392-397.
  • Lee, Carmen. (2010). “Learning New Text Making Practices Online: from Instant Messaging to Facebooking”. The International Journal of Learning 16 (12): 111-124.
  • Ong, Walter J. (2002). Orality and Literacy: The Technologizing of the Word (2nd ed.). New York: Routledge. http://monoskop.org/images/f/ff/ Ong,_Walter_J_- _Orality_and_Literacy,_2nd_ed.pdf], Erişim tarihi: 03 Eylül 2012.
  • Özezen, Muna Yüceol (2010). “Türkçenin Ağ Ortamındaki Yazımı ve Bunun Ses Bilimsel Yapıyla Bağlantıları”. bilig 53: 233-256.
  • Taşkın, Gülşen ve Sevda Üsküplü (2004). “Bilişim Türkçesi”. Akademik Bilişim Konferansı. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. 11-13 Şubat.
  • Yıldırım, Faruk ve Tahir B. Tahiroğlu (2006). “İnternette Türkçe Kullanımı Sorunları”. Türkçenin Çağdaş Sorunları. Ed. Gürer Gülsevin ve Erdoğan Boz. Ankara: Gazi Kitapevi. 359-378.
  • Yüksel, Haluk (2008). “İletişim Kavramı ve Tanımı”. Etkili İletişim. Ed. Uğur Demiray. Ankara: PegemA Yay. 2-41.
  • Zıllıoğlu, Merih. (2003). İletişim Nedir? İstanbul: Cem Yay.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA25HN86SV
Bölüm Yayın Değerlendirme
Yazarlar

Cenk Akbıyık Bu kişi benim

Adnan Karadüz Bu kişi benim

S. Sadi Seferoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 64

Kaynak Göster

APA Akbıyık, C., Karadüz, A., & Seferoğlu, S. S. (2013). Öğrencilerin İnternet Ortamında Kullandıkları Yazılı Sohbet Dili Üzerine Bir Araştırma. Bilig(64), 1-22.
AMA Akbıyık C, Karadüz A, Seferoğlu SS. Öğrencilerin İnternet Ortamında Kullandıkları Yazılı Sohbet Dili Üzerine Bir Araştırma. Bilig. Haziran 2013;(64):1-22.
Chicago Akbıyık, Cenk, Adnan Karadüz, ve S. Sadi Seferoğlu. “Öğrencilerin İnternet Ortamında Kullandıkları Yazılı Sohbet Dili Üzerine Bir Araştırma”. Bilig, sy. 64 (Haziran 2013): 1-22.
EndNote Akbıyık C, Karadüz A, Seferoğlu SS (01 Haziran 2013) Öğrencilerin İnternet Ortamında Kullandıkları Yazılı Sohbet Dili Üzerine Bir Araştırma. Bilig 64 1–22.
IEEE C. Akbıyık, A. Karadüz, ve S. S. Seferoğlu, “Öğrencilerin İnternet Ortamında Kullandıkları Yazılı Sohbet Dili Üzerine Bir Araştırma”, Bilig, sy. 64, ss. 1–22, Haziran 2013.
ISNAD Akbıyık, Cenk vd. “Öğrencilerin İnternet Ortamında Kullandıkları Yazılı Sohbet Dili Üzerine Bir Araştırma”. Bilig 64 (Haziran 2013), 1-22.
JAMA Akbıyık C, Karadüz A, Seferoğlu SS. Öğrencilerin İnternet Ortamında Kullandıkları Yazılı Sohbet Dili Üzerine Bir Araştırma. Bilig. 2013;:1–22.
MLA Akbıyık, Cenk vd. “Öğrencilerin İnternet Ortamında Kullandıkları Yazılı Sohbet Dili Üzerine Bir Araştırma”. Bilig, sy. 64, 2013, ss. 1-22.
Vancouver Akbıyık C, Karadüz A, Seferoğlu SS. Öğrencilerin İnternet Ortamında Kullandıkları Yazılı Sohbet Dili Üzerine Bir Araştırma. Bilig. 2013(64):1-22.

Ahmet Yesevi Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkanlığı