Fazıl Hüsnü Dağlarca (1915–2008)’nın Çocuk ve Allah’ında (1940),
Türk Edebiyatı’nın tarihî literatürü ile özgün bir bağ kurulduğu görülür. Eserdeki kendisini kolayca ele vermeyen içeriğin yanında karmaşık bir poetik kurgu da ancak keşfedici bir inceleme yöntemiyle
çözümlenebilir. Şöyle ki eserde, poetik eylem/şiir yaratma sürecinin
“kuşlar-ağaçlar sembolizmi” olarak nitelendirilebilecek bir kurgu ile
temsil edildiği görülmektedir. Söz konusu kurgu, tarihî Türk edebiyatı
metinlerindeki mitik, sembolik ve imgesel kullanımlar ile birlikte yorumlandığında anlam kazanmaktadır. Bu bağlamda eserdeki kuşlar ve
ağaçlar sembolizminin temsil ettiği anlam alanı, Türk mitolojisindeki
ve dinî-tasavvufî metinlerdeki kullanımlarından hareketle çözümlenmeye çalışılmıştır. Böylelikle şairin yaşam merkezli varlık algısının bir
yansıması olarak “ağaç”ın eserde geniş bir yer bulduğu, “kuşlar”ın ise
sonsuz âlemden, öteden şiir/söz getiren varlıklar olarak duyumsandığı
ve doğrudan şiiri/sözü imlediği tespit edilmiştir. Kuşların ağaçlar ile
buluşması, poetik öznenin şiir yaratması ve şairin dilde sonsuz yaşama
fikrini temsil ederken aynı zamanda şairin hayatın sonsuz “yaşama”-
sından edindiği kazanım yani “nasib”idir. Şiir/söz yaratma eylemini
yaşamın sonsuz kılınmasını sağlayan bir eylem olarak algılaması şairi
söz konusu kurguya ulaştırmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 87 |
Ahmet Yesevi Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkanlığı