This study aims to examine whether or not the Turkish professional military education is consistent with the necessities of objective civilian control, which is deemed as the prerequisite for political control in democracies. Objective civilian control is an approach premised on separate institutional role for the political and the military leaders. This mode of political control is the crux of the current civil-military paradigm developed by Huntington and, it is the cornerstone of Western thinking with regard to democratic control of armed forces. The study concludes that there is a need to make certain revisions in the Turkish professional military education to respond to the need for objective civilian control and contemporary forms of democratic civilian control.
Bu çalışma, Türk profesyonel askerî eğitimin, demokrasilerde siyasî kontrolün ön koşulu olarak kabul edilen objektif sivil kontrol ile uyumlu olup olmadığını incelemeyi amaçlamaktadır. Objektif sivil kontrol siyasi ve askeri liderlerin farklı kurumsal roller üstlenmesini öngörür. Bu siyasî kontrol yöntemi, Huntington tarafından geliştirilen hali hazırda geçerli sivil-asker ilişkileri paradigmasının özünü ve aynı zamanda silahlı kuvvetlerin demokratik kontrolü ile ilgili Batı düşüncesinin temelini oluşturmaktadır. Çalışmada, Türk profesyonel askerî eğitiminde, objektif sivil kontrolün ve çağdaş demokratik sivil kontrolün gereklerine yanıt verecek belirli değişiklikler yapmak gerektiği sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 79 |
Ahmet Yesevi Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkanlığı