ABSTRACT
THE
NATURE OF “AL-WAQF AL-CĀIZ”
-Within
the Framework of Secāwendī’s Work and the Meaning of Related Verses-
Secāwendī, in his Ilelu'l-Vuqūf, has
divided waqf into six categories. At the introduction of his
work, Secāwendī has defined these six categories, has explained the definitions
with examples, and indicated which symbols would be used in his work for these
categories.
One of the categories in the classification
performed by Secāwendī is the kind of waqf that he calls “al-waqf
al-cāiz”. The author has indicated that he will use the letter “ج”
as a symbol for this category. Secāwendī has defined “al-waqf al-cāiz” as “a waqf
that is both stopping (waqf) and transition (wasl) are
appropriate, because there are necessary and possible reasons for making
stopping (waqf) and transition (wasl)”.
Especially today, in some works related to the
subject, “al-waqf al-cāiz” is defined as “the place in where it is better to
make waqf although both stopping (waqf) and transition (wasl)
were appropriate.” Perhaps by virtue of the definitions made, “al-waqf al-cāiz”
is generally known as such. But to define of “al-waqf al-cāiz” as “the place in
where it is better to make waqf although both stopping (waqf) and
transition (wasl) were appropriate” it does not coincide exactly with
the terminology
of Secāwendī. And also does not overlap the use in his work and the
proper meaning of the related verses. In addition, moving according to with the definition that stopping
is more appropriate, will reveal the risk of deterioration of the semantic
completeness of the relevant verses or missing their proper meaning. This
situation requires to be determine the nature of “al-waqf al-cāiz” category of
Secāwendī in accordance with the definition and use of Secāwendī and the
meaning of the verses. In this article, it is aimed at explaining the nature of
"al-waqf al-cāiz" category of Secāwendī.
Secâvendî İlelü’l-Vukûf
adlı eserinde vakfı altı kategoriye ayırmıştır. Eserinin giriş kısmında bu altı
kategorinin tanımını yapmış, tanımları örneklerle açıklamış ve bu kategoriler
için eserinde hangi rumuzları kullanacağını belirtmiştir.
Secâvendî’nin yaptığı
tasnifte yer alan kategorilerden birisi de “vakf-ı câiz” olarak adlandırdığı vakf
çeşididir. Müellif bu kategori için “ج” harfini rumuz olarak kullanacağını belirtmiştir. Secâvendî
vakf-ı caizi “Hem vakf yapmayı hem de geçiş yapmayı gerekli/mümkün kılan
sebepler bulunduğu için vakf yaparak durmanın da vakf yapmadan geçmenin de caiz
olduğu vakf” şeklinde tanımlamıştır.
Özellikle günümüzde
konuyla ilgili bazı eserlerde ise vakf-ı caiz, “vakfın ve vaslın caiz olmasıyla
birlikte vakf yapmanın daha evla olduğu” yer olarak tanımlanmaktadır. Yapılan
tanımların etkisiyle olsa gerek, vakf-ı caiz genelde böyle bilinmektedir. Oysa
“vakfın ve vaslın caiz olmasıyla birlikte vakf yapmanın daha evla olduğu”
şeklindeki tanım, Secâvendî’nin terminolojisiyle, eserinin muhtevasındaki
kullanımıyla ve ilgili ayetlerin tercihe şayan olan manasıyla birebir
örtüşmemektedir. İlaveten, “vakf yapmanın daha evla olduğu” şeklindeki tanıma
göre hareket edilip haddizatında vaslın evla olduğu ayetlerde vakf yapıldığı
takdirde, ilgili ayetlerin mana bütünlüğünün bozulma riski gündeme gelecek ya
da tercihe şayan manası gözden kaçmış olacaktır. Bu durum vakf-ı câiz
kategorisinin mahiyetinin; Secâvendî’nin tanım ve kullanımının yanı sıra,
ayetlerin manasına uygun olarak tespit edilmesini gerektirmektedir. Buradan
hareketle kaleme alınan bu makalede, Secâvendî’nin vakf-ı caiz kategorisinin
mahiyetinin ortaya konulması amaçlanmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2018 |
Kabul Tarihi | 9 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2018 Sayı: 35 |