Bu
makalenin konusunu bir Nakşî-Hâlidî şeyhi olan Kaşıkçı Ali Rıza Efendi (1883-1969)
oluşturmaktadır. Osmanlı’nın son dönemi Hâdim ve Konya medreselerinde eğitim
görmüştür. 1920 sonrasında ise Tasavvuf yoluna intisap etmiştir. Sayıca fazla olmasa da eserler vermiş olan Ali Rıza
Efendi bunları, “terk-i diyâr” diye ifade ettiği Medîne’ye göç etmesinden
sonraki ikāmeti esnâsında yazmıştır. Müellefâtı ağırlıklı olarak manzûmdur. Mensûr
eserlerinin içerisinde de çok sayıda şiir yer alır.
Ali
Rıza Efendi’nin hayatındaki dönüm noktalarından birisi Menemen hadisesidir.
Kaşıkçı’nın şeyhi Erbilli Esad Efendi’nin merkezinde yer aldığı iddia edilen
hadise, tüm memleket sathındaki Nakşîleri etkilediği gibi Kaşıkçı’yı da
etkilemiştir. Bu olay sonucunda hapse atılmış ve memleketi terk etmek zorunda
kalmıştır.
Kaşıkçı,
Batılılaşma yönündeki Türk Modernleşmesi’ne tepkilidir. Frenkleşme, Frengistan’ı taklit şeklinde adlandırdığı batılılaşmayı;
dînî terminoloji ile “âdât-ı küffâr” ve “bid‘at” diye ifade ederek muhalefetini
dile getirmiştir. Bunun temelinde ise dönüşümlerin şeriata aykırı olduğu
düşüncesi vardır. Nakşîliğin şeriat konusundaki hassasiyeti burada temâyüz
etmiştir.
Ali
Rıza Efendi, tanığı olduğu değişimler hakkında olumsuz kanâatinin sonucu olarak
yaşadığı zaman dilimine dâir yaklaşımı da son derece olumsuzdur. Onun kötümser yaklaşımı
sadece Anadolu hakkında değil özelde İslam Dünyası genelde ise dünyanın
tamamına dâirdir. Kıyâmeti beklediğini gösteren ifadeler eserlerinde yer alır. Zira
ona göre nizâm-ı âlem bozulmuştur.
Kaşıkçı’nın
batılılaşma muhâlefetinin arka planında, bunların şeriata aykırı olduğu
düşüncesi ile insanın yaratılış gâyesine dâir farklı bakışı yatmaktadır.
İnsanın yaratılış gâyesini “marifet-i ilâhiye” olarak tespit edip önündeki en
büyük engeli de “dünya sevgisi” olarak tayin edince doğal olarak sekülerizm ve
lâiklik şeklindeki dünyevîleşme çabaları kendisi için bir muhâlefet sahası
olarak ortaya çıkmıştır.
Tasavvuf Kaşıkçı Ali Rıza Efendi Nakşibendî-Hâlidîlik Batılılaşma/Frenkleşme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 29 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2018 Sayı: 36 |