Dünyanın birçok ülkesinde olduğu gibi ülkemizde de genel kolluk kuvvetleri (polis, jandarma, sahil güvenlik) tarafından kolluk faaliyetlerin yerine getirilmesi maksadıyla yapay zekâ sistemleri kullanılmaktadır. Bu sistemlerin birçok faydasının yanında bazı problemlere yol açacağı aşikardır. Otonom hareket eden insansız hava aracının verdiği bir zarar, yüz tanıma sisteminin hatalı çalışması sebebiyle masum bir kişinin gözaltına alınması, yaşam hakkı, ifade özgürlüğü, kişi hürriyeti ve güvenliği, özel hayatın gizliliği, masumiyet karinesi, eşitlik gibi birçok evrensel hakkı/ilkeyi ihlal edebilecektir. Yapay zekâ destekli kolluk uygulamaları sebebiyle meydana gelen zararlarda idarenin sorumluluğu hizmet kusuru ve bu teknolojinin öngörülemez olması sebebiyle kusursuz sorumluluk hali kapsamında değerlendirilebilecektir. Yapay zekâ sistemlerinin insan hakkı ihlaline yol açabileceği alanların başında kolluk uygulamaları gelmektedir. Bu sebeple bu sistemlerin kullanımı karar destek seviyesinde kalmalı ve kullanımına gerekli dikkat ve özen gösterilmelidir. Yapay zekâ ile ilgili ülke olarak mevzuat düzenlemesi yapılması, hangi alanlarda ve hangi konularda bu sistemlerin kullanılıp kullanılamayacağının ve etiğinin belirlenmesi azami önem taşımaktadır.
Yapay Zekâ Tahmine Dayalı Polislik İdarenin Sorumluluğu Büyük Veri Masumiyet Karinesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bilişim ve Teknoloji Hukuku |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Bilişim Hukuku Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.