Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Graphic Drawing Skills of Science Teaching Candidates

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 22 - 30, 30.06.2019

Öz



In this study; the aim is to examine the
ability of science teacher candidates to create, read, understand and interpret
line graphs. The sample of the study consists of 50 students who are studying
in the second year of science education department of Kırıkkale University
Faculty of Education. The pattern of the study is a mixed method including
non-interactive qualitative research, which includes document-based data
collection and analysis. The data were obtained by a simple test results and
interview method. In the conclusion part of the study, for many reasons, it is
seen that students look prejudicial to drawing graphics, lack of laboratory
conditions, their indifference towards laboratories, lack of graphics in
secondary education etc. For many reasons, the result is that the graphics
drawing skills develop very little. The most common shortcomings are;
determining the starting point of the graph, scaling the axes, merging the
values, writing the units of the concepts in the axes and understanding and
interpreting the graphs. Therefore, in this study, it is aimed to provide the
most efficient use of graphical drawing and interpretation which is very important
in the teaching and learning of science courses, recommendations have been made
for developing graphics drawing skills and minimizing problems.



Kaynakça

  • [1] Adams, D. D. & Shrum, W. J. (1990). The effects of microcomputer- based loboratory exercises on the acquisition of line graph construction and interpretation skills by high school biology students. Journal of Research in Science Teaching, 27(8), 777-787. [2] Ateş, S. ve Stevens, J. T., (2003). Teaching line graphs to tenth grade students having different congnitive developmental levels by using two different instructional modules. Research in Science and Technological Education, 21(1), 55-66. [3] Akdeniz, A. R. (2010). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. Çepni, S. (Ed.), Problem çözme, bilimsel süreç ve proje yönetiminin fen eğitiminde kullanımı içinde (s. 133). Ankara: Pegem A Akademi. [4] Akdeniz, A.R., Çepni, S. ve Azar, A. (1998). Fizik Öretmen Adaylarının Laboratuvar Kullanım Becerilerini Gelitirmek çin Bir Yaklaım. III. Ulusal Fen Bilimleri Eitimi Sempozyumu. KTÜ. Trabzon. (118-125).[5] Aydoğdu, C. (2003). Kimya Eğitiminde Yapılandırmacı Metoda Dayalı Laboratuvar ile Doğrulama Metoduna Dayalı Laboratuvar Eğitiminin öğrenci Başarısı Bakımından Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 14-18.[6] Baker, D. R. ve Piburn, M. D., Constructing Science In Middle and Secondary School Classrooms, Allyn ve Bacon, Needham Heights, USA, 1997.[7] Bayazıt, İ. (2011). Öğretmen adaylarının grafikler konusundaki bilgi düzeyleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(4), 1325-1346. [8] Berg, C.A. ve Philips, D.G. (1994). Assessing students’ abilities to construct and interpret line graphs: disparites between multiple- choice and free-response instruments. Science Education, 78 (6), 527-554. [9] Beasley, W. (1985). Improving Student Laboratory Performance: How Much Practice Makes Perfect?. Science Education, Sayı 69. (567-576).[10] Bhâlâ, R. N. The Role of the Laboratory In High School A Science Teaching, Journal of Education, 1, 34-48., 1987.[11] Bozkurt, O. ve Olgun, Ö. S. (2005). Fen ve teknoloji eğitiminde bilimsel süreç becerileri. M. Aydoğdu ve T. Kesercioğlu (Ed.), İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi içinde (s.58). Ankara: Anı Yayıncılık. [12] Çepni, S. ve Çil, E. (2009). Fen ve teknoloji programı ilköğretim 1. ve 2. kademe öğretmen el kitabı (1. Baskı). Ankara: Pegem A Akademi. [13] Çepni, S., Akdeniz, A. R. ve Ayas, A., Fen Bilimlerinde Laboratuvarın Yeri ve Önemi (III): Ülkemizde Laboratuvar Kullanım ve Bazı Önerileri, Çağdaş Eğitim Dergisi, Ocak Sayısı, Ankara, 1995.[14] Demirci, N. Ve Uyanık, F. (2009). Onuncu sınıf öğrencilerinin grafik anlama ve yorumlamaları ile kinematik başarıları arasındaki ilişki. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(2), 22-51. [15] Batı. K.,(2018). Türkiye de Fen eğitimi ve Kimya eğitimi laboratuar uygulamalarına genel bakış, Doğu Anadolu Sosyal Bilimlerde Eğilimler Dergisi, e-ISSN: 2564-7202[16] Pekmez, E. N., Öğretmenlerin Fen Eğitiminde Kullandıkları Deneysel Çalışmalar ile ilgili Görüşlerinin incelenerek Fen Eğitimi Müfredat Programlarındaki Yerinin Belirlenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Durham Üniversitesi, İngiltere, 2001.[17] Sarıoğlan,A.B. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Fen Bilimleri Dersinde Laboratuar Kullanımına İişkin Görüşleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching , Cilt:4 Sayı:4.[18] Serin, G., Fen Eğitiminde Laboratuvar, Yeni Binyılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, İstannbul, 2001.[19] Şahin, Y., Türkiye’deki Bazı Üniversitelerin Eğitim Fakültelerindeki Temel Fizik Laboratuvarlarının Kullaımı ve Uygulanan Yaklaşımların Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Trabzon, 2001.[20] Temiz, B. K. ve Tan, M. (2009). Grafik çizme becerilerinin kontrol listesi ile ölçülmesi. S.Ü. , Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 71-83. [21] Temiz, B. K. ve Tan, M. (2009). Lise 1. sınıf öğrencilerinin grafik yorumlama becerileri. S.Ü., Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 31-43.

Graphic Drawing Skills of Science Teaching Candidates

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 22 - 30, 30.06.2019

Öz



In this study; the aim is to examine the
ability of science teacher candidates to create, read, understand and interpret
line graphs. The sample of the study consists of 50 students who are studying
in the second year of science education department of Kırıkkale University
Faculty of Education. The pattern of the study is a mixed method including
non-interactive qualitative research, which includes document-based data
collection and analysis. The data were obtained by a simple test results and
interview method. In the conclusion part of the study, for many reasons, it is
seen that students look prejudicial to drawing graphics, lack of laboratory
conditions, their indifference towards laboratories, lack of graphics in
secondary education etc. For many reasons, the result is that the graphics
drawing skills develop very little. The most common shortcomings are;
determining the starting point of the graph, scaling the axes, merging the
values, writing the units of the concepts in the axes and understanding and
interpreting the graphs. Therefore, in this study, it is aimed to provide the
most efficient use of graphical drawing and interpretation which is very important
in the teaching and learning of science courses, recommendations have been made
for developing graphics drawing skills and minimizing problems.



Kaynakça

  • [1] Adams, D. D. & Shrum, W. J. (1990). The effects of microcomputer- based loboratory exercises on the acquisition of line graph construction and interpretation skills by high school biology students. Journal of Research in Science Teaching, 27(8), 777-787. [2] Ateş, S. ve Stevens, J. T., (2003). Teaching line graphs to tenth grade students having different congnitive developmental levels by using two different instructional modules. Research in Science and Technological Education, 21(1), 55-66. [3] Akdeniz, A. R. (2010). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. Çepni, S. (Ed.), Problem çözme, bilimsel süreç ve proje yönetiminin fen eğitiminde kullanımı içinde (s. 133). Ankara: Pegem A Akademi. [4] Akdeniz, A.R., Çepni, S. ve Azar, A. (1998). Fizik Öretmen Adaylarının Laboratuvar Kullanım Becerilerini Gelitirmek çin Bir Yaklaım. III. Ulusal Fen Bilimleri Eitimi Sempozyumu. KTÜ. Trabzon. (118-125).[5] Aydoğdu, C. (2003). Kimya Eğitiminde Yapılandırmacı Metoda Dayalı Laboratuvar ile Doğrulama Metoduna Dayalı Laboratuvar Eğitiminin öğrenci Başarısı Bakımından Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 14-18.[6] Baker, D. R. ve Piburn, M. D., Constructing Science In Middle and Secondary School Classrooms, Allyn ve Bacon, Needham Heights, USA, 1997.[7] Bayazıt, İ. (2011). Öğretmen adaylarının grafikler konusundaki bilgi düzeyleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(4), 1325-1346. [8] Berg, C.A. ve Philips, D.G. (1994). Assessing students’ abilities to construct and interpret line graphs: disparites between multiple- choice and free-response instruments. Science Education, 78 (6), 527-554. [9] Beasley, W. (1985). Improving Student Laboratory Performance: How Much Practice Makes Perfect?. Science Education, Sayı 69. (567-576).[10] Bhâlâ, R. N. The Role of the Laboratory In High School A Science Teaching, Journal of Education, 1, 34-48., 1987.[11] Bozkurt, O. ve Olgun, Ö. S. (2005). Fen ve teknoloji eğitiminde bilimsel süreç becerileri. M. Aydoğdu ve T. Kesercioğlu (Ed.), İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi içinde (s.58). Ankara: Anı Yayıncılık. [12] Çepni, S. ve Çil, E. (2009). Fen ve teknoloji programı ilköğretim 1. ve 2. kademe öğretmen el kitabı (1. Baskı). Ankara: Pegem A Akademi. [13] Çepni, S., Akdeniz, A. R. ve Ayas, A., Fen Bilimlerinde Laboratuvarın Yeri ve Önemi (III): Ülkemizde Laboratuvar Kullanım ve Bazı Önerileri, Çağdaş Eğitim Dergisi, Ocak Sayısı, Ankara, 1995.[14] Demirci, N. Ve Uyanık, F. (2009). Onuncu sınıf öğrencilerinin grafik anlama ve yorumlamaları ile kinematik başarıları arasındaki ilişki. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(2), 22-51. [15] Batı. K.,(2018). Türkiye de Fen eğitimi ve Kimya eğitimi laboratuar uygulamalarına genel bakış, Doğu Anadolu Sosyal Bilimlerde Eğilimler Dergisi, e-ISSN: 2564-7202[16] Pekmez, E. N., Öğretmenlerin Fen Eğitiminde Kullandıkları Deneysel Çalışmalar ile ilgili Görüşlerinin incelenerek Fen Eğitimi Müfredat Programlarındaki Yerinin Belirlenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Durham Üniversitesi, İngiltere, 2001.[17] Sarıoğlan,A.B. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Fen Bilimleri Dersinde Laboratuar Kullanımına İişkin Görüşleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching , Cilt:4 Sayı:4.[18] Serin, G., Fen Eğitiminde Laboratuvar, Yeni Binyılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, İstannbul, 2001.[19] Şahin, Y., Türkiye’deki Bazı Üniversitelerin Eğitim Fakültelerindeki Temel Fizik Laboratuvarlarının Kullaımı ve Uygulanan Yaklaşımların Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Trabzon, 2001.[20] Temiz, B. K. ve Tan, M. (2009). Grafik çizme becerilerinin kontrol listesi ile ölçülmesi. S.Ü. , Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 71-83. [21] Temiz, B. K. ve Tan, M. (2009). Lise 1. sınıf öğrencilerinin grafik yorumlama becerileri. S.Ü., Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 31-43.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan İnaç 0000-0002-8870-5317

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 25 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İnaç, H. (2019). Graphic Drawing Skills of Science Teaching Candidates. International Scientific and Vocational Studies Journal, 3(1), 22-30.
AMA İnaç H. Graphic Drawing Skills of Science Teaching Candidates. ISVOS. Haziran 2019;3(1):22-30.
Chicago İnaç, Hasan. “Graphic Drawing Skills of Science Teaching Candidates”. International Scientific and Vocational Studies Journal 3, sy. 1 (Haziran 2019): 22-30.
EndNote İnaç H (01 Haziran 2019) Graphic Drawing Skills of Science Teaching Candidates. International Scientific and Vocational Studies Journal 3 1 22–30.
IEEE H. İnaç, “Graphic Drawing Skills of Science Teaching Candidates”, ISVOS, c. 3, sy. 1, ss. 22–30, 2019.
ISNAD İnaç, Hasan. “Graphic Drawing Skills of Science Teaching Candidates”. International Scientific and Vocational Studies Journal 3/1 (Haziran 2019), 22-30.
JAMA İnaç H. Graphic Drawing Skills of Science Teaching Candidates. ISVOS. 2019;3:22–30.
MLA İnaç, Hasan. “Graphic Drawing Skills of Science Teaching Candidates”. International Scientific and Vocational Studies Journal, c. 3, sy. 1, 2019, ss. 22-30.
Vancouver İnaç H. Graphic Drawing Skills of Science Teaching Candidates. ISVOS. 2019;3(1):22-30.


Creative Commons License
Creative Commons Atıf 4.0 It is licensed under an International License