Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinin Çalışma Alanı Tercihleri Üzerine Yaz Stajlarının Etkisi

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 2, 192 - 202, 31.08.2025
https://doi.org/10.58605/bingolsaglik.1704481

Öz

Bu çalışmanın amacı fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin mesleki çalışma alan tercihleri yaz stajlarının etkisinin belirlenmesi amacı ile gerçekleştirildi. Bu kesitsel çalışmaya ilk defa yüz yüze yaz stajını yapacak olan toplam 72 (39.78%) öğrenci dahil edildi. Araştırmacılar tarafından hazırlanan veri kayıt formu yüz yüze görüşme tekniği ile uygulandı (sosyodemografik veriler-9 soru, staj hakkında temel bilgiler 5 soru ve mesleki çalışma alanı tercihleri-4 soru). Öğrencilerin yaz stajı öncesinde ve sonrasında en sık çalışmayı planladıkları alanların sporda fizyoterapi (%29.60-21.20) ve ortopedik hastalıklarda fizyoterapi (%11.30-22.90) alanları olduğu, diğer taraftan nöroloji alanında çalışmayı planlayanların ise sayısının staj sonrasında %8.70’den %14.40’a artış gösterdiği görüldü. Staj sırasında alınan vakaların (%29.20) ve süpervizörlerinin mentörlüğünün (%25.00) mesleki alan tercihlerini olumlu yönde etkilediğini belirtmekte idiler. Sonuçlarımız klinik yaz stajları sırasında takip edilen vaka ve klinik süpervizör mentörlüğünün kariyer planlama sürecinde öğrencilerin mesleki alan tercihlerinin çeşitliliğini artırmadaki önemini göstermektedir.

Etik Beyan

Bu çalışma Helsinki Deklarasyonu ilkelerine uygun olarak yapılmış olup, MCBU Tıp Fakültesi Sağlık Bilimleri Etik Kurulu tarafından onaylanmıştır (Onay Numarası: 11/05/2022-20.478.486/1333).

Kaynakça

  • Gürses HN, Alemdaroğlu İ, Tanrıverdi M. Türkiye’de fizyoterapi ve rehabilitasyon fakülte bölümü/yüksekokullarının incelenmesi ve müfredat analizi, Turk J Physiother Rehabil. 2014; 25(1): 16-27. DOI: https://doi.org/10.7603/s40680-014-0003-z
  • Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Alanı Ulusal Çekirdek Eğitim Programı FZTRÇEP2025 https://eski.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-programlari/fizyotreapi_cekirdek_egitim_programi.pdf Temmuz 2025
  • Solvang PK, Fougner M. Learning from clinical placement experience: how do undergraduate physiotherapy students approach person-centered practice? Physiotherapy Theory and Practice, 2023; 39: 12, 2609-2624. DOI: https://doi.org/10.1080/09593985.2022.2089609
  • Amin SS, Jabeen S, Gul K, et al. Specialty preferences of final year students studying physical therapy in Peshawar. Rehman J Health Sci. 2020; 2(1): 6-9. DOI: https://doi.org/10.52442/rjhs.v2i1.22
  • Jain R, Menezes RG, Chawla P, et al. Career choice among physiotherapy sudents at Mangalore, India. JCDR. 2011; 5(2): 344-6.
  • Kaya Mutlu E, Razak Özdinçler A, Birinci T. Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin mesleğe yönelik umutsuzluk düzeyleri ve ilişkili parametreler. HSP. 2017; 4(3): 228-35. DOI: https://doi.org/10.17681/hsp.333631
  • Marques A, Oliveira A, Machado A, et al. Cardiorespiratory physiotherapy as a career choice-perspective of students and physiotherapists in Portugal. Physiother Theory Pract. 2019; 35(11): 1094-116. DOI: https://doi.org/10.1080/09593985.2018.1469059
  • Torres Sánchez I, López López L, Rodríguez Torres J, et al. Influence of cardiorespiratory clinical placements on the specialty interest of physiotherapy students. Healthcare. 2019; 7(4): 148. DOI: https://doi.org/10.3390/healthcare7040148
  • Reeve J, Skinner M, Lee A, et al. Investigating factors influencing 4th-year physiotherapy students' opinions of cardiorespiratory physiotherapy as a career path, Physiother Theory Pract. 2012; 28(5): 391-401. DOI: https://doi.org/10.3109/09593985.2011.619249
  • Akram L, Malik AN, Siddiqi FA, et al. Trends in career choice the preferred academic and clinical specialty of final year student of physical therapy. Rawal Med J. 2013; 38: 301-3.
  • Waiserberg N, Katz Leurer M, Feder-Bubis P. "I feel like this is an area where one can feel a lot of satisfaction": physiotherapy students' preferences for their prospective area of practice. Physiother Theory Pract. 2023; 1-9. DOI: https://doi.org/10.1080/09593985.2023.2171270
  • Öhman A, Solomon P, Finch E. Career choice and professional preferences in a group of canadian physiotherapy students. Advances in Physiotherapy. 2002; 4(1): 16-22. DOI: https://doi.org/10.1080/140381902317303177
  • Johanson MA. Sex differences in career expectations of physical therapist students. Phys Ther. 2007; 87(9): 1199-211. DOI: https://doi.org/10.2522/ptj.20060285
  • Aslan Telci E, Şekeröz S, Karagöz B, et al. Fizyoterapi ve rehabilitasyon eğitimi alan son sınıf öğrencilerinin işsizlik kaygılarının incelenmesi, Turk J Physiother Rehabil. 2022; 33(1): 16-22. DOI: https://doi.org/10.21653/tjpr.907069
  • Özdinç S, Biçici Y, Çamur M, et al. Fizyoterapi ve rehabilitasyon eğitimi alan lisans öğrencilerinin mesleki kaygı düzeylerinin belirlenmesi. J Higher Edu Sci. 2018; 8(3): 471-9. DOI: https://doi.org/10.5961/jhes.2018.288
  • Desai S, Patel N. ABC of face validity for questionnaire. Int. J. Pharm. Sci. Rev. Res. 2020; 65(1): 164-8. https://doi.org/10.47583/ijpsrr.2020.v65i01.025
  • Kunduracılar Z, Akbaş E, Büyükuysal Ç, et al. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinde Mesleki Farkındalığın Değerlendirilmesi. J Higher Edu Sci. 2012; 2(3): 186-92. DOI: https://doi.org/10.5961/jhes.2012.049
  • Narin S, Ünver B, Narin AN. Physiotherapy students’ expectations and career choice in Turkey. J Exerc Ther Rehabil. 2018; 5(1): 38-45.
  • Gotlib J, Białoszewski D, Opavsky J, et al. Attitudes of European physiotherapy students towards their chosen career in the context of different educational systems and legal regulations pertaining to the practice of physiotherapy: implications for university curricula. Physiotherapy. 2012; 98(1): 76-85. DOI: https://doi.org/10.1016/j.physio.2011.02.003
  • Janaudis-Ferreira T, Araujo T, Romano JM, et al. Perspectives of Canadian final-year physiotherapy students on cardiorespiratory physiotherapy as a career choice. Physiother Can. 2016; 68(3): 282-9. DOI: https://doi.org/10.3138/ptc.2015-39E
  • Karagözoğlu Coşkunsu D, Toprak M, Duman Ç, et al. Türkiye’de fizyoterapistlerin iş bulma sürelerinin ve istihdam durumlarının değerlendirilmesi. Turk J Physiother Rehabil. 2018; 29(2): 44-52. DOI: https://doi.org/10.21653/tjpr.365475
  • Oruk DÖ, Güp AA, Dongaz Öİ, et al. Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik kaygı düzeyleri ve kişilik tiplerinin incelenmesi: bir pilot çalışma. Zeugma Health Res. 2020; 2(2): 51-60. DOI: https://doi.org/10.6084/m9.figshare.14488914
  • Çelik Hİ, Öztürk D, Sarı M, Bek N. Son sınıf fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencilerinde akademik kariyer farkındalığını etkileyen faktörler: Ankara örneği. Karya J Health Sci. 2022; 3(3): 307-11. DOI: https://doi.org/10.52831/kjhs.1167071
  • McGivern E, Mandrusiak A, Rahmann A, Forbes R. “This patient is not appropriate”: Perspectives of physiotherapy students and clinical educators on exposing students to patients with complex needs during clinical practice placements. Physiotherapy Theory and Practice. 2025; 41(3): 617-32. DOI: https://doi.org/10.1080/09593985.2024.2355243
  • Skøien AK, Vågstøl U, Raaheim A. Learning physiotherapy in clinical practice: student interaction in a professional context. Physiother Theory Pract. 2009; 25(4): 268-78. DOI: https://doi.org/10.1080/09593980902782298
  • Ernstzen DV, Bitzer E, Grimmer-Somers K. Physiotherapy students’ and clinical teachers’ perspectives on best clinical teaching and learning practices: A qualitative study. South African Journal of Physiotherapy 2010; 66(3): 25-31. DOI: https://doi.org/10.4102/sajp.v66i3.70
  • Faure M, Unger M, Burger M. Physiotherapy students’ perceptions of an innovative approach to clinical practice orientation. South African Journal of Physiotherapy. 2002; 58 (2): 3-8. DOI: https://doi.org/10.4102/sajp.v58i2.116
  • Suveren Y. Sağlık bilimlerinde nitel araştırmaların yeri ve önemi üzerine bir değerlendirme. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2022; 12(1): 39-48. DOI: https://doi.org/10.31020/mutftd.1002410

The Effect of Summer Practice on the Specialty Preferences of Students of the Physiotherapy and Rehabilitation Department

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 2, 192 - 202, 31.08.2025
https://doi.org/10.58605/bingolsaglik.1704481

Öz

The aim of this study was to determine the effect of summer internships on the vocational field of study preferences of physiotherapy and rehabilitation students. In this cross-sectional study, a total of 72 (39.78%) students who would do their first face-to-face summer internship were included. The data recording form prepared by the researchers was applied by face-to-face interview technique (sociodemographic data-9 questions, basic information about internship-5 questions, and preferences for professional field of study-4 questions). It was seen that the most common fields in which students planned to work before and after the summer internship were physiotherapy in sports (29.60%-21.20%) and physiotherapy in orthopedic diseases (11.30%-22.90%), while the number of those who planned to work in neurology increased from 8.70% to 14.40% after the internship. They stated that the cases taken during the internship (29.20%) and the mentorship of their supervisors (25.00%) positively affected their professional field preferences. Our results show the importance of case and clinical supervisor mentoring during clinical summer internships in increasing the diversity of students' professional field preferences in the career planning process.

Etik Beyan

This study adhered to the principles of the Declaration of Helsinki and was approved by the MCBU, Faculty of Medicine, Health Sciences Ethics Committee (Approval Number: 11/05/2022-20.478.486/1333).

Kaynakça

  • Gürses HN, Alemdaroğlu İ, Tanrıverdi M. Türkiye’de fizyoterapi ve rehabilitasyon fakülte bölümü/yüksekokullarının incelenmesi ve müfredat analizi, Turk J Physiother Rehabil. 2014; 25(1): 16-27. DOI: https://doi.org/10.7603/s40680-014-0003-z
  • Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Alanı Ulusal Çekirdek Eğitim Programı FZTRÇEP2025 https://eski.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-programlari/fizyotreapi_cekirdek_egitim_programi.pdf Temmuz 2025
  • Solvang PK, Fougner M. Learning from clinical placement experience: how do undergraduate physiotherapy students approach person-centered practice? Physiotherapy Theory and Practice, 2023; 39: 12, 2609-2624. DOI: https://doi.org/10.1080/09593985.2022.2089609
  • Amin SS, Jabeen S, Gul K, et al. Specialty preferences of final year students studying physical therapy in Peshawar. Rehman J Health Sci. 2020; 2(1): 6-9. DOI: https://doi.org/10.52442/rjhs.v2i1.22
  • Jain R, Menezes RG, Chawla P, et al. Career choice among physiotherapy sudents at Mangalore, India. JCDR. 2011; 5(2): 344-6.
  • Kaya Mutlu E, Razak Özdinçler A, Birinci T. Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin mesleğe yönelik umutsuzluk düzeyleri ve ilişkili parametreler. HSP. 2017; 4(3): 228-35. DOI: https://doi.org/10.17681/hsp.333631
  • Marques A, Oliveira A, Machado A, et al. Cardiorespiratory physiotherapy as a career choice-perspective of students and physiotherapists in Portugal. Physiother Theory Pract. 2019; 35(11): 1094-116. DOI: https://doi.org/10.1080/09593985.2018.1469059
  • Torres Sánchez I, López López L, Rodríguez Torres J, et al. Influence of cardiorespiratory clinical placements on the specialty interest of physiotherapy students. Healthcare. 2019; 7(4): 148. DOI: https://doi.org/10.3390/healthcare7040148
  • Reeve J, Skinner M, Lee A, et al. Investigating factors influencing 4th-year physiotherapy students' opinions of cardiorespiratory physiotherapy as a career path, Physiother Theory Pract. 2012; 28(5): 391-401. DOI: https://doi.org/10.3109/09593985.2011.619249
  • Akram L, Malik AN, Siddiqi FA, et al. Trends in career choice the preferred academic and clinical specialty of final year student of physical therapy. Rawal Med J. 2013; 38: 301-3.
  • Waiserberg N, Katz Leurer M, Feder-Bubis P. "I feel like this is an area where one can feel a lot of satisfaction": physiotherapy students' preferences for their prospective area of practice. Physiother Theory Pract. 2023; 1-9. DOI: https://doi.org/10.1080/09593985.2023.2171270
  • Öhman A, Solomon P, Finch E. Career choice and professional preferences in a group of canadian physiotherapy students. Advances in Physiotherapy. 2002; 4(1): 16-22. DOI: https://doi.org/10.1080/140381902317303177
  • Johanson MA. Sex differences in career expectations of physical therapist students. Phys Ther. 2007; 87(9): 1199-211. DOI: https://doi.org/10.2522/ptj.20060285
  • Aslan Telci E, Şekeröz S, Karagöz B, et al. Fizyoterapi ve rehabilitasyon eğitimi alan son sınıf öğrencilerinin işsizlik kaygılarının incelenmesi, Turk J Physiother Rehabil. 2022; 33(1): 16-22. DOI: https://doi.org/10.21653/tjpr.907069
  • Özdinç S, Biçici Y, Çamur M, et al. Fizyoterapi ve rehabilitasyon eğitimi alan lisans öğrencilerinin mesleki kaygı düzeylerinin belirlenmesi. J Higher Edu Sci. 2018; 8(3): 471-9. DOI: https://doi.org/10.5961/jhes.2018.288
  • Desai S, Patel N. ABC of face validity for questionnaire. Int. J. Pharm. Sci. Rev. Res. 2020; 65(1): 164-8. https://doi.org/10.47583/ijpsrr.2020.v65i01.025
  • Kunduracılar Z, Akbaş E, Büyükuysal Ç, et al. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinde Mesleki Farkındalığın Değerlendirilmesi. J Higher Edu Sci. 2012; 2(3): 186-92. DOI: https://doi.org/10.5961/jhes.2012.049
  • Narin S, Ünver B, Narin AN. Physiotherapy students’ expectations and career choice in Turkey. J Exerc Ther Rehabil. 2018; 5(1): 38-45.
  • Gotlib J, Białoszewski D, Opavsky J, et al. Attitudes of European physiotherapy students towards their chosen career in the context of different educational systems and legal regulations pertaining to the practice of physiotherapy: implications for university curricula. Physiotherapy. 2012; 98(1): 76-85. DOI: https://doi.org/10.1016/j.physio.2011.02.003
  • Janaudis-Ferreira T, Araujo T, Romano JM, et al. Perspectives of Canadian final-year physiotherapy students on cardiorespiratory physiotherapy as a career choice. Physiother Can. 2016; 68(3): 282-9. DOI: https://doi.org/10.3138/ptc.2015-39E
  • Karagözoğlu Coşkunsu D, Toprak M, Duman Ç, et al. Türkiye’de fizyoterapistlerin iş bulma sürelerinin ve istihdam durumlarının değerlendirilmesi. Turk J Physiother Rehabil. 2018; 29(2): 44-52. DOI: https://doi.org/10.21653/tjpr.365475
  • Oruk DÖ, Güp AA, Dongaz Öİ, et al. Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik kaygı düzeyleri ve kişilik tiplerinin incelenmesi: bir pilot çalışma. Zeugma Health Res. 2020; 2(2): 51-60. DOI: https://doi.org/10.6084/m9.figshare.14488914
  • Çelik Hİ, Öztürk D, Sarı M, Bek N. Son sınıf fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencilerinde akademik kariyer farkındalığını etkileyen faktörler: Ankara örneği. Karya J Health Sci. 2022; 3(3): 307-11. DOI: https://doi.org/10.52831/kjhs.1167071
  • McGivern E, Mandrusiak A, Rahmann A, Forbes R. “This patient is not appropriate”: Perspectives of physiotherapy students and clinical educators on exposing students to patients with complex needs during clinical practice placements. Physiotherapy Theory and Practice. 2025; 41(3): 617-32. DOI: https://doi.org/10.1080/09593985.2024.2355243
  • Skøien AK, Vågstøl U, Raaheim A. Learning physiotherapy in clinical practice: student interaction in a professional context. Physiother Theory Pract. 2009; 25(4): 268-78. DOI: https://doi.org/10.1080/09593980902782298
  • Ernstzen DV, Bitzer E, Grimmer-Somers K. Physiotherapy students’ and clinical teachers’ perspectives on best clinical teaching and learning practices: A qualitative study. South African Journal of Physiotherapy 2010; 66(3): 25-31. DOI: https://doi.org/10.4102/sajp.v66i3.70
  • Faure M, Unger M, Burger M. Physiotherapy students’ perceptions of an innovative approach to clinical practice orientation. South African Journal of Physiotherapy. 2002; 58 (2): 3-8. DOI: https://doi.org/10.4102/sajp.v58i2.116
  • Suveren Y. Sağlık bilimlerinde nitel araştırmaların yeri ve önemi üzerine bir değerlendirme. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2022; 12(1): 39-48. DOI: https://doi.org/10.31020/mutftd.1002410
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Fizyoterapi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Duygu Ilgın Gündüz 0000-0003-2469-4986

Onur Üstün 0009-0006-3070-4406

Erken Görünüm Tarihi 31 Ağustos 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 23 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 28 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Ilgın Gündüz D, Üstün O. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinin Çalışma Alanı Tercihleri Üzerine Yaz Stajlarının Etkisi. BÜSAD. 2025;6(2):192-20.