BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 1, 65 - 92, 29.11.2013

Öz

Being Part of In Equality/ Inequality: The Perception of Social Gender in MardinThis article explores how in Mardin where different cultures and religions come together social gender is constructed according to the cultural make-up of the region and what social mechanisms produce this gender system. To achieve this aim attention is given to how “gender” is shaped in the different layers of religion, culture, family, space, politics, work and education. In particular it will be shown through thorough conservation what impact religion and culture have on the topic of how the perception of the “body” by the people in the region and naturally also the social gender mechanisms come together. The social inequality based on gender has shown flexibility in the cultural fabric through the new possibilities that modernism has brought. Although traditional social resistance still continues in the religious, economic and political discourses the new and modern confrontations brought about by urbanisation appears to have broken this resistance.

Kaynakça

  • Kaynakça
  • Aytaç, Ömer (2007). “Kent Mekanlarının Sosyo-Kültürel Coğrafyası”, Fırat
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 17, Sayı: 2, ss. 199-226.
  • Berktay, Fatmagül (1995). Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın, Hıristiyanlıkta ve
  • İslamiyet'te Kadının Statüsüne Karşılaştırmalı Bir Yaklaşım, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Berktay, Fatmagül (2006). Tarihin Cinsiyeti, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bourdieu, Pierre (1998). Masculine Domination, Cambridge: Polity Press.
  • Bora, Aksu (2011), 90' larda Türkiye' de Feminizm, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Butler, Judith (2008). Cinsiyet Belası: Feminist Kimliğin Altüst Edilmesi, (Çev: Başak
  • Ertür) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kara, Zülküf (2012). “Günahkar Bedenlerden Referans Bedenlere: İslam'da Beden
  • Algısı Üzerine Sosyolojik Bir Değerlendirme”, Din Bilimleri, Cilt 12, Sayı. 1, ss. 7-41.
  • Köktürk, Nilay (2006). Kültürün Dünyası, Ankara: Hece Yayınları.
  • Okumuş, Ejder (2009). “Bedene Müdahalenin Sosyolojisi”, Şarkiyat İlmi Araştırmalar
  • Dergisi, 2, ss. 1-15.
  • Sancar, Serpil (2011), Erkeklik: İmkansız İktidar, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Serdaroğlu, Ufuk (2010). “Toplumsal Cinsiyet, Bilim ve Akademia”, U. Serdaroğlu
  • (Yay. Haz.), İktisat ve Toplumsal Cinsiyet içinde, Ankara: Efil Yayınları, ss. 30-37.
  • Yumuş, Akın (2011). Kalkınma Planları Çerçevesinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
  • Anlayışının Ekonomik, Toplumsal Ve Siyasal Boyutları. Ankara: Başbakanlık
  • Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü. http://www.ksgm.gov.tr/Pdf/uzmanlik_tezleri/
  • akin_yumus_tez.pdf Erişim trh. 09 Haziran 2011.
  • Vatan/Pazar ( 2010, 26 Aralık). “Bir toplumu değiştirmek istiyorsanız işe
  • kadınlardan başlamalısınız”. http://pazarvatan.gazetevatan.com/haberdetay.
  • asp?hkat=1&hid=16506&yaz=Ay%FEe%20Ayd%FDn Erişim trh. Aralık 2012.

Eşit/sizliğin Tarafı Olmak: Mardin'de Toplumsal Cinsiyet Algısı

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 1, 65 - 92, 29.11.2013

Öz

Özet: Bu çalışmada, çeşitli kültür ve dinlerin bir arada yaşadığı Mardin'de,bölgenin kültürel yapısına göre şekillenen toplumsal cinsiyet ve bu cinsiyet düzeniniüreten ve uygulayan toplumsal mekanizmalar açığa çıkarılmaya çalışılmıştır.Bu amaçla din, kültür, aile, mekan, siyaset, çalışma hayatı ve eğitimgibi toplumun farklı katmanlarında “cinsiyet”in nasıl şekillendiği önem arzetmektedir. Özellikle din ve kültürün bölge insanının “beden” algısı ve doğalolarak da toplumsal cinsiyet mekanizmalarının oluşumu konusunda ciddi etkilerininolduğu yapılan derinlemesine görüşmelerle ortaya konulmuştur. Cinsiyetedayalı toplumsal eşitsizlik modernliğin getirdiği yeni imkanlarla kültüreldokuda esneklikler sağlamıştır. Geleneksel toplumsal direnç, kendisini haladinsel, ekonomik ve siyasal söylemlerle devam ettirmesine rağmen kentleşmeile sağlanan yeni ve modern karşılaşmalar, bu direnci kırmış görünmektedir.

Anahtar Kelimeler: Toplumsal Cinsiyet, Beden, Namus, Eşitsizlik, Erkeklik.

Kaynakça

  • Kaynakça
  • Aytaç, Ömer (2007). “Kent Mekanlarının Sosyo-Kültürel Coğrafyası”, Fırat
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 17, Sayı: 2, ss. 199-226.
  • Berktay, Fatmagül (1995). Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın, Hıristiyanlıkta ve
  • İslamiyet'te Kadının Statüsüne Karşılaştırmalı Bir Yaklaşım, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Berktay, Fatmagül (2006). Tarihin Cinsiyeti, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bourdieu, Pierre (1998). Masculine Domination, Cambridge: Polity Press.
  • Bora, Aksu (2011), 90' larda Türkiye' de Feminizm, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Butler, Judith (2008). Cinsiyet Belası: Feminist Kimliğin Altüst Edilmesi, (Çev: Başak
  • Ertür) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kara, Zülküf (2012). “Günahkar Bedenlerden Referans Bedenlere: İslam'da Beden
  • Algısı Üzerine Sosyolojik Bir Değerlendirme”, Din Bilimleri, Cilt 12, Sayı. 1, ss. 7-41.
  • Köktürk, Nilay (2006). Kültürün Dünyası, Ankara: Hece Yayınları.
  • Okumuş, Ejder (2009). “Bedene Müdahalenin Sosyolojisi”, Şarkiyat İlmi Araştırmalar
  • Dergisi, 2, ss. 1-15.
  • Sancar, Serpil (2011), Erkeklik: İmkansız İktidar, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Serdaroğlu, Ufuk (2010). “Toplumsal Cinsiyet, Bilim ve Akademia”, U. Serdaroğlu
  • (Yay. Haz.), İktisat ve Toplumsal Cinsiyet içinde, Ankara: Efil Yayınları, ss. 30-37.
  • Yumuş, Akın (2011). Kalkınma Planları Çerçevesinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
  • Anlayışının Ekonomik, Toplumsal Ve Siyasal Boyutları. Ankara: Başbakanlık
  • Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü. http://www.ksgm.gov.tr/Pdf/uzmanlik_tezleri/
  • akin_yumus_tez.pdf Erişim trh. 09 Haziran 2011.
  • Vatan/Pazar ( 2010, 26 Aralık). “Bir toplumu değiştirmek istiyorsanız işe
  • kadınlardan başlamalısınız”. http://pazarvatan.gazetevatan.com/haberdetay.
  • asp?hkat=1&hid=16506&yaz=Ay%FEe%20Ayd%FDn Erişim trh. Aralık 2012.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zülküf Kara

Nazife Gürhan

Yayımlanma Tarihi 29 Kasım 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kara, Z., & Gürhan, N. (2013). Eşit/sizliğin Tarafı Olmak: Mardin’de Toplumsal Cinsiyet Algısı. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 65-92.
AMA Kara Z, Gürhan N. Eşit/sizliğin Tarafı Olmak: Mardin’de Toplumsal Cinsiyet Algısı. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. Kasım 2013;3(1):65-92.
Chicago Kara, Zülküf, ve Nazife Gürhan. “Eşit/Sizliğin Tarafı Olmak: Mardin’de Toplumsal Cinsiyet Algısı”. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 3, sy. 1 (Kasım 2013): 65-92.
EndNote Kara Z, Gürhan N (01 Kasım 2013) Eşit/sizliğin Tarafı Olmak: Mardin’de Toplumsal Cinsiyet Algısı. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 3 1 65–92.
IEEE Z. Kara ve N. Gürhan, “Eşit/sizliğin Tarafı Olmak: Mardin’de Toplumsal Cinsiyet Algısı”, Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, c. 3, sy. 1, ss. 65–92, 2013.
ISNAD Kara, Zülküf - Gürhan, Nazife. “Eşit/Sizliğin Tarafı Olmak: Mardin’de Toplumsal Cinsiyet Algısı”. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 3/1 (Kasım 2013), 65-92.
JAMA Kara Z, Gürhan N. Eşit/sizliğin Tarafı Olmak: Mardin’de Toplumsal Cinsiyet Algısı. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. 2013;3:65–92.
MLA Kara, Zülküf ve Nazife Gürhan. “Eşit/Sizliğin Tarafı Olmak: Mardin’de Toplumsal Cinsiyet Algısı”. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, c. 3, sy. 1, 2013, ss. 65-92.
Vancouver Kara Z, Gürhan N. Eşit/sizliğin Tarafı Olmak: Mardin’de Toplumsal Cinsiyet Algısı. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. 2013;3(1):65-92.

BİLSAM Yayıncılık Bu dergi açık erişim sağlama politikasını benimsemiştir.

Dergide yayınlanan yazıların ilmî, fikrî ve hukukî sorumluluğu yazarlarına aittir. Yayın kurulu gönderilen yazıların yayınlanıp yayınlanmaması konusunda serbesttir. Dergiye gönderilen yazılar iade edilmez. DERGİYE GÖNDERİLEN YAYINLAR İNTİHAL AÇISINDAN İNCELENİR.

Yayımlanmış yazıların her türlü yayın hakkı Birey ve Toplum Dergisi'ne aittir. Dergide yayımlanmış yazılardan kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz.