BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 2, 51 - 72, 18.06.2014

Öz

Subjectification of Pious Youth in the Ihlsozluk: Imam-Hatip High School Student, Ethic and Intellectual- Problem of article that examines situation in the cyber world of pious youth in the case of ihlsozluk.com consists whether subjectify of pious youth. This study with the concept of subjectification move from the conceptual framework that being investigates Foucault’s works on the subject and power and subjectification is meant position of individual against the power, resist to power of individual and develop tactic of individual against power. Sample of study is web site of ihlsozluk.com and method of work is analysis and collection of definitions on the web site of ihlsozluk.com. Study covers years of 2009-2013 as time period. Study suggests that subjectify of pious youth in the sample of ihlsözlük and dimensions of subjectivity has been conceptualized into seven titles. These dimensions consist seven dimensions: a) critique of traditional Islam b) questioning Islam and emphasis of freedom c) critique of exploitation of religion d) critique of sacralisation of power e) Islamization criticism, f) critique of wannabe culture g) defence of Islam. The first part examines religiosity of youth in the ihlsözlük as an example of virtual community and ihlsözlük through the eyes of authors. Second part conceptualized dimensions of subjectification and dimensions of subjectification exemplified with datas collected from ihlsözlük.

Kaynakça

  • Alankuş Kural, S. (1997). “Alternatif kamular/cemaatler ve İslamcı kadınlar”,
  • Toplum ve Bilim, 72, 5-44.
  • Avcı, Ö. (2012). İki dünya arasında İstanbul’da dindar üniversite gençliği, İstanbul:
  • İletişim Yayınları.
  • Bayer, S. (2012). Bir İslamcılık mecrası olarak ihlsözlük, Stargazetesi, Açık Görüş,
  • 09.2012, Erişim Tarihi: 20 Mart 2013. (http://haber.stargazete.com/acikgorus/
  • bir-islamcilik-mecrasi-olarak-ihl-sozluk/haber-685554).
  • Bayyiğit, Mehmet (2011). Gençlik ve din, Konya: Yediveren Kitap.
  • Bilişim Dergisi (2012). Türk Bilişim Derneği Yayını, Sayı:140, Yıl: 40.
  • Bunt, G. R. (2003). Islam in the digital age, e-jihad, online fatwas and cyber
  • ıslamic environments, London, Sterling, Virginia: Pluto Press.
  • Foucault, M. (2011). Özne ve iktidar, Çev. I. Ergüden, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gelernter, L. & Regev, M. (2010). “Internet and globalization”, (Ed.) Bryan S.
  • Turner, in the Routledge International Handbook of Globalization Studies,
  • (pp.62-76), USA, Canada: Routledge.
  • Güzel, M. (2006). “Küreselleşme, internet ve gençlik kültürü”, Küresel İletişim
  • Dergisi, 1, 1-16.
  • Hoffer, E. (2005). Kesin inançlılar, Çev. E. Günur, İstanbul: İm Yayın.
  • Karaşahin, H. (2012). “Gençlik ve din”, N. Akyüz, İ. Çapcıoğlu (Ed.), Din sosyolojisi
  • el kitabı içinde, (s.237-252), Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Küçükcan, T. (2005). “Dinî yayıncılıkta internet (sanal dinî iletişim açısından
  • yeni alanlar ve yeni stratejiler), II. Uluslararası Dinî Yayınlar Kongresi, Sesli -
  • Görüntülü Dinî Yayıncılık, 05-07 Kasım 2004 - Ankara, 2005, 211-220.
  • Okumuş, E. (2009). “Değerlerin ve bir değer olarak dinin istismarı”, IV. Din
  • Şurası Tebliğ ve Müzakereleri 12-16 Ekim 2009, Ankara, Cilt: I, 427-446.
  • Özizmirli, G. (2010). “Dindar-muhafazakâr orta sınıfın bir sahnesi ihl sözlük:
  • yüzde 99 orta sınıf”, Birikim Dergisi, 260, 38-44.
  • Perşembe, E. (2004). “Enformasyon toplumunda cemaatler: sanal mı, gerçek
  • mi?”, Muhafazakar Düşünce Dergisi, 1 (2), 33-44.
  • Robins, K. (1999). İmaj, Çev. N. Türkoğlu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Roy, O. (2003). Küreselleşen İslam, Çev. H. Bayrı, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Saktanber, A. (2003). “Siz nasıl eğleniyorsanız biz de öyle ibadet ediyoruz” entelektüellik
  • ve popüler kültür arasında Türkiye’nin yeni İslamcı gençliği”, D.
  • Kandiyoti, A. Saktanber (Ed.), Kültür Fragmanları Türkiye’de Gündelik Hayat
  • içinde (s. 259-277), Çev. Z. Yelçe, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Sennet, R. (1996). Kamusal insanın çöküşü, Çev. S. Durak, İstanbul: Ayrıntı
  • Yayınları.
  • Taslaman, C. (2011). Küreselleşme sürecinde Türkiye’de İslam, İstanbul: İstanbul
  • Yayınevi.
  • Touraine, A. (2007). Modernliğin eleştirisi, Çev. H. Tufan, İstanbul: Yapı Kredi
  • Yayınları.
  • Türkmen, B. (2000). “Laikliğin dönüşümü: liseli gençler, türban ve Atatürk rozeti”,
  • N. Göle (Ed.), İslam’ın Yeni Kamusal Yüzleri içinde, (s.110-147), İstanbul.
  • Metis Yayınları.
  • Wise, J. M. (2008). Cultural globalization a user’s guide, USA, UK, Australia:
  • Blackwell Publishing.
  • http://www.ihlsozluk.com/

‘İhlsözlük’te Dindar Gençliğin Özneleşmesi: İmam Hatipli, Ahlaklı ve Entelektüel

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 2, 51 - 72, 18.06.2014

Öz

Dindar gençliğin -ihlsozluk.com örneğinde- internet ortamındaki durumunun incelendiği çalışmanın problemini, internet ortamında dindar gençliğin özneleşip özneleşmediği oluşturmaktadır. Özneleşme kavramıyla Foucault’un özne ve iktidar üzerine çalışmalarında ele alınan kavramsal çerçeveden hareket edilmekte ve özneleşme ile iktidar karşısında bireyin durumu, bireyin iktidara direnmesi,
iktidar karşısında taktik geliştirmesi kullanılmaktadır. Örneklemi, ihlsözlüktür. Çalışmanın yöntemi ise, ihlsözlük web sitesinde yapılan tanımların derlenmesi ve analizidir. Çalışma, zaman aralığı olarak 2009-2013 yıllarını kapsamaktadır. Çalışma, ihlsözlük örneğinde dindar gençliğin özneleştiğini ileri sürmekte ve özneleşmenin
boyutları, yedi başlık halinde kavramsallaştırmaktadır: Bu boyutlar, a) geleneksel Müslümanlık eleştirisi, b) sorgulayıcı Müslümanlık ve özgürlüğe yapılan vurgu, c) din istismarı eleştirisi, d) iktidarı kutsallaştırma eleştirisi, e) İslamileşme eleştirisi, f) özenti kültürü eleştirisi, g) İslam’ın savunusu şeklinde yedi boyuttan oluşmaktadır. İlk bölümde, bir sanal cemaat örneği olarak ihlsözlükte gençlik dindarlığı ele alınmış ve sözlüğün yazarlarının gözünden ihlsözlük
incelenmiştir. İkinci bölümde, özneleşmenin boyutları kavramsallaştırılmış ve bu kavramsallaştırmalar ihlsözlükten derlenen verilerle örneklendirilmiştir.

Kaynakça

  • Alankuş Kural, S. (1997). “Alternatif kamular/cemaatler ve İslamcı kadınlar”,
  • Toplum ve Bilim, 72, 5-44.
  • Avcı, Ö. (2012). İki dünya arasında İstanbul’da dindar üniversite gençliği, İstanbul:
  • İletişim Yayınları.
  • Bayer, S. (2012). Bir İslamcılık mecrası olarak ihlsözlük, Stargazetesi, Açık Görüş,
  • 09.2012, Erişim Tarihi: 20 Mart 2013. (http://haber.stargazete.com/acikgorus/
  • bir-islamcilik-mecrasi-olarak-ihl-sozluk/haber-685554).
  • Bayyiğit, Mehmet (2011). Gençlik ve din, Konya: Yediveren Kitap.
  • Bilişim Dergisi (2012). Türk Bilişim Derneği Yayını, Sayı:140, Yıl: 40.
  • Bunt, G. R. (2003). Islam in the digital age, e-jihad, online fatwas and cyber
  • ıslamic environments, London, Sterling, Virginia: Pluto Press.
  • Foucault, M. (2011). Özne ve iktidar, Çev. I. Ergüden, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gelernter, L. & Regev, M. (2010). “Internet and globalization”, (Ed.) Bryan S.
  • Turner, in the Routledge International Handbook of Globalization Studies,
  • (pp.62-76), USA, Canada: Routledge.
  • Güzel, M. (2006). “Küreselleşme, internet ve gençlik kültürü”, Küresel İletişim
  • Dergisi, 1, 1-16.
  • Hoffer, E. (2005). Kesin inançlılar, Çev. E. Günur, İstanbul: İm Yayın.
  • Karaşahin, H. (2012). “Gençlik ve din”, N. Akyüz, İ. Çapcıoğlu (Ed.), Din sosyolojisi
  • el kitabı içinde, (s.237-252), Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Küçükcan, T. (2005). “Dinî yayıncılıkta internet (sanal dinî iletişim açısından
  • yeni alanlar ve yeni stratejiler), II. Uluslararası Dinî Yayınlar Kongresi, Sesli -
  • Görüntülü Dinî Yayıncılık, 05-07 Kasım 2004 - Ankara, 2005, 211-220.
  • Okumuş, E. (2009). “Değerlerin ve bir değer olarak dinin istismarı”, IV. Din
  • Şurası Tebliğ ve Müzakereleri 12-16 Ekim 2009, Ankara, Cilt: I, 427-446.
  • Özizmirli, G. (2010). “Dindar-muhafazakâr orta sınıfın bir sahnesi ihl sözlük:
  • yüzde 99 orta sınıf”, Birikim Dergisi, 260, 38-44.
  • Perşembe, E. (2004). “Enformasyon toplumunda cemaatler: sanal mı, gerçek
  • mi?”, Muhafazakar Düşünce Dergisi, 1 (2), 33-44.
  • Robins, K. (1999). İmaj, Çev. N. Türkoğlu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Roy, O. (2003). Küreselleşen İslam, Çev. H. Bayrı, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Saktanber, A. (2003). “Siz nasıl eğleniyorsanız biz de öyle ibadet ediyoruz” entelektüellik
  • ve popüler kültür arasında Türkiye’nin yeni İslamcı gençliği”, D.
  • Kandiyoti, A. Saktanber (Ed.), Kültür Fragmanları Türkiye’de Gündelik Hayat
  • içinde (s. 259-277), Çev. Z. Yelçe, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Sennet, R. (1996). Kamusal insanın çöküşü, Çev. S. Durak, İstanbul: Ayrıntı
  • Yayınları.
  • Taslaman, C. (2011). Küreselleşme sürecinde Türkiye’de İslam, İstanbul: İstanbul
  • Yayınevi.
  • Touraine, A. (2007). Modernliğin eleştirisi, Çev. H. Tufan, İstanbul: Yapı Kredi
  • Yayınları.
  • Türkmen, B. (2000). “Laikliğin dönüşümü: liseli gençler, türban ve Atatürk rozeti”,
  • N. Göle (Ed.), İslam’ın Yeni Kamusal Yüzleri içinde, (s.110-147), İstanbul.
  • Metis Yayınları.
  • Wise, J. M. (2008). Cultural globalization a user’s guide, USA, UK, Australia:
  • Blackwell Publishing.
  • http://www.ihlsozluk.com/
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdullah Özbolat

Yayımlanma Tarihi 18 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özbolat, A. (2014). ‘İhlsözlük’te Dindar Gençliğin Özneleşmesi: İmam Hatipli, Ahlaklı ve Entelektüel. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 51-72.
AMA Özbolat A. ‘İhlsözlük’te Dindar Gençliğin Özneleşmesi: İmam Hatipli, Ahlaklı ve Entelektüel. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2014;3(2):51-72.
Chicago Özbolat, Abdullah. “‘İhlsözlük’te Dindar Gençliğin Özneleşmesi: İmam Hatipli, Ahlaklı Ve Entelektüel”. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 3, sy. 2 (Haziran 2014): 51-72.
EndNote Özbolat A (01 Haziran 2014) ‘İhlsözlük’te Dindar Gençliğin Özneleşmesi: İmam Hatipli, Ahlaklı ve Entelektüel. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 3 2 51–72.
IEEE A. Özbolat, “‘İhlsözlük’te Dindar Gençliğin Özneleşmesi: İmam Hatipli, Ahlaklı ve Entelektüel”, Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, c. 3, sy. 2, ss. 51–72, 2014.
ISNAD Özbolat, Abdullah. “‘İhlsözlük’te Dindar Gençliğin Özneleşmesi: İmam Hatipli, Ahlaklı Ve Entelektüel”. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 3/2 (Haziran 2014), 51-72.
JAMA Özbolat A. ‘İhlsözlük’te Dindar Gençliğin Özneleşmesi: İmam Hatipli, Ahlaklı ve Entelektüel. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. 2014;3:51–72.
MLA Özbolat, Abdullah. “‘İhlsözlük’te Dindar Gençliğin Özneleşmesi: İmam Hatipli, Ahlaklı Ve Entelektüel”. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, c. 3, sy. 2, 2014, ss. 51-72.
Vancouver Özbolat A. ‘İhlsözlük’te Dindar Gençliğin Özneleşmesi: İmam Hatipli, Ahlaklı ve Entelektüel. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. 2014;3(2):51-72.

BİLSAM Yayıncılık Bu dergi açık erişim sağlama politikasını benimsemiştir.

Dergide yayınlanan yazıların ilmî, fikrî ve hukukî sorumluluğu yazarlarına aittir. Yayın kurulu gönderilen yazıların yayınlanıp yayınlanmaması konusunda serbesttir. Dergiye gönderilen yazılar iade edilmez. DERGİYE GÖNDERİLEN YAYINLAR İNTİHAL AÇISINDAN İNCELENİR.

Yayımlanmış yazıların her türlü yayın hakkı Birey ve Toplum Dergisi'ne aittir. Dergide yayımlanmış yazılardan kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz.