Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİMİN DIŞ POLİTİKADA YUMUŞAK GÜÇ OLARAK KULLANILMASI ÖRNEĞİ: AMERİKAN BARIŞ GÖNÜLLÜLERİ ÖRGÜTÜ

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 2, 209 - 238, 31.12.2020
https://doi.org/10.20493/birtop.842182

Öz

Bu çalışmada Erken Soğuk Savaş döneminde ABD’nin dünyanın birçok bölgesinde uyguladığı eğitim kültür politikalarından biri olan Amerikan Barış Gönüllüleri (Peace Corps) programının ABD tarafından nasıl bir yumuşak güç unsuru olarak kullanıldığı ele alınmıştır. ABD hegemonyasını güçlendirme amacı taşıyan ve içeriğinde Amerikan propagandasını barındıran Amerikan Barış Gönüllüleri örgütünün kuruluş gerekçesi yoksul ülkelerdeki kötü koşullarda yaşayan halkın sorunlarını anlayan, onlarla işbirliği yapıp bu zor yaşam koşullarını hafifletmek için eğitim, sağlık ve tarım gibi konularda alınması lazım gelen tedbirlere ilişkin teknik yardım hizmetlerini sağlamak olarak ifade edilmiştir. Türkiye ile ABD arasında Barış Gönüllüleri ile ilgili anlaşma 1962 yılında imzalanarak program Türkiye’de de uygulanmaya başlanmıştır. Barış gönüllüsü olarak yabancı ülkelere giden Amerikalı gençler zaman zaman bulundukları ülkelerde tepki görse de örgütün çalışmaları dünyanın birçok ülkesinde halen devam etmektedir. Çalışmada programın kuruluşu, amacı, dünyanın çeşitli bölgelerinde aldığı tepkiler, faaliyetleri ve nasıl dış politikada bir araç haline getirildiği ayrıca incelenmiştir.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2006). Amerikan Gönüllü Kuruluşları: Barış Gönüllülerinin Dünyada Ve Türkiye’deki Çalışmaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1), 85-99.
  • Aksoy, M., & Avcı, Y. (2018). Amerikan Diplomasisinde Değişimin ve Manevi Motivasyonun Sürekliliği:Soğuk Savaş Dönemi Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(40), 1-15-15.
  • Alakel, M., & Yıldırım, A. S. (2015). 11 Eylül Sonrası ABD’nin Irak İşgali Sürecinde Hegemonya-Emperyalizm Tartışmalarına Eleştirel Bir Bakış. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8). https://doi.org/10.17828/yasbed.20267
  • Bozkurt, İ. (2008). Türk Kamuoyunda Amerikan İmgesi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsi, İzmir.
  • Cull, N. J. (2009). Public Diplomacy: Lessons From the Past. Figueroa Press.
  • Cumhuriyet Gazetesi. (1966, Ekim 21). 6.
  • Cumhuriyet Senatosu Tutanak Dergisi,. (1965, Mayıs 2). 26(Dönem: 1, Birleşim: 6-7, Oturum: 1), 641-642.
  • Erboz, F., & Soydan, M. (2009). Barış Gönüllüleri: 10 karanlık yıl. Berikan Yayınevi.
  • Erken, A. (2015). Türkiye’de Barış Gönüllüleri Programına Bir Bakış: 1961-1970. Avrasya Etüdleri, 48(2), 39-63.
  • National Archives., Guide to the United States Peace Corps, Volunteer Information: Turkey Records (Box: 034.). (t.y.).
  • Günek, A. (2018). Amerikan Kamu Diplomasisinin Üç Evresi: Propaganda, Geleneksel Kamu Diplomasisi Ve Stratejik İletişim. The Journal of Social Science, 2(3), 54-72. https://doi.org/10.30520/tjsosci.425898
  • İlkay, E., & Analı, S. (2015). Voice of America’dan Ankara Radyosu’na: Kore Savaşı’nda Kamuoyu Oluşturma. Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi, 22, 83–100.
  • İskit, T. (2007). Diplomasi Tarihi, Teorisi, Kurumları ve Uygulaması (2. bsk). İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Johnson, C. A. (2005). Amerikan Emperyalizminin Sonbaharı (H. T. Kösebalaban, Çev.; 1. bs). Küre Yayınları.
  • Kabacalı, A. (1995). Yakın tarihimizden büyük dönemeçler. Çağdaş Yayınları.
  • Kalın, İ. (2018). Kamu Diplomasisi—Türk Dış Politikası ve Kamu Diplomasisi. https://www.kamudiplomasisi.org/makaleler/makaleler/100-tuerk-d-politikas-ve-kamu-diplomasisi
  • Kaya, M. (2019). Eğitim Diplomasisi: Kavramsal Bir Çerçeve. Türkiye Eğitim Dergisi, 4(1), 1-12.
  • Kurdaş, K. (2004). ODTÜ yıllarım (2. bsk). ODTÜ Yayıncılık.
  • Latham, M. E. (2000). Modernization as Ideology: American Social Science and “nation Building” in the Kennedy Era. University of North Carolina Press.
  • Millet Meclisi Tutanak Dergisi,. (1965, Ocak 14). Millet Meclisi Tutanak Dergisi, 24.
  • Millet Meclisi Tutanak Dergisi. (1965, Ocak 15). Millet Meclisi Tutanak Dergisi, 34.
  • Milliyet Gazetesi. (1965, Ağustos 8).
  • Milliyet Gazetesi. (1966, Ekim 10).
  • Milliyet Gazetesi. (1966, Kasım 18).
  • Milliyet Gazetesi. (1966, Aralık 23).
  • Milliyet Gazetesi. (1969, Kasım 10).
  • Nye, J. S. (2005). Yumuşak Güç (R. İ. Aydın, Çev.; 2. bsk). Elips Kitap.
  • Özbalkan, M. (1970). Gizli belgelerle barış gönüllüleri (1. bsk). Ant Yayınları.
  • Parlak, Z. (2015). Kendi Anılarında Türkiye’de Bulunan Amerikan Barış Gönüllülerinin Yaşadıkları Değişim Süreci. Kebikeç, Haziran, 39, 291-314.
  • Resmi Gazete. (1965, Nisan 10). 11976.
  • Sancak, K. (2016). Uluslararası ilişkilerde güç kavramı ve yumuşak güç (1. bs). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Soysal, M. (2015). Barış Gönüllüleri ve Türkiye’deki faaliyetleri. Atatürk Yolu Dergisi, 56, 113-146.
  • The Founding Moment. (t.y.). Geliş tarihi 16 Aralık 2020, gönderen https://www.peacecorps.gov/about/history/founding-moment/The Founding Moment. (t.y.). Geliş tarihi 16 Aralık 2020, gönderen https://www.peacecorps.gov/about/history/founding-moment/
  • The Peace Corps, “Turkey METU-RCD Training Program, June 21 to July. (1965). Portland State College.
  • Tuch, H. N. (1993). Communicating with the world: U.S. public diplomacy overseas. St. Martin’s Press [for] the Institute for the Study of Diplomacy.
  • Tuncer, H. (2009). Diplomasinin evrimi (1. bs). Kaynak Yayınları.
  • Yağmurlu, A. (2019). Kültürel Diplomasi: Kuram Ve Pratikteki Çerçevesi. Selçuk İletişim, 12(2), 1210-1238. https://doi.org/10.18094/josc.596331
  • Yön Dergisi. (1966). İçinde Köy Enstitüleri Yerine Barış Gönüllüleri.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erdal Açıkses 0000-0002-4275-7015

Ömer Ağır 0000-0002-5098-9211

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Açıkses, E., & Ağır, Ö. (2020). EĞİTİMİN DIŞ POLİTİKADA YUMUŞAK GÜÇ OLARAK KULLANILMASI ÖRNEĞİ: AMERİKAN BARIŞ GÖNÜLLÜLERİ ÖRGÜTÜ. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 209-238. https://doi.org/10.20493/birtop.842182
AMA Açıkses E, Ağır Ö. EĞİTİMİN DIŞ POLİTİKADA YUMUŞAK GÜÇ OLARAK KULLANILMASI ÖRNEĞİ: AMERİKAN BARIŞ GÖNÜLLÜLERİ ÖRGÜTÜ. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. Aralık 2020;10(2):209-238. doi:10.20493/birtop.842182
Chicago Açıkses, Erdal, ve Ömer Ağır. “EĞİTİMİN DIŞ POLİTİKADA YUMUŞAK GÜÇ OLARAK KULLANILMASI ÖRNEĞİ: AMERİKAN BARIŞ GÖNÜLLÜLERİ ÖRGÜTÜ”. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 10, sy. 2 (Aralık 2020): 209-38. https://doi.org/10.20493/birtop.842182.
EndNote Açıkses E, Ağır Ö (01 Aralık 2020) EĞİTİMİN DIŞ POLİTİKADA YUMUŞAK GÜÇ OLARAK KULLANILMASI ÖRNEĞİ: AMERİKAN BARIŞ GÖNÜLLÜLERİ ÖRGÜTÜ. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 10 2 209–238.
IEEE E. Açıkses ve Ö. Ağır, “EĞİTİMİN DIŞ POLİTİKADA YUMUŞAK GÜÇ OLARAK KULLANILMASI ÖRNEĞİ: AMERİKAN BARIŞ GÖNÜLLÜLERİ ÖRGÜTÜ”, Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, c. 10, sy. 2, ss. 209–238, 2020, doi: 10.20493/birtop.842182.
ISNAD Açıkses, Erdal - Ağır, Ömer. “EĞİTİMİN DIŞ POLİTİKADA YUMUŞAK GÜÇ OLARAK KULLANILMASI ÖRNEĞİ: AMERİKAN BARIŞ GÖNÜLLÜLERİ ÖRGÜTÜ”. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 10/2 (Aralık 2020), 209-238. https://doi.org/10.20493/birtop.842182.
JAMA Açıkses E, Ağır Ö. EĞİTİMİN DIŞ POLİTİKADA YUMUŞAK GÜÇ OLARAK KULLANILMASI ÖRNEĞİ: AMERİKAN BARIŞ GÖNÜLLÜLERİ ÖRGÜTÜ. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. 2020;10:209–238.
MLA Açıkses, Erdal ve Ömer Ağır. “EĞİTİMİN DIŞ POLİTİKADA YUMUŞAK GÜÇ OLARAK KULLANILMASI ÖRNEĞİ: AMERİKAN BARIŞ GÖNÜLLÜLERİ ÖRGÜTÜ”. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, c. 10, sy. 2, 2020, ss. 209-38, doi:10.20493/birtop.842182.
Vancouver Açıkses E, Ağır Ö. EĞİTİMİN DIŞ POLİTİKADA YUMUŞAK GÜÇ OLARAK KULLANILMASI ÖRNEĞİ: AMERİKAN BARIŞ GÖNÜLLÜLERİ ÖRGÜTÜ. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. 2020;10(2):209-38.

BİLSAM Yayıncılık Bu dergi açık erişim sağlama politikasını benimsemiştir.

Dergide yayınlanan yazıların ilmî, fikrî ve hukukî sorumluluğu yazarlarına aittir. Yayın kurulu gönderilen yazıların yayınlanıp yayınlanmaması konusunda serbesttir. Dergiye gönderilen yazılar iade edilmez. DERGİYE GÖNDERİLEN YAYINLAR İNTİHAL AÇISINDAN İNCELENİR.

Yayımlanmış yazıların her türlü yayın hakkı Birey ve Toplum Dergisi'ne aittir. Dergide yayımlanmış yazılardan kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz.