Bu çalışmanın amacı, önlisans öğrencilerinin bilgi güvenliği konusundaki kazanım ve farkındalık düzeylerinin belirlenmesidir. Çalışma tarama modelinde tasarlanmıştır. Örneklem seçiminde kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda, araştırmanın örneklemini Kırıkhan Meslek Yüksekokulu’nda çeşitli bölümlerde öğrenim gören 161 önlisans öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada Bilgi Güvenliği Kazanımları (BGK) ve Bilgi Güvenliği Farkındalığı (BGF) ölçekleri kullanılmıştır. Demografik bilgiler için betimsel istatistikler kullanılırken, araştırmaya katılanların yaş ve bölüm değişkenleri için tek yönlü ANOVA testi, sınıf düzeyi için bağımsız örneklem t-testi uygulanmıştır. Bu çalışmanın sonucunda, önlisans öğrencilerinin bilgi güvenliği farkındalık düzeylerinin yüksek, bilgi güvenliği kazanım düzeylerinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin BGK ortalama puanlarının öğrenim gördükleri programlara göre istatistiksel olarak önemli ölçüde farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Aynı zamanda öğrencilerin BGF alt boyutlarından olan İnternet Tarayıcısı ve Ağ Güvenliği puanlarının öğrencilerin yaşlarına göre önemli ölçüde farklılık gösterdiği bulunmuştur. Bununla birlikte önlisans öğrencilerinin bilgi güvenliği kazanımları ve alt boyutları ile bilgi güvenliği farkındalığı internet güvenliği, internet tarayıcısı ve ağ güvenliği alt boyutlarına göre bilgi güvenliğine ilişkin bilişim suçlarını bilme durumuna göre de önemli ölçüde farklılık gösterdiği bulunmuştur. Öğrencilerin bilgi güvenliği farkındalığı (BGF) ortalama puanları ile bilgi güvenliği kazanımları (BGK) ve tüm BGK alt boyutlarına ait ortalama puanlarının öğrencilerin sınıf düzeylerine göre istatistiksel olarak önemli ölçüde bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir.
The aim of this paper is to determine the information security acquisition and awareness levels of associate degree students. The sample group of this paper consists of 161 associate degree students studying in various departments at Kırıkhan Vocational School. Information Security Acquisition and Information Security Awareness were used as data collection tools in this paper. The data were evaluated in terms of normal distribution and it was determined that they were normally distributed. Descriptive statistics, independent samples t-test and one-way ANOVA were used to analyze the data. Research findings show that the information security awareness level of the associate degree students was high, and their information security acquisition level was medium. It was found that the Information Security Acquisition mean of the students differ according to the programs they studied, and the Information Security Awareness Internet Browser and Network Security sub-dimension scores differ according to the age of the students. It was found that the information security acquisition of the students and all its sub-dimensions, Internet Security, Internet Browser and Network Security scores which are sub-dimensions of Information Security Awareness scale differ according to students’ state of knowing information crimes related to information security. The students' scores of Information Security Awareness, Information Security Acquisition and their sub-dimensions scores weren’t differ according to their grade level.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 25 Mayıs 2022 |
Kabul Tarihi | 26 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 1 |
Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi (BİTED)
Journal of Information and Communication Technologies