Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Factors Affecting Problem Solving Skills in Technologically Rich Environments According to PIAAC 2016 Data

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 1, 87 - 109, 29.06.2022
https://doi.org/10.53694/bited.774159

Öz

Kaynakça

  • Arıkan, S., Özer, F., Şeker, V., & Ertaş, G. (2020). Geniş Ölçekli Testlerde Örneklem Ağırlıklarının ve Olası Değerlerin Önemi. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 11(1), 43-60.
  • Atasoy, R. (2018). Uluslararası Yetişkin Becerilerinin (PIAAC 2015) Türk Milli Eğitim Sistemi Açısından Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Atasoy, R., & Güçlü, N. (2019). PIAAC 2015 sonuçlarına göre Türkiye’deki yetişkinlerin sözel okuryazarlık becerilerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Advance online publication. doi: 10.16986/HUJE.2019053682.
  • Desjardins, R., & Ederer, P. (2015). Socio-demographic and practice-oriented factors related to proficiency in problem solving: a lifelong learning perspective. International Journal of Lifelong Education, 34(4), 468-486.
  • Dündar, S. (2009). Üniversite öğrencilerinin kişilik özellikleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(2).139-150.
  • Eisenberg, M. B. (2008). Information literacy: Essential skills for the information age. DESIDOC journal of library & information technology, 28(2), 39.
  • Emre, İ. E., & Erol, Ç. S. (2017). Veri Analizinde İstatistik mi Veri Madenciliği mi? Internatıonal journal of ınformatıcs technologıes, 10(2), 161.
  • Goodman, M., Finnegan, R., Mohadjer, L., Krenzke, T., & Hogan, J. (2013). Literacy, Numeracy, and Problem Solving in Technology-Rich Environments among US Adults: Results from the Program for the International Assessment of Adult Competencies 2012. First Look. NCES 2014-008. National Center for Education Statistics.
  • Han, J., Pei, J., & Kamber, M. (2011). Data mining: concepts and techniques: Elsevier.
  • Hanushek, E. A., Schwerdt, G., Wiederhold, S., & Woessmann, L. (2015). Returns to skills around the world: Evidence from PIAAC. European Economic Review, 73, 103-130.
  • He, Q., Borgonovi, F., & Paccagnella, M. (2019). Using process data to understand adults’ problem-solving behaviour in the Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC). doi:doi:https://doi.org/10.1787/650918f2-en
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi,(21. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Karslı, T. A. (2019). Lise Öğrencilerinde Üstbilişsel Farkındalık Düzeyi ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin Yaş ve Ebeveyn Eğitim Durumu Bağlamında İncelenmesi. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri, 5(8), 317-333.
  • Liao, D., He, Q., and Jiao, H. (2020). Using Log Files to Identify Sequential Patterns in PIAAC Problem Solving Environments by U.S. Adults' Employment-Related Variables. International Review of Education, 54(5-6), 627-650.
  • Sieber, J. E. (2008). Data mining: Knowledge discovery for human research ethics. In: SAGE Publications Sage CA: Los Angeles, CA.
  • Sweets, R., & Meates, A. (2004). ICT and low achievers: What does PISA tell us? In Karpati, A. (Ed.) Promoting equity through ICT in education: Projects, problems, prospects. Budapest, Hungarian Ministry of Education and OECD.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (2020). Survey of Adult Skills (PIAAC).[Çevrim-içi: http://www.oecd.org/skills/piaac/ Erişim:10.05.2020]
  • Özdemir, C., (2018). Orta gelir tuzağından çıkma yolunda yetişkin becerileri: piaac 2012-2015 verileri. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, CEEİK 2018 Özel Sayısı, 159-172.
  • PIAAC Expert Group in Problem Solving in Technology-Rich Environments. (2009). PIAAC problem solving in technology-rich environments: A conceptual framework. Prince-Embury, S. (2009). The resiliency scales for children and adolescents as related to parent education level and race/ethnicity in children. Canadian Journal of School Psychology, 24(2), 167-182.
  • T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Avrupa Bilrliği ve Mali Yardımlar Dairesi Başkanlığı (2020). Uluslararası yetişkin becerilerinin ölçülmesi programı. [Çevrim-içi:http://www.ikg.gov.tr/wp-content/uploads/pdf/Turkiye_ulke_notu_Beceriler_Onemlidir.pdf Erişim:10.05.2020]
  • Tekin Z. (2018). Kadın girişimciliği ve cinsiyet-rol stereotipleri: Muş İli örneği. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16). doi:10.26466/opus.453934.
  • TÜİK, (2015). Dünya Nüfus Günü, 2015, Haber Bülteni, Sayı: 18617.
  • Uysal, H. T. (2013). Stajyer çalışanların mesleki bağlılık gelişimine örgüt ikliminin etkisi. Business and Economics Research Journal, 4(3), 93-110.
  • Yamamoto, K., Khorramdel, L., & Von Davier, M. (2013). Scaling PIAAC cognitive data. Technical report of the survey of adult skills (PIAAC), 408-440.
  • Yıldız, A., Dindar, H., Ünlü, D., Gökçe, N., Kocakurt, Ö., Kıral, A., (2018). Yetişkin yeterliklerinin uluslararası değerlendirilmesi programı (piaac)” sonuçları bağlamında Türkiye’de temel eğitim sorunlarını yeniden düşünmek. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51, (2), 209-237.

PIAAC 2016 Verilerine Göre Teknolojik Açıdan Zengin Ortamlarda Problem Çözme Becerisini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 1, 87 - 109, 29.06.2022
https://doi.org/10.53694/bited.774159

Öz

Teknolojik açıdan zengin ortamlarda problem çözme becerilerinde yetişkinlerin evde, işte veya toplumda becerilerini nasıl kullandıkları araştırılmıştır. Yetişkin bireylerin becerilerini daha iyi kullanıp iş gücüne aktarabilmeleri, ekonomiye katkı sağlamaları hedeflenmiştir. Bu çalışma ile PIAAC 2016 Türkiye örnekleminde 16-65 yaş arası bireylerin teknolojik açıdan zengin ortamlarda problem çözme becerisi sonuçlarını inceleme amaçlanmıştır. Yaş, cinsiyet, eğitim durumu, eğitim aldığı alan, anne-babasının eğitim durumu, çalışma durumu özelliklerine göre katılımcıların problem çözme becerileri puanlarında farklılık olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma tarama modelinde tasarlanmıştır. Çalışmada PIAAC 2016 Türkiye verileri kullanılmıştır. Türkiye örnekleminde kodlanmamış ve boş bırakılan maddeler çalışmadan çıkarılmış ve analizler 1563 bireye ait veriler üzerinden yapılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22.0 programı ve RapidMiner programları kullanılmıştır. Verilerin çözüm ve yorumlanmasında; One Way Anova, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis testleri kullanılmış ve gruplar arasındaki farkı belirleyebilmek için Tamhane T2 ve Tukey-Bonferroni çoklu karşılaştırma testleri kullanılmıştır. Anlamlılık P<0.05 alınmıştır. RapidMiner ile rastgele orman algoritması uygulanmıştır. Çalışma sonucunda problem çözme beceri puanlarının yaş, eğitim durumu, eğitim aldığı alan, anne-babasının eğitim durumu, çalışma durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılık olduğu cinsiyet değişkenine göre ise anlamlı farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Rastgele orman yöntemine göre teknolojik açıdan zengin ortamlarda problem çözme becerisini etkileyen en önemli değişkenin bireyin eğitim durumu olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Arıkan, S., Özer, F., Şeker, V., & Ertaş, G. (2020). Geniş Ölçekli Testlerde Örneklem Ağırlıklarının ve Olası Değerlerin Önemi. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 11(1), 43-60.
  • Atasoy, R. (2018). Uluslararası Yetişkin Becerilerinin (PIAAC 2015) Türk Milli Eğitim Sistemi Açısından Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Atasoy, R., & Güçlü, N. (2019). PIAAC 2015 sonuçlarına göre Türkiye’deki yetişkinlerin sözel okuryazarlık becerilerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Advance online publication. doi: 10.16986/HUJE.2019053682.
  • Desjardins, R., & Ederer, P. (2015). Socio-demographic and practice-oriented factors related to proficiency in problem solving: a lifelong learning perspective. International Journal of Lifelong Education, 34(4), 468-486.
  • Dündar, S. (2009). Üniversite öğrencilerinin kişilik özellikleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(2).139-150.
  • Eisenberg, M. B. (2008). Information literacy: Essential skills for the information age. DESIDOC journal of library & information technology, 28(2), 39.
  • Emre, İ. E., & Erol, Ç. S. (2017). Veri Analizinde İstatistik mi Veri Madenciliği mi? Internatıonal journal of ınformatıcs technologıes, 10(2), 161.
  • Goodman, M., Finnegan, R., Mohadjer, L., Krenzke, T., & Hogan, J. (2013). Literacy, Numeracy, and Problem Solving in Technology-Rich Environments among US Adults: Results from the Program for the International Assessment of Adult Competencies 2012. First Look. NCES 2014-008. National Center for Education Statistics.
  • Han, J., Pei, J., & Kamber, M. (2011). Data mining: concepts and techniques: Elsevier.
  • Hanushek, E. A., Schwerdt, G., Wiederhold, S., & Woessmann, L. (2015). Returns to skills around the world: Evidence from PIAAC. European Economic Review, 73, 103-130.
  • He, Q., Borgonovi, F., & Paccagnella, M. (2019). Using process data to understand adults’ problem-solving behaviour in the Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC). doi:doi:https://doi.org/10.1787/650918f2-en
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi,(21. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Karslı, T. A. (2019). Lise Öğrencilerinde Üstbilişsel Farkındalık Düzeyi ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin Yaş ve Ebeveyn Eğitim Durumu Bağlamında İncelenmesi. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri, 5(8), 317-333.
  • Liao, D., He, Q., and Jiao, H. (2020). Using Log Files to Identify Sequential Patterns in PIAAC Problem Solving Environments by U.S. Adults' Employment-Related Variables. International Review of Education, 54(5-6), 627-650.
  • Sieber, J. E. (2008). Data mining: Knowledge discovery for human research ethics. In: SAGE Publications Sage CA: Los Angeles, CA.
  • Sweets, R., & Meates, A. (2004). ICT and low achievers: What does PISA tell us? In Karpati, A. (Ed.) Promoting equity through ICT in education: Projects, problems, prospects. Budapest, Hungarian Ministry of Education and OECD.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (2020). Survey of Adult Skills (PIAAC).[Çevrim-içi: http://www.oecd.org/skills/piaac/ Erişim:10.05.2020]
  • Özdemir, C., (2018). Orta gelir tuzağından çıkma yolunda yetişkin becerileri: piaac 2012-2015 verileri. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, CEEİK 2018 Özel Sayısı, 159-172.
  • PIAAC Expert Group in Problem Solving in Technology-Rich Environments. (2009). PIAAC problem solving in technology-rich environments: A conceptual framework. Prince-Embury, S. (2009). The resiliency scales for children and adolescents as related to parent education level and race/ethnicity in children. Canadian Journal of School Psychology, 24(2), 167-182.
  • T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Avrupa Bilrliği ve Mali Yardımlar Dairesi Başkanlığı (2020). Uluslararası yetişkin becerilerinin ölçülmesi programı. [Çevrim-içi:http://www.ikg.gov.tr/wp-content/uploads/pdf/Turkiye_ulke_notu_Beceriler_Onemlidir.pdf Erişim:10.05.2020]
  • Tekin Z. (2018). Kadın girişimciliği ve cinsiyet-rol stereotipleri: Muş İli örneği. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16). doi:10.26466/opus.453934.
  • TÜİK, (2015). Dünya Nüfus Günü, 2015, Haber Bülteni, Sayı: 18617.
  • Uysal, H. T. (2013). Stajyer çalışanların mesleki bağlılık gelişimine örgüt ikliminin etkisi. Business and Economics Research Journal, 4(3), 93-110.
  • Yamamoto, K., Khorramdel, L., & Von Davier, M. (2013). Scaling PIAAC cognitive data. Technical report of the survey of adult skills (PIAAC), 408-440.
  • Yıldız, A., Dindar, H., Ünlü, D., Gökçe, N., Kocakurt, Ö., Kıral, A., (2018). Yetişkin yeterliklerinin uluslararası değerlendirilmesi programı (piaac)” sonuçları bağlamında Türkiye’de temel eğitim sorunlarını yeniden düşünmek. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51, (2), 209-237.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilgisayar Yazılımı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özgür Yılmaz 0000-0002-6700-0692

Gökhan Gökkaya 0000-0003-0048-284X

Ramazan Yılmaz 0000-0002-2041-1750

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 26 Temmuz 2020
Kabul Tarihi 5 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılmaz, Ö., Gökkaya, G., & Yılmaz, R. (2022). PIAAC 2016 Verilerine Göre Teknolojik Açıdan Zengin Ortamlarda Problem Çözme Becerisini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Bilgi Ve İletişim Teknolojileri Dergisi, 4(1), 87-109. https://doi.org/10.53694/bited.774159


2365323652 23655 23656



Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi (BİTED)

Journal of Information and Communication Technologies