This research seeks to examine the current situation of high school, associate, and undergraduate students regarding artificial intelligence literacy levels and to reveal the relationship between the artificial intelligence literacy level and some demographic variables (gender, educational background and average daily computer/internet usage time). The relational survey model, one of the general survey models based on the quantitative research approach, was employed in the present study. The sample consists of 870 students studying in a city centre in the east of Turkey. The "Artificial Intelligence Literacy Scale" developed by Laupichler et al. (2023) and adapted into Turkish by Karaoğlan Yılmaz and Yılmaz (2023) was used as a data collection tool. According to the research findings, students' artificial intelligence literacy level was low. Another result shows that the artificial intelligence literacy level differs depending on gender and average daily computer/internet usage time. The results reveal that educational studies on students' artificial intelligence literacy are insufficient and improvements are needed. In this context, it is recommended that studies be carried out on teaching artificial intelligence literacy and the impact of the methods used for this purpose.
Artificial intelligence Literacy High school Associate degree Undergraduate
Bu araştırmada, lise, ön lisans ve lisans öğrencilerinin yapay zeka okuryazarlık düzeyleriyle ilgili mevcut durumun incelenmesi ve yapay zeka okuryazarlık düzeyi ile bazı demografik değişkenler (cinsiyet, öğrenim durumu ve günlük ortalama bilgisayar/internet kullanma süresi) arasındaki ilişkinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yaklaşımına dayalı genel tarama modellerden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Türkiye’nin doğusunda bulunan bir il merkezinde öğrenim gören 870 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Laupichler ve diğerleri (2023) tarafından geliştirilen, Karaoğlan Yılmaz ve Yılmaz (2023) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan "Yapay Zekâ Okuryazarlığı Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğrencilerin yapay zeka okuryazarlık düzeyi düşük düzeyde çıkmıştır. Araştırmada elde edilen bir diğer sonuç ise yapay zeka okuryazarlık düzeyinin cinsiyet ve ortalama günlük bilgisayar/internet kullanma süresine göre farklılaştığı şeklindedir. Elde edilen sonuçlar öğrencilerin yapay zeka okuryazarlığı konusundaki eğitim çalışmalarının yetersiz kaldığı ve iyileştirmelere gereksinim duyulduğunu ortaya koymaktadır. Bu kapsamda yapay zeka okuryazarlığı konusunun öğretimi ve kullanılan yöntemlerin etkisi üzerine çalışmalar yürütülebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yapay Zeka (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi (BİTED)
Journal of Information and Communication Technologies