BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 1, 31 - 42, 01.06.2014

Öz

Textile and clothing sector is one of the key economic sectors in developing countries. Textile and clothing sector is an important part of Turkish economy. It contributes 7 percent to the Gross Domestic Product (GDP) and 18.3 percent to the foreign trade. The aim of this study is to examine the comparative advantage in textile and clothing sector between Turkey and Pakistan during 1990-2012. In this study, Balassa‟s revealed comparative advantage (RCA) index is used. The analysis shows that Turkey has a comparative disadvantage in textile and clothing sector against Pakistan

Kaynakça

  • Assadzadeh, Ahmad, Behbudi, Davood, Miyarkolaie, Neda Faghani ve Moghadam, Hamid Mahmoudi; “A Study of the Revealed Comparative Advantage in the Textile and Clothing Industries between Iran and Turkey”, International Journal of Economics and Finance Studies, 5 (2), İzmir 2013, s. 95-107.
  • Choe, KyeongAe, Nazem, Nurul Islam, Roberts, Brian H, Samarappuli, Nihal ve Singh, Rajveer; “A Comparative Analysis of the Competitiveness of the Readymade Garment Industry Clusters in Delhi, Dhaka and Colombo”, Journal of Competitiveness, 1 (1), India 2011, s. 5-25.
  • Çoban, Orhan ve Kök, Recep; “Türkiye Tekstil Endüstrisi ve Rekabet Gücü: AB Ülkeleriyle Karşılaştırmalı Bir Analiz Örneği (1989–2001)”, İktisat, İşletme ve Finans Dergisi, 20 (228), Ankara 2005, s. 68–81.
  • Dünya Ticaret Örgütü, International Trade Statistics 2013, http://www.wto.org/statistics, [Erişim Tarihi: 15.03.2014]
  • Eraslan, İsmail Hakkı, Bakan, İsmail ve Helvacıoğlu Kuyucu, Aslı Deniz; “Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Uluslararası Rekabetçilik Düzeyinin Analizi”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (13), İstanbul 2008, s. 265-300.
  • European Commission; “Study of the Need and Options for the Harmonization of the Labelling of Textile and Clothing Products”, Final Report, January 2013, s. 20.
  • Havrila, Inka ve Gunawardana, Pemasiri; “Analysing Comparative Advantage and Competitiveness: An Application to Australia‟s Textile and Clothing Industries”, Australian Economic Papers, 42 (1), Australia 2003, s. 103-117.
  • Jucevicius, Robertas ve Rybakovas, Egidijus; “Competitiveness of Lithuanian Textile and Clothing Industry”, 6th International Scientific Conference, Vilnius, Lithuania, May 13-14, 2010.
  • Kathuria, Lalit Mohan; “Analyzing Competitiveness of Clothing Export Sector of India and Bangladesh: Dynamic Revealed Comparative Advantage Approach”, Competitiveness Review, 23 (2), UK 2013, s.131-157.
  • Karaalp, Hacer Simay ve Yılmaz, Nazire Deniz; “Assessment of Trends in the Comparative Advantage and Competitiveness of the Turkish Textile and Clothing Industry in the Enlarged EU Market”, Fibres & Textiles in Eastern Europe, 3 (92), Poland 2012, s. 8- 11.
  • Keane, Jodie ve te Velde, Dirk Willem; “The Role of Textile and Clothing Industries in Growing and Development Strategies”, Final Draft, Overseas Development Institute, UK 2008, s. 1-71.
  • Khaliji, Bashir Ahmed, Jaffari, Seyed Ibne-Ali, Shahzad, Akmal ve Mehtab, Mmuhammad; “Role of Textile Sector in Domestic Resources Development”, Business Management Dynamics, 2 (10), 2013, s. 14-27.
  • Laursen, Keld; “Revealed Comparative Advantage and the Alternatives as Measures of International Specialization”, Danish Research Unit for Industrial Dynamics, DRUID Working Paper No: 98-30, Denmark 1998, s. 1.
  • McNamara, Kerry; “The Global Textile and Garments Industry: The Role of Information and Communication Technologies (ICTs) in Exploiting the Value Chain”, The World Bank, USA 2008, s. 1-72.
  • Orden, David ve Cororaton, Caesar B; “Introduction and Overview”, in Cotton-Textile- Apparel Sectors of Pakistan: Situations and Challenges Faced, (Ed.: Cororaton, C.B., Salam, A., Altaf, Z. ve Orden, D.), IFPRI Discussion Paper 00800, USA 2008, s. 1- 117.
  • Shah, Walayat, Warraich, Usman Aali ve Kabeer, Kazi; “Challenges Faced by Textile Industry of Pakistan: Suggested Solutions”, KASBIT Business Journal, Vol.5, Pakistan 2012, s. 33-39.
  • T.C. Ekonomi Bakanlığı; “Clothing Industry”, http://www.economy.gov.tr, [Erişim Tarihi: 16.03.2014]
  • Utkulu, Utku ve İmer, Hayriye; “Türk Tekstil ve Konfeksiyon Sektörünün Avrupa Birliği Tekstil ve Konfeksiyon Sektörü Karşısındaki Rekabet Gücünün Alt Sektörler Düzeyinde Ölçülmesi”, Rekabet Dergisi, Sayı: 36, Ankara 2009, s. 3-43.
  • Yücel, Yener; “Uluslararası Ticaretin Serbestleştirilmesi Sürecinde Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Rekabet Gücü ve Çin Tehdidi”, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 29 (2), İstanbul 2010, s. 227-250.

TEKSTİL VE HAZIR GİYİM SEKTÖRÜNÜN KARŞILAŞTIRMALI AVANTAJI: TÜRKİYE VE PAKİSTAN ÖRNEĞİ

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 1, 31 - 42, 01.06.2014

Öz

Tekstil ve hazır giyim sektörü birçok gelişmekte olan ülkelerde önemli sektörlerin birini oluşturmaktadır. Tekstil ve hazır giyim sektörü Türk ekonomisinin de önemli bir bileşenini oluşturmaktadır. Tekstil ve hazır giyim sektörünün GSYİH’ya katkısı %7 ve dış ticarete katkısı ise %18,3 oranındadır. Bu çalışmanın amacı 1990-2012 döneminde Türkiye ve Pakistan’ın tekstil ve hazır giyim sektöründeki karşılaştırmalı üstünlüklerini belirlemektir. Bu amaçla Balassa’nın açıklanmış karşılaştırmalı üstünlükler (AKÜ) indeksinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda Türkiye’nin tekstil ve hazır giyim sektöründe Pakistan karşısında karşılaştırmalı dezavantaja sahip olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Assadzadeh, Ahmad, Behbudi, Davood, Miyarkolaie, Neda Faghani ve Moghadam, Hamid Mahmoudi; “A Study of the Revealed Comparative Advantage in the Textile and Clothing Industries between Iran and Turkey”, International Journal of Economics and Finance Studies, 5 (2), İzmir 2013, s. 95-107.
  • Choe, KyeongAe, Nazem, Nurul Islam, Roberts, Brian H, Samarappuli, Nihal ve Singh, Rajveer; “A Comparative Analysis of the Competitiveness of the Readymade Garment Industry Clusters in Delhi, Dhaka and Colombo”, Journal of Competitiveness, 1 (1), India 2011, s. 5-25.
  • Çoban, Orhan ve Kök, Recep; “Türkiye Tekstil Endüstrisi ve Rekabet Gücü: AB Ülkeleriyle Karşılaştırmalı Bir Analiz Örneği (1989–2001)”, İktisat, İşletme ve Finans Dergisi, 20 (228), Ankara 2005, s. 68–81.
  • Dünya Ticaret Örgütü, International Trade Statistics 2013, http://www.wto.org/statistics, [Erişim Tarihi: 15.03.2014]
  • Eraslan, İsmail Hakkı, Bakan, İsmail ve Helvacıoğlu Kuyucu, Aslı Deniz; “Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Uluslararası Rekabetçilik Düzeyinin Analizi”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (13), İstanbul 2008, s. 265-300.
  • European Commission; “Study of the Need and Options for the Harmonization of the Labelling of Textile and Clothing Products”, Final Report, January 2013, s. 20.
  • Havrila, Inka ve Gunawardana, Pemasiri; “Analysing Comparative Advantage and Competitiveness: An Application to Australia‟s Textile and Clothing Industries”, Australian Economic Papers, 42 (1), Australia 2003, s. 103-117.
  • Jucevicius, Robertas ve Rybakovas, Egidijus; “Competitiveness of Lithuanian Textile and Clothing Industry”, 6th International Scientific Conference, Vilnius, Lithuania, May 13-14, 2010.
  • Kathuria, Lalit Mohan; “Analyzing Competitiveness of Clothing Export Sector of India and Bangladesh: Dynamic Revealed Comparative Advantage Approach”, Competitiveness Review, 23 (2), UK 2013, s.131-157.
  • Karaalp, Hacer Simay ve Yılmaz, Nazire Deniz; “Assessment of Trends in the Comparative Advantage and Competitiveness of the Turkish Textile and Clothing Industry in the Enlarged EU Market”, Fibres & Textiles in Eastern Europe, 3 (92), Poland 2012, s. 8- 11.
  • Keane, Jodie ve te Velde, Dirk Willem; “The Role of Textile and Clothing Industries in Growing and Development Strategies”, Final Draft, Overseas Development Institute, UK 2008, s. 1-71.
  • Khaliji, Bashir Ahmed, Jaffari, Seyed Ibne-Ali, Shahzad, Akmal ve Mehtab, Mmuhammad; “Role of Textile Sector in Domestic Resources Development”, Business Management Dynamics, 2 (10), 2013, s. 14-27.
  • Laursen, Keld; “Revealed Comparative Advantage and the Alternatives as Measures of International Specialization”, Danish Research Unit for Industrial Dynamics, DRUID Working Paper No: 98-30, Denmark 1998, s. 1.
  • McNamara, Kerry; “The Global Textile and Garments Industry: The Role of Information and Communication Technologies (ICTs) in Exploiting the Value Chain”, The World Bank, USA 2008, s. 1-72.
  • Orden, David ve Cororaton, Caesar B; “Introduction and Overview”, in Cotton-Textile- Apparel Sectors of Pakistan: Situations and Challenges Faced, (Ed.: Cororaton, C.B., Salam, A., Altaf, Z. ve Orden, D.), IFPRI Discussion Paper 00800, USA 2008, s. 1- 117.
  • Shah, Walayat, Warraich, Usman Aali ve Kabeer, Kazi; “Challenges Faced by Textile Industry of Pakistan: Suggested Solutions”, KASBIT Business Journal, Vol.5, Pakistan 2012, s. 33-39.
  • T.C. Ekonomi Bakanlığı; “Clothing Industry”, http://www.economy.gov.tr, [Erişim Tarihi: 16.03.2014]
  • Utkulu, Utku ve İmer, Hayriye; “Türk Tekstil ve Konfeksiyon Sektörünün Avrupa Birliği Tekstil ve Konfeksiyon Sektörü Karşısındaki Rekabet Gücünün Alt Sektörler Düzeyinde Ölçülmesi”, Rekabet Dergisi, Sayı: 36, Ankara 2009, s. 3-43.
  • Yücel, Yener; “Uluslararası Ticaretin Serbestleştirilmesi Sürecinde Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Rekabet Gücü ve Çin Tehdidi”, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 29 (2), İstanbul 2010, s. 227-250.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Güçgeldi Bashımov

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bashımov, G. (2014). TEKSTİL VE HAZIR GİYİM SEKTÖRÜNÜN KARŞILAŞTIRMALI AVANTAJI: TÜRKİYE VE PAKİSTAN ÖRNEĞİ. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 31-42.
AMA Bashımov G. TEKSTİL VE HAZIR GİYİM SEKTÖRÜNÜN KARŞILAŞTIRMALI AVANTAJI: TÜRKİYE VE PAKİSTAN ÖRNEĞİ. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2014;3(1):31-42.
Chicago Bashımov, Güçgeldi. “TEKSTİL VE HAZIR GİYİM SEKTÖRÜNÜN KARŞILAŞTIRMALI AVANTAJI: TÜRKİYE VE PAKİSTAN ÖRNEĞİ”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 3, sy. 1 (Haziran 2014): 31-42.
EndNote Bashımov G (01 Haziran 2014) TEKSTİL VE HAZIR GİYİM SEKTÖRÜNÜN KARŞILAŞTIRMALI AVANTAJI: TÜRKİYE VE PAKİSTAN ÖRNEĞİ. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 3 1 31–42.
IEEE G. Bashımov, “TEKSTİL VE HAZIR GİYİM SEKTÖRÜNÜN KARŞILAŞTIRMALI AVANTAJI: TÜRKİYE VE PAKİSTAN ÖRNEĞİ”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 3, sy. 1, ss. 31–42, 2014.
ISNAD Bashımov, Güçgeldi. “TEKSTİL VE HAZIR GİYİM SEKTÖRÜNÜN KARŞILAŞTIRMALI AVANTAJI: TÜRKİYE VE PAKİSTAN ÖRNEĞİ”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 3/1 (Haziran 2014), 31-42.
JAMA Bashımov G. TEKSTİL VE HAZIR GİYİM SEKTÖRÜNÜN KARŞILAŞTIRMALI AVANTAJI: TÜRKİYE VE PAKİSTAN ÖRNEĞİ. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2014;3:31–42.
MLA Bashımov, Güçgeldi. “TEKSTİL VE HAZIR GİYİM SEKTÖRÜNÜN KARŞILAŞTIRMALI AVANTAJI: TÜRKİYE VE PAKİSTAN ÖRNEĞİ”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 3, sy. 1, 2014, ss. 31-42.
Vancouver Bashımov G. TEKSTİL VE HAZIR GİYİM SEKTÖRÜNÜN KARŞILAŞTIRMALI AVANTAJI: TÜRKİYE VE PAKİSTAN ÖRNEĞİ. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2014;3(1):31-42.

downloaddownloaddownloaddownload  download  download       download     download      download download    download  download download download downloaddownload