Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Yabancı Dil Olarak İngilizce Öğretiminde Sözcük Öğretimi

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 907 - 924, 21.12.2018

Öz

Sözcük dağarcığı bir dilin öğrenilmesinde ve etkin kullanılmasında çok önemli bir role
sahiptir. Sözcük dağarcığının zenginleştirilmesi amacı geçmişten günümüze dil alanında
çalışma yapan araştırmacıların dikkatini çekmiş ve eğitim öğretim ortamlarında kelime
öğretimi üzerine çeşitli teknik ve yöntemlerin geliştirilmesi ve uygulanmasıyla
sonuçlanmıştır. Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de yabancı dil olarak İngilizce
öğretiminde sözcük öğretimi üzerine yapılmış çalışmaları incelemek ve bu alanda mevcut
eğilimi tespit etmektir. Araştırmada 2013-2018 yılları arasında yayınlanmış olan
makaleler, amaçlı örneklem yöntemi ile seçilmiş ve konuyla doğrudan bağlantılı olan
akademik çalışmalar meta-sentez yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. İçerik analizi
yöntemiyle incelen her bir çalışmanın hangi amaçla yapıldığı, ne tür yöntem kullanarak
yürütüldüğü, çalışmada nasıl bir örneklem seçildiği, hangi veri toplama araçlarından
yararlanıldığı, hangi öğretim uygulamalarının kullanıldığı ve hangi bulguların elde edildiği
tespit edilmiştir. Bu çalışmada, elde edilen veriler frekansa dayalı yorumlar eşliğinde
tablolar ve grafikler kullanılarak sunulmuştur. Araştırma sonucunda gelişen teknoloji ile
birlikte teknolojinin getirdiği fırsatlarla sözcük öğretim uygulamaların arttığı, bağlam
içerisinde sözcük öğretiminin önemini koruduğu, oyunlarla sözcük öğretiminin özellikle
okul öncesi dönem öğrenenleri üzerinde etkinliğini koruduğu, öğrenenlerin kullandığı
sözcük öğrenme stratejilerinin sözcük öğretim sürecine daha fazla dâhil edilmesi gerektiği
tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Anşin, S. (2006). Çocuklarda yabancı dil eğitimi. D. Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 6, 9-20.Coady, J. (1996). L2 vocabulary acquisition: A synthesis of the research. In J. Coady & T. Huckin (Eds.), Second Language Vocabulary Acquisition: A Rationale for Pedagogy (Cambridge Applied Linguistics, pp. 273-290). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139524643.020.Cisco, B. K. & Padrón, Y. (2012) Investigating vocabulary and reading strategies with middle grades English language learners: A research synthesis, RMLE Online, 36:4, 1-23, DOI: 10.1080/19404476.2012.11462097. Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38. Elleman, A. M.; Lindo, E. J.; Morphy, P. & Compton, D. L. (2009). The impact of vocabulary instruction on passage-level comprehension of school-age children: A meta-analysis, Journal of Research on Educational Effectiveness, 2:1, 1-44.Gasigijtamrong, J. (2013). Effects of multimedia annotations on Thai EFL readers’ words and text recall. English Language Teaching, 6, (12): 48–57. Kaleli‐Yılmaz, G. (2015). Türkiye’deki teknolojik pedagojik alan bilgisi çalışmalarının analizi: Bir meta‐sentez çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(178), 103‐122.Lin C. (2008). Learning German Vocabulary: An investigation into learners’ use of vocabulary learning strategies. Doctoral Dissertation. University of Waterloo, Canada. Marulis L. M., & Neuman, S. B. (2010). The effects of vocabulary intervention on young children’s word learning: a meta-analysis. Review of Educational Research 80 (3). 300-335.Meara, P. (1980). Vocabulary acquisition: A neglected aspect of language learning. Language Teaching and Linguistics Abstracts, 13, 221-245.Nattinger, J. (1988). Some current trends in vocabulary teaching. In R. Carter & M. Mc Carthy (Eds.), Vocabulary and language teaching. London: Longman.Oxford, R, & Crookall, D. (1990). Vocabulary learning: A critical analysis of techniques. TESL Canada Journal, 7(2), 9-30.Read, J. (2004). 7. Research in teaching vocabulary. Annual Review of Applied Linguistics, 24, 146-161. Doi:10.1017/S0267190504000078.Sarıgül, E (2017). A general look at the vocabulary learning and teaching process in foreign language teaching. 
 International Journal of Social Science 54 (1), 91-104, Doi 10.9761/JASSS6940.Schmitt, N., & McCarthy, M. (Eds.). (1997). Vocabulary: Description, acquisition, and pedagogy. Cambridge, England: Cambridge University Press. Shen, W. (2003). Current trends of vocabulary teaching and learning strategies for EFL settings. Feng chia journal of Humanities and social sciences, 7, 187-224. Stahl, S.A., Fairbanks, M.M. (1986). The effects of vocabulary instruction: A model-based meta-analysis. Review of Educational Research. 56, 72–110.Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23, 7-12.Yudintseva, A (2015). Synthesis of research on video games for the four second language skills and vocabulary practice. Open Journal of Social Sciences 3, 81-98. DOI: 10.4236/jss.2015.311011. Yun, J. (2011) The effects of hypertext glosses on L2 vocabulary acquisition: A meta-analysis, Computer Assisted Language Learning, 24:1, 39 58, DOI: 10.1080/09588221.2010.523285.Wallace, M. (1982). Teaching vocabulary. London: Heinemann.

Vocabulary Teaching in English as a Foreign Language in Turkey

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 907 - 924, 21.12.2018

Öz

Vocabulary has a crucial role in learning a language and using that language effectively.
The purpose of enhancing vocabulary knowledge has attracted second or foreign language
researchers’ interest from past to present and resulted in the developments of various
vocabulary teaching methods, techniques and practices. This study aims to examine the
studies conducted on vocabulary teaching in English as a foreign language and to identify
the current tendency of English vocabulary teaching studies carried out in Turkey. The
article studies published by Turkish researchers between 2013-2018 and directly related to
the subject of this study have been selected with purposeful sampling and examined
through meta-synthesis method. Every single study included in this meta-synthesis study
has been reviewed through a content analysis method in terms of their purposes, research
methodologies, samples, data collection tools, teaching practices and findings. Data
gathered in this study have been presented in tables and figures with remarks on frequency.
It has been found that the technologically supported vocabulary teaching studies has
increased and enriched, vocabulary teaching in context is still of great importance,
educational games protects its effectiveness on young learners for vocabulary teaching
purposes and vocabulary learning strategies need to be taken into consideration in
vocabulary studies. 

Kaynakça

  • Anşin, S. (2006). Çocuklarda yabancı dil eğitimi. D. Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 6, 9-20.Coady, J. (1996). L2 vocabulary acquisition: A synthesis of the research. In J. Coady & T. Huckin (Eds.), Second Language Vocabulary Acquisition: A Rationale for Pedagogy (Cambridge Applied Linguistics, pp. 273-290). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139524643.020.Cisco, B. K. & Padrón, Y. (2012) Investigating vocabulary and reading strategies with middle grades English language learners: A research synthesis, RMLE Online, 36:4, 1-23, DOI: 10.1080/19404476.2012.11462097. Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38. Elleman, A. M.; Lindo, E. J.; Morphy, P. & Compton, D. L. (2009). The impact of vocabulary instruction on passage-level comprehension of school-age children: A meta-analysis, Journal of Research on Educational Effectiveness, 2:1, 1-44.Gasigijtamrong, J. (2013). Effects of multimedia annotations on Thai EFL readers’ words and text recall. English Language Teaching, 6, (12): 48–57. Kaleli‐Yılmaz, G. (2015). Türkiye’deki teknolojik pedagojik alan bilgisi çalışmalarının analizi: Bir meta‐sentez çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(178), 103‐122.Lin C. (2008). Learning German Vocabulary: An investigation into learners’ use of vocabulary learning strategies. Doctoral Dissertation. University of Waterloo, Canada. Marulis L. M., & Neuman, S. B. (2010). The effects of vocabulary intervention on young children’s word learning: a meta-analysis. Review of Educational Research 80 (3). 300-335.Meara, P. (1980). Vocabulary acquisition: A neglected aspect of language learning. Language Teaching and Linguistics Abstracts, 13, 221-245.Nattinger, J. (1988). Some current trends in vocabulary teaching. In R. Carter & M. Mc Carthy (Eds.), Vocabulary and language teaching. London: Longman.Oxford, R, & Crookall, D. (1990). Vocabulary learning: A critical analysis of techniques. TESL Canada Journal, 7(2), 9-30.Read, J. (2004). 7. Research in teaching vocabulary. Annual Review of Applied Linguistics, 24, 146-161. Doi:10.1017/S0267190504000078.Sarıgül, E (2017). A general look at the vocabulary learning and teaching process in foreign language teaching. 
 International Journal of Social Science 54 (1), 91-104, Doi 10.9761/JASSS6940.Schmitt, N., & McCarthy, M. (Eds.). (1997). Vocabulary: Description, acquisition, and pedagogy. Cambridge, England: Cambridge University Press. Shen, W. (2003). Current trends of vocabulary teaching and learning strategies for EFL settings. Feng chia journal of Humanities and social sciences, 7, 187-224. Stahl, S.A., Fairbanks, M.M. (1986). The effects of vocabulary instruction: A model-based meta-analysis. Review of Educational Research. 56, 72–110.Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23, 7-12.Yudintseva, A (2015). Synthesis of research on video games for the four second language skills and vocabulary practice. Open Journal of Social Sciences 3, 81-98. DOI: 10.4236/jss.2015.311011. Yun, J. (2011) The effects of hypertext glosses on L2 vocabulary acquisition: A meta-analysis, Computer Assisted Language Learning, 24:1, 39 58, DOI: 10.1080/09588221.2010.523285.Wallace, M. (1982). Teaching vocabulary. London: Heinemann.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Eda Yuca 0000-0002-9211-1546

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yuca, E. (2018). Vocabulary Teaching in English as a Foreign Language in Turkey. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 907-924.
AMA Yuca E. Vocabulary Teaching in English as a Foreign Language in Turkey. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Aralık 2018;7(2):907-924.
Chicago Yuca, Eda. “Vocabulary Teaching in English As a Foreign Language in Turkey”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7, sy. 2 (Aralık 2018): 907-24.
EndNote Yuca E (01 Aralık 2018) Vocabulary Teaching in English as a Foreign Language in Turkey. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7 2 907–924.
IEEE E. Yuca, “Vocabulary Teaching in English as a Foreign Language in Turkey”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 7, sy. 2, ss. 907–924, 2018.
ISNAD Yuca, Eda. “Vocabulary Teaching in English As a Foreign Language in Turkey”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7/2 (Aralık 2018), 907-924.
JAMA Yuca E. Vocabulary Teaching in English as a Foreign Language in Turkey. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018;7:907–924.
MLA Yuca, Eda. “Vocabulary Teaching in English As a Foreign Language in Turkey”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 7, sy. 2, 2018, ss. 907-24.
Vancouver Yuca E. Vocabulary Teaching in English as a Foreign Language in Turkey. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018;7(2):907-24.

downloaddownloaddownloaddownload  download  download       download     download      download download    download  download download download downloaddownload