Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İslam Medeniyetinin Seküler Medeniyete Katkıları

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 117 - 147, 30.06.2019

Öz

Bu
çalışmada yaşayan ve birbirine hasım gibi gözüken iki medeniyet ele alınmıştır.
İki medeniyeti, medeniyet yapan temel karakteristik özellikleri incelenmiştir.
İki medeniyetin birbiri ile olan etkileşiminde İslam medeniyetinin seküler
medeniyete büyük tesiri olduğu, ama bunun gizlendiği, üstünün örtüldüğü ortaya
konulmuştur. Batıda ortaya çıkan seküler medeniyet aydınlanmacı felsefenin
ürünüdür. Aydınlanma felsefesi ise kilise dışında, Endülüs ve Kuzey Afrika
Müslüman okullarında eğitim almış, İslam bilim ve düşünce ikliminde yetişmiş Yahudi
ve Hıristiyan bilginlerin akıl ve aklı temsil eden bilimin yol göstericiliği
üzerine gelişmiş düşünme ve bilme işidir. Günümüz hakim medeniyeti kendini
bilim ve teknoloji medeniyeti olarak takdim etmektedir. Bilim ve teknoloji
medeniyetinin öncü medeniyeti ise İslam medeniyetidir. Bu gerçeği Fuat SEZGİN,
“İslam Bilim ve Teknoloji Tarihi” alanında yaptığı çalışmalarla ortaya
koymuştur.

Kaynakça

  • Apak, A. (2013). Ana Hatlarıyla İslam Tarihi (1). (Hz. Muhammed (sav) Dönemi). 10. Baskı, İstanbul: Ensar Neşriyat.Attas, S. N. (1989). Modern Çağ ve İslami Düşünüşün Problemleri. Nşr. M. E. Kılıç, İstanbul. Aydın, M. S. (2016). Siyasetin Aynasında Kültür ve Medeniyet. İstanbul: Kapı Yayınları.Aydın, M. (2014). Medeniyetimiz ve Medeniyetler İttifakı Üzerine. Gelenekten Geleceğe Kültür Sanat Dergisi. http://www.gelenektengelecege.com/mehmet-aydin-ile-mulakat. (Erişim: 10.10.218)Berkson, H. (2017), Yaratıcı Tekamül. Türkçesi: Mustafa Şekip Tunç, İstanbul: Dergah Yayınları.Bilge, N. (2007). Hukuk Başlangıcı: Hukukun Temel Kavramları ve Kurumları. 22. Bası, Ankara.Bolayır, S. H. (2012). Medeniyetin Temeli ve Yeni Medeniyete Duyulan İhtiyaç. Hece Dergisi: Medeniyet Özel Sayısı, Sayı: 186/187/188. (s. 130-139).Bolayır, S. H.(1984), Felsefi Terimler Sözlüğü, Rasyonalizm maddesi.Cengiz, K. (1997), Hz. Peygamber Döneminde Devlet ve Piyasa, İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Cengiz, K. (1997). Asr-ı Saadette Yönetim-Piyasa İlişkisi, İstanbul: İz Yayıncılık.Dönmezer, S. (1984), Sosyoloji. 9. Baskı. Ankara: Savaş Yayınları.Duralı, Ş., T. (2015). Çağdaş Küresel Medeniyet: Anlamı, Gelişimi Konumu. 6. Baskı, İstanbul. Dergâh Yayınları. Dursun, D. (2004). Siyaset Bilimi. 2. Bakı. İstanbul: Beta Yayınları.Emre, A. (2012). Din ve Tarih Karşısında Medeniyet. Hece Dergisi: Medeniyet Özel Sayısı, Sayı: 186/187/188. (s.75-81). Eroğlu A. (2102). Henri Bergson’da Bilinç-Sezgi İlişkisi. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi SDU Faculty of Arts and Sciences Sosyal Bilimler Dergisi Journal of Social Sciences Aralık 2012. Sayı:27. (s.81-1029. Garaudy, R. (2102). Medeniyetler Diyalogu. (Çev.: Cemal Aydın). 2. Baskı. İstanbul: Türk Edebiyatı Yayınları.Goody, J. (2017). Tarih Hırsızlığı. (Çev.: Gül Çağalı Güven), IV. Basım, İstanbul: Türkiye İş bankası Kültür Yayınları.Keskin, O. B. (2014). Modern Hukuki Sistemin Temelleri Üzerine Bir Giriş Çalışması: Geç Ortaçağ’da Corpus Iuris Civilis’in Keşfi ve Etkileri, İÜHFM C. LXXII, S. 1. (s. 599-626).Leonard, Major Arthur Glyn. Islam, Her Moral and Spiritual Value, (Rahman, A.). Hz. Muhammed Sallallahu Aleyhivesellem. Sîret Ansiklopedisi: 1. Cilt, İstanbul: İnkılâb Yayınları. Lewis, B. (1997). The West and The Middle East. Foreing affairss, Vol. 76, No:1. January/February 1997. (Çevrimiçi) http://www.foreignaffairs.com/articles/52639/bernard-lewis/the-west-and-the-middleeast.Öktem, S. (2014). Fincanımda Cola Var!. İstanbul: Tutikitap.Öktem, S. (2015), İçimde AVM Var!. İstanbul: Tutikitap.Önen, M. (1985). Hukukun temel Kavramları, İstanbul. Der Yayınları. Özel, M., (1996), “Braudel’i Niçin okumalıyız?”. Braudel, F., Medeniyet ve Kapitalizm, Türkçesi: Mustafa Özel, 2. Baskı, İstanbul: İz Yayıncılık. Öztürk, O. (2006). Ahlak Olgusunun Kaynağı Nedir?. Köprü Dergisi. 95. Sayı.Sezgin, F. (2014). Bilim Tarihi Sohbetleri. (Söyleşi: Sefer Turan), 6. Baskı, İstanbul: Timaş Yayınları. Şafak, A. (1992), Hukuk Başlangıcı Ders Kitabı, ikinci Baskı, Ankara; Karaman Hayrettin, Mukayeseli İslam Hukuku.Şentürk, R. (2017), Açık Medeniyet,, 3. Baskı, İstanbul: İz Yayıncılık. Tahiroğlu, B. ve Erdoğmuş, B. (2016), Roma Hukuku Dersler. Onbirinci Basım. İstanbul: Der Yayınları.Toynbee, A. J.,(1980), Medeniyet Yargılanıyor, (trc. Ufuk Uyan), İstanbul.Türkeri, M. ( 2011) Etik Bilinç. Ankara: Lotus Yayınları.Versan, V. (1986). Kamu Yönetimi: Siyasi ve İdari Teşkilat. 9. Basım, İstanbul: Der Yayınları. Yılmaz, İ. ()2009). Yitik Hazinenin Kâşifi Fuat Sezgin. Ankara: Gençlik ve Spor Bakanlığı Eğitim Kültür ve Araştırma Yayın No:16.
Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 117 - 147, 30.06.2019

Öz

Kaynakça

  • Apak, A. (2013). Ana Hatlarıyla İslam Tarihi (1). (Hz. Muhammed (sav) Dönemi). 10. Baskı, İstanbul: Ensar Neşriyat.Attas, S. N. (1989). Modern Çağ ve İslami Düşünüşün Problemleri. Nşr. M. E. Kılıç, İstanbul. Aydın, M. S. (2016). Siyasetin Aynasında Kültür ve Medeniyet. İstanbul: Kapı Yayınları.Aydın, M. (2014). Medeniyetimiz ve Medeniyetler İttifakı Üzerine. Gelenekten Geleceğe Kültür Sanat Dergisi. http://www.gelenektengelecege.com/mehmet-aydin-ile-mulakat. (Erişim: 10.10.218)Berkson, H. (2017), Yaratıcı Tekamül. Türkçesi: Mustafa Şekip Tunç, İstanbul: Dergah Yayınları.Bilge, N. (2007). Hukuk Başlangıcı: Hukukun Temel Kavramları ve Kurumları. 22. Bası, Ankara.Bolayır, S. H. (2012). Medeniyetin Temeli ve Yeni Medeniyete Duyulan İhtiyaç. Hece Dergisi: Medeniyet Özel Sayısı, Sayı: 186/187/188. (s. 130-139).Bolayır, S. H.(1984), Felsefi Terimler Sözlüğü, Rasyonalizm maddesi.Cengiz, K. (1997), Hz. Peygamber Döneminde Devlet ve Piyasa, İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Cengiz, K. (1997). Asr-ı Saadette Yönetim-Piyasa İlişkisi, İstanbul: İz Yayıncılık.Dönmezer, S. (1984), Sosyoloji. 9. Baskı. Ankara: Savaş Yayınları.Duralı, Ş., T. (2015). Çağdaş Küresel Medeniyet: Anlamı, Gelişimi Konumu. 6. Baskı, İstanbul. Dergâh Yayınları. Dursun, D. (2004). Siyaset Bilimi. 2. Bakı. İstanbul: Beta Yayınları.Emre, A. (2012). Din ve Tarih Karşısında Medeniyet. Hece Dergisi: Medeniyet Özel Sayısı, Sayı: 186/187/188. (s.75-81). Eroğlu A. (2102). Henri Bergson’da Bilinç-Sezgi İlişkisi. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi SDU Faculty of Arts and Sciences Sosyal Bilimler Dergisi Journal of Social Sciences Aralık 2012. Sayı:27. (s.81-1029. Garaudy, R. (2102). Medeniyetler Diyalogu. (Çev.: Cemal Aydın). 2. Baskı. İstanbul: Türk Edebiyatı Yayınları.Goody, J. (2017). Tarih Hırsızlığı. (Çev.: Gül Çağalı Güven), IV. Basım, İstanbul: Türkiye İş bankası Kültür Yayınları.Keskin, O. B. (2014). Modern Hukuki Sistemin Temelleri Üzerine Bir Giriş Çalışması: Geç Ortaçağ’da Corpus Iuris Civilis’in Keşfi ve Etkileri, İÜHFM C. LXXII, S. 1. (s. 599-626).Leonard, Major Arthur Glyn. Islam, Her Moral and Spiritual Value, (Rahman, A.). Hz. Muhammed Sallallahu Aleyhivesellem. Sîret Ansiklopedisi: 1. Cilt, İstanbul: İnkılâb Yayınları. Lewis, B. (1997). The West and The Middle East. Foreing affairss, Vol. 76, No:1. January/February 1997. (Çevrimiçi) http://www.foreignaffairs.com/articles/52639/bernard-lewis/the-west-and-the-middleeast.Öktem, S. (2014). Fincanımda Cola Var!. İstanbul: Tutikitap.Öktem, S. (2015), İçimde AVM Var!. İstanbul: Tutikitap.Önen, M. (1985). Hukukun temel Kavramları, İstanbul. Der Yayınları. Özel, M., (1996), “Braudel’i Niçin okumalıyız?”. Braudel, F., Medeniyet ve Kapitalizm, Türkçesi: Mustafa Özel, 2. Baskı, İstanbul: İz Yayıncılık. Öztürk, O. (2006). Ahlak Olgusunun Kaynağı Nedir?. Köprü Dergisi. 95. Sayı.Sezgin, F. (2014). Bilim Tarihi Sohbetleri. (Söyleşi: Sefer Turan), 6. Baskı, İstanbul: Timaş Yayınları. Şafak, A. (1992), Hukuk Başlangıcı Ders Kitabı, ikinci Baskı, Ankara; Karaman Hayrettin, Mukayeseli İslam Hukuku.Şentürk, R. (2017), Açık Medeniyet,, 3. Baskı, İstanbul: İz Yayıncılık. Tahiroğlu, B. ve Erdoğmuş, B. (2016), Roma Hukuku Dersler. Onbirinci Basım. İstanbul: Der Yayınları.Toynbee, A. J.,(1980), Medeniyet Yargılanıyor, (trc. Ufuk Uyan), İstanbul.Türkeri, M. ( 2011) Etik Bilinç. Ankara: Lotus Yayınları.Versan, V. (1986). Kamu Yönetimi: Siyasi ve İdari Teşkilat. 9. Basım, İstanbul: Der Yayınları. Yılmaz, İ. ()2009). Yitik Hazinenin Kâşifi Fuat Sezgin. Ankara: Gençlik ve Spor Bakanlığı Eğitim Kültür ve Araştırma Yayın No:16.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Arif Özaydın 0000-0002-1011-0065

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özaydın, A. (2019). İslam Medeniyetinin Seküler Medeniyete Katkıları. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 117-147.
AMA Özaydın A. İslam Medeniyetinin Seküler Medeniyete Katkıları. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2019;8(1):117-147.
Chicago Özaydın, Arif. “İslam Medeniyetinin Seküler Medeniyete Katkıları”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 8, sy. 1 (Haziran 2019): 117-47.
EndNote Özaydın A (01 Haziran 2019) İslam Medeniyetinin Seküler Medeniyete Katkıları. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 8 1 117–147.
IEEE A. Özaydın, “İslam Medeniyetinin Seküler Medeniyete Katkıları”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 8, sy. 1, ss. 117–147, 2019.
ISNAD Özaydın, Arif. “İslam Medeniyetinin Seküler Medeniyete Katkıları”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 8/1 (Haziran 2019), 117-147.
JAMA Özaydın A. İslam Medeniyetinin Seküler Medeniyete Katkıları. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;8:117–147.
MLA Özaydın, Arif. “İslam Medeniyetinin Seküler Medeniyete Katkıları”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 8, sy. 1, 2019, ss. 117-4.
Vancouver Özaydın A. İslam Medeniyetinin Seküler Medeniyete Katkıları. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;8(1):117-4.

downloaddownloaddownloaddownload  download  download       download     download      download download    download  download download download downloaddownload