Nowadays, information is a tool that
provides strategic and competitive information that supports strategic
marketing decisions through accurate, valid and reliable information. This has
led organizations to develop new policies and strategies in a competitive
environment based on existing information technologies and the nature of
economic activities has changed radically in parallel with the development
process of information technologies. Many concepts such as the definition,
scope and role of marketing have been affected by this change. Although the
literature does not cover a long period of time, the foundations of marketing
discipline, which had a past history until humanity, were influenced by changes
in information technologies. The aim of this article is to present this new
marketing perspective which is shaped by information technologies within the
scope of innovations in marketing activities and functions based on a
literature research. In this study, after briefly explaining the definition of
globalization, the concepts of the development of information communication
technologies and the popularization of the Internet are examined in detail and
the role of the developments in information technologies on the changing
marketing activities has been investigated. In the conclusion section, the
place and importance of information technologies in the changing marketing
approach are evaluated.
Günümüzde bilgi,
stratejik pazarlama kararlarını çeşitli kaynaklar vasıtasıyla doğru, geçerli ve
güvenilir bilgilerle destekleyen bir ve rakabet avantajı sağlayan bir araçtır.
Bu durum örgütlerin mevcut bilgi teknolojilerine dayanan rekabetçi ortamda yeni
politikalar ve stratejiler geliştirmelerine neden olmuş ve ekonomik
faaliyetlerin niteliği bilgi teknolojilerinin gelişim sürecine paralel olarak
radikal bir biçimde değişmiştir. Bu değişim sürecinde pazarlamanın tanımı,
kapsamı ve rolü gibi birçok kavram da bu durumdan etkilenmiştir. Literatürde
uzun bir süreyi kapsamamasına rağmen insanlık tarihine kadar eski bir geçmişi
olan pazarlama disiplininin temelleri, bilgi teknolojilerindeki değişimlerden
etkilenmiştir. Bu makalenin amacı, bir literatür araştırmasına dayanarak
pazarlama faaliyetleri ve işlevleri alanındaki yenilikler kapsamında bilgi
teknolojileri tarafından şekillendirilen bu yeni pazarlama perspektifini ortaya
koymaktır. Bu çalışmada, küreselleşmenin tanımını kısaca açıkladıktan sonra,
bilgi iletişim teknolojilerinin gelişimi ve internetin popülerleşmesi
kavramları detaylı bir şekilde incelenmiş ve bilgi teknolojilerindeki
gelişmelerin değişen pazarlama faaliyetleri üzerindeki rolü araştırılmıştır.
Sonuç bölümünde, değişen pazarlama yaklaşımında bilgi teknolojilerinin yeri ve
önemi değerlendirilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 |