Bu çalışmada, optimum motor çıkışına karşılık gelen motor değişkenlerinin optimum değerlerini saptamak için varyans analizi (ANOVA) destekli Taguchi tasarım metodu kullanılmıştır. Tasarım için 1-heptanol oranı (HO), sıkıştırma oranı (SO) ve motor yükü, motor değişkenleri olarak seçilirken, bu değişkenlere bağlı olarak ortaya çıkan fren efektif verim (FEV) ve fren özgül yakıt tüketimi (FÖYT) motor cevapları olarak seçilmiştir. Motor değişkenlerinden HO için %0, %5 ve %15, SO için 6.0:1, 8.0:1 ve 10.0:1, yük için 9, 18 ve 27 Nm olmak üzere üç farklı değer seçilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, en iyi FEV ve FÖYT değerlerinin elde edilmesi için gereken optimum motor çalışma parametreleri %5 HO, 10.0:1 SO ve 27 Nm yük olarak bulunmuştur. Optimum çalışma parametrelerine istinaden ortaya çıkan FEV ve FÖYT ise sırasıyla %33.1195 ve 0.2782 kg/kWh olarak bulunmuştur. Optimizasyondan elde edilen sonuçlar ile deney sonuçları kıyaslandığında ise %10’dan daha az bir hatayla optimizasyonun başarılı bir şekilde yapıldığı ortaya çıkmıştır.
1-heptanol Taguchi tasarım optimizasyon performans buji ateşlemeli motor
In this study, Taguchi design method supported by analysis of variance (ANOVA) was used to determine the optimum values of motor variables corresponding to optimum motor output. For the design, 1-heptanol ratio (HR), compression ratio (CR) and engine load were selected as engine variables, while the resulting brake thermal efficiency (BTE) and brake specific fuel consumption (BSFC) were selected as engine responses. Among the engine variables, three different values were selected as 0%, 5% and 15% for HR, 6.0: 1, 8.0: 1 and 10.0: 1 for CR, 9, 18 and 27 Nm for load. According to the results, the optimum engine operating parameters required to obtain the best BTE and BSFC values were found to be 5% HR, 10.0: 1 CR and 27 Nm load. BTE and BSFC based on optimum operating parameters were found to be 33.1195% and 0.2782 kg/kWh, respectively. When the results obtained from the optimization and the experimental results were compared, it was revealed that the optimization was successfully performed with an error of less than 10%.
1-heptanol Taguchi design optimization performance spark ignition engine
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Makine Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1 |