İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE ANALYSIS OF THE CHARACTER ‘KONSTANZE’ FROM THE OPERA THE ABDUCTION FROM THE SERAGLIO ON THE BASIS OF THREE DIFFERENT ARIAS

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 109 - 126, 26.10.2023
https://doi.org/10.47956/bmsd.1345683

Öz

Kaynakça

  • ALADAĞ, Çiğdem, “Mozart’ın Singspiel Türündeki Operaları ve Kadın Karakterlerinin Karşılaştırmalı Analizleri”, (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, 2015).
  • ALTAR, Cevad Memduh, Opera Tarihi Cilt 1, 1. Basım, Pan Yayıncılık, İstanbul, 2000.
  • ATABAY, Ülkü Gencay, “W. A. Mozart’ın Saraydan Kız Kaçırma Operası’nda İşlenen Oryantalizm Olgusu”, (Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi, 2019).
  • GÜR, Hilal, “W. A. Mozart’ın Alman Singspiel Türünde Bestelediği Saraydan Kız Kaçırma Operası’ndaki Türk Müziği Motiflerinin ve Alla Turca Stilinin İncelenmesi”, (Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, İstanbul, 2012).
  • GÜRAK, Halil Gürdal, Altın Klasikler Koleksiyonu, NESA Basın Yayın Organizasyon Tic. A. Ş., İstanbul, Şubat 2000.
  • LOBOSCO, Rebekah, “Konstanze Acting Out in Mozart’s Die Entführung aus dem Serail”, (Yüksek Lisans Tezi, Dufts University, 2012).
  • MİMAROĞLU, İlhan, Müzik Tarihi, 4. Basım, Varlık Yayınları, İstanbul, 1990.
  • ÖZKAN, Bülent, Ansiklopedik Dergi, DVD Klasikler içinde W. A. Mozart: Saraydan Kız Kaçırma, Boyut Yayın Grubu, İstanbul, 2004.
  • SACHS, Curt, Kısa Dünya Musikisi Tarihi, Çeviren İlhan Usmanbaş, 1. Baskı, Devlet Konservatuvarı Yayınları Serisi, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1965.
  • SAY, Ahmet, Müzik Tarihi, 4. Basım, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara, 2000.
  • SELANİK, Cavidan, Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni Müziğin Görkemli Yolculuğu, 1. Baskı, Doruk Yayımcılık, Ankara, Ekim 1996.
  • UÇAN, Ali, İnsan ve Müzik İnsan ve Sanat Eğitimi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara, 1996.
  • YAZAR, İlhan Uğur, “18. ve 19. Yüzyıllarda Opera Librettolarında Oryantalist Etkilerin Araştırılması ve Karşılaştırılması”, (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, 2006).

SARAYDAN KIZ KAÇIRMA OPERASI'NDAKİ KONSTANZE ROLÜNÜN ARYALARI ÖZELİNDE KARAKTER GELİŞİMİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 109 - 126, 26.10.2023
https://doi.org/10.47956/bmsd.1345683

Öz

Wolfgang Amadeus Mozart opera literatürüne İtalyan ve Alman opera geleneğinde bestelenmiş pek çok eser kazandırmıştır. Bu çalışmada bestecinin en bilinen operalarından, içinde Türk ögeleri de bulunan, Singspiel geleneğinde bestelemiş olduğu “Die Entführung aus dem Serail (Saraydan Kız Kaçırma)” Operası’ndaki Konstanze rolünün aryaları üzerinden karakter gelişimi incelenmiştir. Bu çalışma farklı kültürlerin çatışmalarının işlendiği, kadına bakış açısının farklılıklarının sergilendiği çarpıcı bir yapıt olan Saraydan Kız Kaçırma Operası hakkında nitel yöntemle yürütülmüş literatür taraması yapılarak hazırlanmış bir çalışmadır. Opera içerisinde Konstanze rolü için bestelenmiş 3 arya bulunmaktadır. Buradan yola çıkarak, Konstanze karakterine ait metin, müzikal ve tematik pasajlar çalışmanın temelini oluşturmaktadır. Bu bağlamda Konstanze’nin aryalarının müzikal yapıları, metin içerisindeki ifade unsurları ve karakter gelişimi karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Araştırmada ele alınan aryaların incelenmesi sonucunda elde edilen bilgilerin eseri yorumlayacak şarkıcılara ve opera şarkıcılığı eğitimi sırasında eseri öğrenecek öğrencilere yol göstereceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • ALADAĞ, Çiğdem, “Mozart’ın Singspiel Türündeki Operaları ve Kadın Karakterlerinin Karşılaştırmalı Analizleri”, (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, 2015).
  • ALTAR, Cevad Memduh, Opera Tarihi Cilt 1, 1. Basım, Pan Yayıncılık, İstanbul, 2000.
  • ATABAY, Ülkü Gencay, “W. A. Mozart’ın Saraydan Kız Kaçırma Operası’nda İşlenen Oryantalizm Olgusu”, (Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi, 2019).
  • GÜR, Hilal, “W. A. Mozart’ın Alman Singspiel Türünde Bestelediği Saraydan Kız Kaçırma Operası’ndaki Türk Müziği Motiflerinin ve Alla Turca Stilinin İncelenmesi”, (Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, İstanbul, 2012).
  • GÜRAK, Halil Gürdal, Altın Klasikler Koleksiyonu, NESA Basın Yayın Organizasyon Tic. A. Ş., İstanbul, Şubat 2000.
  • LOBOSCO, Rebekah, “Konstanze Acting Out in Mozart’s Die Entführung aus dem Serail”, (Yüksek Lisans Tezi, Dufts University, 2012).
  • MİMAROĞLU, İlhan, Müzik Tarihi, 4. Basım, Varlık Yayınları, İstanbul, 1990.
  • ÖZKAN, Bülent, Ansiklopedik Dergi, DVD Klasikler içinde W. A. Mozart: Saraydan Kız Kaçırma, Boyut Yayın Grubu, İstanbul, 2004.
  • SACHS, Curt, Kısa Dünya Musikisi Tarihi, Çeviren İlhan Usmanbaş, 1. Baskı, Devlet Konservatuvarı Yayınları Serisi, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1965.
  • SAY, Ahmet, Müzik Tarihi, 4. Basım, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara, 2000.
  • SELANİK, Cavidan, Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni Müziğin Görkemli Yolculuğu, 1. Baskı, Doruk Yayımcılık, Ankara, Ekim 1996.
  • UÇAN, Ali, İnsan ve Müzik İnsan ve Sanat Eğitimi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara, 1996.
  • YAZAR, İlhan Uğur, “18. ve 19. Yüzyıllarda Opera Librettolarında Oryantalist Etkilerin Araştırılması ve Karşılaştırılması”, (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, 2006).
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Opera Şarkıcılığı ve Rejisörlüğü
Bölüm İnceleme Makalesi
Yazarlar

Esra Çetiner 0009-0003-2569-6278

Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 19 Ağustos 2023
Kabul Tarihi 13 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çetiner, E. (2023). SARAYDAN KIZ KAÇIRMA OPERASI’NDAKİ KONSTANZE ROLÜNÜN ARYALARI ÖZELİNDE KARAKTER GELİŞİMİNİN İNCELENMESİ. Balkan Müzik Ve Sanat Dergisi, 5(2), 109-126. https://doi.org/10.47956/bmsd.1345683

Creative Commons Lisansı
Balkan Müzik ve Sanat Dergisi  Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.