Aim: The study was designed based on the hypothesis that the online education process affected students' communication skills, burnout, self-confidence, and academic self-efficacy during the COVID-19 period. We aimed to investigate students' communication skills, burnout, self-esteem, and academic self-sufficiency in the online education process during the COVID-19 period.
Material and Method: In our study, undergraduate students between the ages of 18-25 who are continuing their academic training in Istanbul were included. The burnout level of the participants was evaluated using the Maslach Burnout InventoryStudent Form, self-esteem Rosenberg Self-Esteem Scale, communication ability Communication Skills Scale, and academic competence using the Academic Self-Efficacy Scale.
Results: 220 students were included in the research. 170 males (77.3%) and 50 females (22.7%) who met the inclusion criteria, were analyzed. According to the results of Pearson correlation analysis, a positive moderate correlation (r=0.448, p<0.001) between participants' burnout level scores and self-esteem scores, and a moderate negative correlation was found with academic self-efficacy scores (r=-0.451, p<0.001).
Conclusion: According to other studies in the literature, in our results, students' communication skills and academic self-efficacy are at the forefront during the COVID-19 period of the online education process. It can be said that more research is needed on how to improve communication skills and social interaction to improve academic self-efficacy.
The authors would like to thank all the participants of this study.
Amaç: Çalışmanın amacı COVID 19 pandemi döneminde çevrimiçi eğitim sürecinde öğrencilerin tükenmişlik durumlarını, benlik saygısını, iletişim becerilerini, akademik özyeterliklerini araştırmaktı.
Gereç ve Yöntem: Çalışmamıza İstanbul’da bir devlet ve vakıf üniversitelerinde eğitimine devam eden 18-25 yaş arası lisans öğrencileri dahil edilmiştir. Katılımcıların tükenmişlik düzeyleri Maslach Tükenmişlik Envanteri Öğrenci Formu, benlik saygısı Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği, iletişim yeteneği İletişim Becerileri Ölçeği ve Akademik Öz-yeterlik Ölçeği ile akademik yeterlilik değerlendirildi.
Bulgular: Çalışmaya dahil edilme kriterlerini karşılayan 170'i erkek (%77.3) ve 50'si kadın (%22.7) olmak üzere toplam 220 öğrenci dahil edildi. Pearson korelasyon analizi sonuçlarına göre, katılımcıların tükenmişlik düzeyi puanları ve benlik saygısı puanları için pozitif orta düzeyde (r=0.448; p<0.001), akademik öz-yeterlik puanları ile orta düzeyde negatif bir ilişki bulunmuştur (r=-0.451; p<0.001).
Sonuç: Lisans öğrencilerinde tükenmişlik sendromunun ortaya çıkmasını önlemek ve akademik öz yeterliği geliştirmek için benlik saygısının nasıl geliştirilebileceği, iletişim becerilerinin ve sosyal etkileşimin nasıl geliştirilebileceği ve eğitim sisteminin nasıl geliştirilebileceği konusunda daha fazla uygulamalı çalışmalara ihtiyaç vardır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 18 Kasım 2022 |
Kabul Tarihi | 6 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.