Aim: This study was conducted to determine the professional belonging of midwifery department students and their thoughts about the present and future of the midwifery profession.
Material and Method: The research is descriptive/cross-sectional and was conducted with 270 students studying in the midwifery department. Descriptive Information Form and Midwifery Affiliation Scale (MAS) was used to collect the data.
Results: It was found that the total mean MAS score of the 2nd grade students of the midwifery department was 76.14 ± 13.33, 85.05 ± 18.16 for the 3rd grade students and 97.88 ± 21.68 for the 4th grade students; it was found that there was a statistically significant difference between the classes in terms of total and sub-dimension mean scores of MAS (p<0.05). In addition, it has been determined that as the grades in which students study increase, their expectations from midwifery education and profession increase.
Conclusion: It was found that as the grades of the students increased, their status of finding the current developments in the midwifery profession sufficient and their optimistic thoughts about the future of the profession decreased, and the professional belonging of the undergraduate education they received increased.
Belonging Midwifery Midwifery Student Midwifery Department Profession
Amaç: Bu araştırma; ebelik bölümü öğrencilerinin mesleki aidiyetleri ile ebelik mesleğinin bugünü ve geleceğiyle ilgili düşüncelerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, tanımlayıcı/kesitsel tipte olup, ebelik bölümünde öğrenim gören 270 öğrenci ile yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında, Tanıtıcı Bilgi Formu ve Ebelik Aidiyet Ölçeği (EAÖ) kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan ebelik bölümü 2. sınıf öğrencilerinin EAÖ toplam puan ortalamasının 76.14 ± 13.33, 3. sınıf öğrencilerinin 85.05 ± 18.16 ve 4. sınıf öğrencilerinin ise 97.88 ± 21.68 olduğu; sınıflar arasında EAÖ toplam ve alt boyut puan ortalamaları bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur (p<0.05). Ayrıca öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıflar arttıkça, ebelik eğitiminden ve mesleğinden beklentilerinin artığı saptanmıştır.
Sonuç: Öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıflar arttıkça, ebelik mesleğindeki bugünkü gelişmeleri yeterli bulma durumlarının ve mesleğin geleceği hakkında iyimser düşüncelerinin azaldığı, aldıkları lisans eğitiminin mesleki aidiyetlerini arttığı bulunmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ebelik (Diğer) |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Nisan 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ağustos 2023 |
Kabul Tarihi | 21 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.