Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Annelere Video Yöntemleriyle Verilen Doğum Sonu Uyum Eğitiminin Annelerin Doğum Sonu Depresyon ve Sorun Yaşama Durumlarına Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 3, 487 - 499
https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1453993

Öz

Amaç: Araştırmanın amacı, annelere video yöntemleriyle verilen doğum sonu uyum eğitiminin annelerin doğum sonu depresyon ve sorun yaşama durumlarına etkisini incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Araştırma ön-test ve son-test modelli randomize kontrollü deneysel tiptedir. Araştırmanın örneklemini Mayıs 2023-Şubat 2024 tarihleri arasında doğum yapan 80 anne oluşturmuştur (eğitim grubu n=40 ve kontrol grubu n=40). Veriler “Kişisel Bilgi Formu ve Edinburgh Postpartum Depresyon Ölçeği (EPDÖ)” ile toplanmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan eğitim grubundaki annelerin EPDÖ ön ve son test puan ortalamaları arasında (sırasıyla 9.31 ± 4.87 ve 5.53 ± 2.85) istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu, eğitim grubundaki annelerin eğitim sonrası EPDÖ puan ortalamalarının anlamlı düzeyde düştüğü saptanmıştır (p<0.05). Eğitim grubundaki annelerin kontrol grubundakilere göre doğum sonu daha az sorun yaşadığı saptanmıştır.
Sonuç: Doğum sonu dönemde annelere video yöntemiyle verilen doğum sonu uyum eğitiminin annelerin depresyon ve sorun yaşama durumlarına olumlu etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Destekleyen Kurum

Bu çalışmada 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında (Başvuru Numarası: 1919B012213008) finansal destek alınmıştır.

Kaynakça

  • Alba, B. M. (2021). CE: Postpartum Depression: A Nurse's Guide. American Journal of Nursing, 121(7), 32-43. doi:10.1097/01.NAJ.0000756516.95992.8e
  • Altuntuğ, K., Ege, E. (2013). Sağlık eğitiminin annelerin taburculuğa hazır oluş, doğum sonu güçlük yaşama ve yaşam kalitesine etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 15(2), 45-56. Multiple Mediation of Trauma and Parenting Stress in Mothers in Home Visiting
  • Ammerman, R. T., Shenk, C. E., Teeters, A. R., Noll, J. G., Putnam, F. W., Van Ginkel, J. B. (2013). Infant Mental Health Journal, 34(3), 234-241. doi:10.1002/imhj.21383
  • Baratieri, T., Natal, S., Hartz, Z. M. A. (2020). Postpartum care for women in primary care: building an assessment model. Cadernos de Saude Publica, 36(7), e00087319. doi:10.1590/0102-311x00087319
  • Başar, F., Arıöz, T. D. (2017). Gebelere lohusalık bakımı ve bebek bakımı konusunda verilen eğitimin etkinliğinin değerlendirilmesi. Journal of Current Researches on Health Sector, 7(2), 169-182.
  • Ceriani Cernadas, J. M. (2020). Postpartum depression: Risks and early detection. Medycyna Pracy, 118(3), 154-155. doi:154-155. 10.5546/aap.2020.eng.154
  • Curren, L. C., Borba, C. P. C., Henderson, D. C., Tompson, M. C. (2022). Making Room": A Thematic Analysis Study of the Process of Postpartum Maternal Adjustment. Maternal and Child Health Journal, 26(5), 1142-1152. doi:1142-1152. 10.1007/s10995-022-03393-7
  • Demir, R., Taşpınar, A. (2022). Doğum sonrası farklı eğitim yöntemleriyle verilen taburculuk eğitiminin taburculuğa hazır oluşluk, doğum sonu uyum süreci ve emzirme öz-yeterliliğine etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(1), 97-115. doi:10.46237/amusbfd.997250
  • Engindeniz, A. N., Kuey, L., Kultur, S. (1996). A study for validity and reliability of Turkish version of Edinburgh Postpartum Depression Scale according to Turkish version. In Book of Annual Meeting of Psychiatric Association of Turkey. Ankara: Turkish Psychiatric Association Press.
  • Falana, S. D., Carrington, J. M. (2019). Postpartum Depression: Are You Listening? The Nursing clinics of North America, 54(4), 561-567. doi:10.1016/j.cnur.2019.07.006
  • Güleç, T., Çoban, A. (2019). Sezaryen doğum sonrası taburculuk eğitiminin annelerin taburculuğa hazır oluşluklarına etkisi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6(3), 461-9
  • Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması 2018. http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TNSA2018_ana_Rapor.pdf
  • Heale, R. (2019). Maternity and postpartum care: perspectives. Evidence-Based Nursing, 22(2), 42-43. doi:10.1136/ebnurs-2019-103061.
  • Khodabandeh, F., Mirghafourvand, M., Kamalifard, M., Alizadeh-Charandabi, S. M., Jafarabadi M. A. (2017). Effect of educational package on lifestyle of primiparous mothers during postpartum period: A randomized controlled clinical trial. Health Education Research, 32(5), 399–411. doi:10.1093/her/cyx060
  • Lowe, N. K. (2019). Reconsidering postpartum care. Journal of Obstetric, Gynecologic & Neonatal Nursing, 48(1), 1-2. doi:10.1016/j.jogn.2018.12.001
  • Maslowsky, J., Frost, S., Hendrick, C. E., Cruz T. O. F., Merajver D. S. (2016). Effects of postpartum mobile phone-based education on maternal and infant health in ecuador. International Journal of Gynecology and Obstetrics, 134(1), 93–98. doi:10.1016/j.ijgo.2015.12.008
  • McGregor, M., Coghlan, M. ve Dennis, C. L. (2014). The effect of physician‐ based cognitive behavioural therapy among pregnant women with depressive symptomatology: a pilot quasi‐ experimental trial. Early Intervention In Psychiatry, 8(4), 348-357. doi:10.1111/eip.12074
  • Mulcahy, R., Reay, R. E., Wilkinson, R. B., Owen, C. (2010). A randomised control trial for the effectiveness of group interpersonal psychotherapy for postnatal depression. Archives of Women's Mental Health, 13(2), 125-139. doi:10.1007/s00737-009-0101-6
  • Newman, D. M, Boyarsky, M., Mayo, D. (2022). Postpartum depression. JAAPA, 35(4),54-55. doi:10.1097/01.JAA.0000823172.00644.44.
  • Özcan, N. K., Boyacıoğlu, N. E., Dinç, H. (2017). Postpartum depression prevalence and risk factors in Turkey: a systematic review and meta-analysis. Archives of Psychiatric Nursing, 31(4), 420-428. doi:10.1016/j.apnu.2017.04.006
  • Pierro, J., Abulaimoun, B., Roth, P., Blau J. (2016). Factors associated with supplemental formula feeding of breastfeeding ınfants during postpartum hospital stay. Breastfeedıng Medıcıne, 11(4), 196-202. https://doi.org/ 10.1089/bfm.2015.0091
  • Pugh, N. E., Hadjistavropoulos, H. D. Dirkse, D. (2016). PLoS One, 11(3), e0149186. doi:10.1371/journal.pone.0149186 A Randomised Controlled Trial of Therapist-Assisted, Internet-Delivered Cognitive Behavior Therapy for Women with Maternal Depression
  • Reid, K. M., Taylor, M. G. (2015). Social support, stress, and maternal postpartum depression: A comparison of supportive relationships. Social Science Research, 54, 246-262. doi:10.1016/j.ssresearch.2015.08.009
  • Smith, A., Barr, W. B., Bassett-Novoa, E., Lefevre, N. (2018). Maternity care update: Postpartum care. FP Essent, 467, 33-36.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık Araştırmaları Genel Müdürlüğü. Sağlık İstatistiği Yıllığı 2022. https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/siy2018trpdf.pdf
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Kadın ve Üreme Sağlığı Daire Başkanlığı. Doğum Sonu Bakım Yönetimi Rehberi 2018. https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/dsbyr_2.pdf
  • Taşkın, L. (2020). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği (16. baskı). Ankara: Akademisyen Kitabevi. World Health Organization. (2018). Maternal mortality. http://www.who.int/en/newsroom/fact-sheets/detail/maternal-mortality
  • World Health Organization. (2013). Postnatal care of the mother and newborn. http://www.who.int/maternal_child_adolescent/documents/postnatalcarerecommendatios
  • Yeşil, Y. (2020). Erken Postpartum dönemde ebeveynlere verilen emzirme eğitiminin paternal emzirme öz-yeterlik ve doğum sonu sonuçlara etkisi. (Doktora Tezi). Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Zhang, Y., Jin, S. (2016). The impact of social support on postpartum depression: The mediator role of self-efficacy. Journal of Health Psychology, 21(5), 720-726. doi:10.1177/1359105314536454

The Effect of Postpartum Adaptation Training Given to Mothers Via Video Methods on Their Postpartum Depression and Problems

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 3, 487 - 499
https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1453993

Öz

Aim: The aim of the research is to examine the effect of postpartum adaptation training given via video methods on mothers' postpartum depression and problems.
Material and Method: The research is a randomized controlled experimental type with a pre-test and post-test model. The sample of the research consisted of 80 mothers between May 2023 and February 2024. The population of study consisted of women who gave birth in hospital, and the sample consisted of 80 mothers (training group n =40 and control group n =40). Data were collected with the "Personal Information Form and Edinburgh Postpartum Depression Scale (EPDS)".
Results: It was determined that there was a statistically significant difference between the EPDS pre- and posttest mean scores of the mothers in the education group participating in the study (9.31 ± 4.87 and 5.53 ± 2.85, respectively), the EPDS score averages of the mothers in the education group after the training decreased significantly (p<0.05). It was found that mothers in the training group had fewer postpartum problems than those in control group.
Conclusion: It was concluded that the postpartum adaptation training given to mothers via video during the postpartum period had a positive effect on the mothers' depression and problems.

Kaynakça

  • Alba, B. M. (2021). CE: Postpartum Depression: A Nurse's Guide. American Journal of Nursing, 121(7), 32-43. doi:10.1097/01.NAJ.0000756516.95992.8e
  • Altuntuğ, K., Ege, E. (2013). Sağlık eğitiminin annelerin taburculuğa hazır oluş, doğum sonu güçlük yaşama ve yaşam kalitesine etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 15(2), 45-56. Multiple Mediation of Trauma and Parenting Stress in Mothers in Home Visiting
  • Ammerman, R. T., Shenk, C. E., Teeters, A. R., Noll, J. G., Putnam, F. W., Van Ginkel, J. B. (2013). Infant Mental Health Journal, 34(3), 234-241. doi:10.1002/imhj.21383
  • Baratieri, T., Natal, S., Hartz, Z. M. A. (2020). Postpartum care for women in primary care: building an assessment model. Cadernos de Saude Publica, 36(7), e00087319. doi:10.1590/0102-311x00087319
  • Başar, F., Arıöz, T. D. (2017). Gebelere lohusalık bakımı ve bebek bakımı konusunda verilen eğitimin etkinliğinin değerlendirilmesi. Journal of Current Researches on Health Sector, 7(2), 169-182.
  • Ceriani Cernadas, J. M. (2020). Postpartum depression: Risks and early detection. Medycyna Pracy, 118(3), 154-155. doi:154-155. 10.5546/aap.2020.eng.154
  • Curren, L. C., Borba, C. P. C., Henderson, D. C., Tompson, M. C. (2022). Making Room": A Thematic Analysis Study of the Process of Postpartum Maternal Adjustment. Maternal and Child Health Journal, 26(5), 1142-1152. doi:1142-1152. 10.1007/s10995-022-03393-7
  • Demir, R., Taşpınar, A. (2022). Doğum sonrası farklı eğitim yöntemleriyle verilen taburculuk eğitiminin taburculuğa hazır oluşluk, doğum sonu uyum süreci ve emzirme öz-yeterliliğine etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(1), 97-115. doi:10.46237/amusbfd.997250
  • Engindeniz, A. N., Kuey, L., Kultur, S. (1996). A study for validity and reliability of Turkish version of Edinburgh Postpartum Depression Scale according to Turkish version. In Book of Annual Meeting of Psychiatric Association of Turkey. Ankara: Turkish Psychiatric Association Press.
  • Falana, S. D., Carrington, J. M. (2019). Postpartum Depression: Are You Listening? The Nursing clinics of North America, 54(4), 561-567. doi:10.1016/j.cnur.2019.07.006
  • Güleç, T., Çoban, A. (2019). Sezaryen doğum sonrası taburculuk eğitiminin annelerin taburculuğa hazır oluşluklarına etkisi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6(3), 461-9
  • Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması 2018. http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TNSA2018_ana_Rapor.pdf
  • Heale, R. (2019). Maternity and postpartum care: perspectives. Evidence-Based Nursing, 22(2), 42-43. doi:10.1136/ebnurs-2019-103061.
  • Khodabandeh, F., Mirghafourvand, M., Kamalifard, M., Alizadeh-Charandabi, S. M., Jafarabadi M. A. (2017). Effect of educational package on lifestyle of primiparous mothers during postpartum period: A randomized controlled clinical trial. Health Education Research, 32(5), 399–411. doi:10.1093/her/cyx060
  • Lowe, N. K. (2019). Reconsidering postpartum care. Journal of Obstetric, Gynecologic & Neonatal Nursing, 48(1), 1-2. doi:10.1016/j.jogn.2018.12.001
  • Maslowsky, J., Frost, S., Hendrick, C. E., Cruz T. O. F., Merajver D. S. (2016). Effects of postpartum mobile phone-based education on maternal and infant health in ecuador. International Journal of Gynecology and Obstetrics, 134(1), 93–98. doi:10.1016/j.ijgo.2015.12.008
  • McGregor, M., Coghlan, M. ve Dennis, C. L. (2014). The effect of physician‐ based cognitive behavioural therapy among pregnant women with depressive symptomatology: a pilot quasi‐ experimental trial. Early Intervention In Psychiatry, 8(4), 348-357. doi:10.1111/eip.12074
  • Mulcahy, R., Reay, R. E., Wilkinson, R. B., Owen, C. (2010). A randomised control trial for the effectiveness of group interpersonal psychotherapy for postnatal depression. Archives of Women's Mental Health, 13(2), 125-139. doi:10.1007/s00737-009-0101-6
  • Newman, D. M, Boyarsky, M., Mayo, D. (2022). Postpartum depression. JAAPA, 35(4),54-55. doi:10.1097/01.JAA.0000823172.00644.44.
  • Özcan, N. K., Boyacıoğlu, N. E., Dinç, H. (2017). Postpartum depression prevalence and risk factors in Turkey: a systematic review and meta-analysis. Archives of Psychiatric Nursing, 31(4), 420-428. doi:10.1016/j.apnu.2017.04.006
  • Pierro, J., Abulaimoun, B., Roth, P., Blau J. (2016). Factors associated with supplemental formula feeding of breastfeeding ınfants during postpartum hospital stay. Breastfeedıng Medıcıne, 11(4), 196-202. https://doi.org/ 10.1089/bfm.2015.0091
  • Pugh, N. E., Hadjistavropoulos, H. D. Dirkse, D. (2016). PLoS One, 11(3), e0149186. doi:10.1371/journal.pone.0149186 A Randomised Controlled Trial of Therapist-Assisted, Internet-Delivered Cognitive Behavior Therapy for Women with Maternal Depression
  • Reid, K. M., Taylor, M. G. (2015). Social support, stress, and maternal postpartum depression: A comparison of supportive relationships. Social Science Research, 54, 246-262. doi:10.1016/j.ssresearch.2015.08.009
  • Smith, A., Barr, W. B., Bassett-Novoa, E., Lefevre, N. (2018). Maternity care update: Postpartum care. FP Essent, 467, 33-36.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık Araştırmaları Genel Müdürlüğü. Sağlık İstatistiği Yıllığı 2022. https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/siy2018trpdf.pdf
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Kadın ve Üreme Sağlığı Daire Başkanlığı. Doğum Sonu Bakım Yönetimi Rehberi 2018. https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/dsbyr_2.pdf
  • Taşkın, L. (2020). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği (16. baskı). Ankara: Akademisyen Kitabevi. World Health Organization. (2018). Maternal mortality. http://www.who.int/en/newsroom/fact-sheets/detail/maternal-mortality
  • World Health Organization. (2013). Postnatal care of the mother and newborn. http://www.who.int/maternal_child_adolescent/documents/postnatalcarerecommendatios
  • Yeşil, Y. (2020). Erken Postpartum dönemde ebeveynlere verilen emzirme eğitiminin paternal emzirme öz-yeterlik ve doğum sonu sonuçlara etkisi. (Doktora Tezi). Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Zhang, Y., Jin, S. (2016). The impact of social support on postpartum depression: The mediator role of self-efficacy. Journal of Health Psychology, 21(5), 720-726. doi:10.1177/1359105314536454
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Ebelik
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Sedanur Petek 0009-0001-8582-7685

Rukiye Demir 0000-0003-4649-6403

Erken Görünüm Tarihi 23 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 16 Mart 2024
Kabul Tarihi 1 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Petek, S., & Demir, R. (2024). Annelere Video Yöntemleriyle Verilen Doğum Sonu Uyum Eğitiminin Annelerin Doğum Sonu Depresyon ve Sorun Yaşama Durumlarına Etkisi. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 487-499. https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1453993
AMA Petek S, Demir R. Annelere Video Yöntemleriyle Verilen Doğum Sonu Uyum Eğitiminin Annelerin Doğum Sonu Depresyon ve Sorun Yaşama Durumlarına Etkisi. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. Aralık 2024;6(3):487-499. doi:10.46413/boneyusbad.1453993
Chicago Petek, Sedanur, ve Rukiye Demir. “Annelere Video Yöntemleriyle Verilen Doğum Sonu Uyum Eğitiminin Annelerin Doğum Sonu Depresyon Ve Sorun Yaşama Durumlarına Etkisi”. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi 6, sy. 3 (Aralık 2024): 487-99. https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1453993.
EndNote Petek S, Demir R (01 Aralık 2024) Annelere Video Yöntemleriyle Verilen Doğum Sonu Uyum Eğitiminin Annelerin Doğum Sonu Depresyon ve Sorun Yaşama Durumlarına Etkisi. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 6 3 487–499.
IEEE S. Petek ve R. Demir, “Annelere Video Yöntemleriyle Verilen Doğum Sonu Uyum Eğitiminin Annelerin Doğum Sonu Depresyon ve Sorun Yaşama Durumlarına Etkisi”, Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, c. 6, sy. 3, ss. 487–499, 2024, doi: 10.46413/boneyusbad.1453993.
ISNAD Petek, Sedanur - Demir, Rukiye. “Annelere Video Yöntemleriyle Verilen Doğum Sonu Uyum Eğitiminin Annelerin Doğum Sonu Depresyon Ve Sorun Yaşama Durumlarına Etkisi”. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 6/3 (Aralık 2024), 487-499. https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1453993.
JAMA Petek S, Demir R. Annelere Video Yöntemleriyle Verilen Doğum Sonu Uyum Eğitiminin Annelerin Doğum Sonu Depresyon ve Sorun Yaşama Durumlarına Etkisi. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2024;6:487–499.
MLA Petek, Sedanur ve Rukiye Demir. “Annelere Video Yöntemleriyle Verilen Doğum Sonu Uyum Eğitiminin Annelerin Doğum Sonu Depresyon Ve Sorun Yaşama Durumlarına Etkisi”. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, c. 6, sy. 3, 2024, ss. 487-99, doi:10.46413/boneyusbad.1453993.
Vancouver Petek S, Demir R. Annelere Video Yöntemleriyle Verilen Doğum Sonu Uyum Eğitiminin Annelerin Doğum Sonu Depresyon ve Sorun Yaşama Durumlarına Etkisi. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2024;6(3):487-99.

23788 Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.