Aim: Midwives and nurses play a pivotal role in health literacy, providing information to patients and/or their relatives and raising awareness. This study aimed to determine the sexual health literacy levels of midwife and nurse candidates and to examine their readiness to assess sexual health in their profession.
Material and Method: This study employed a descriptive cross-sectional design. The study population comprised third- and fourth-year midwifery and nursing students (N=597). The sample consisted of 483 students who completed the questionnaire in its entirety. Data were collected using a questionnaire on students' identifying characteristics and the Sexual Health Literacy Scale questionnaire. As the data were normally distributed, parametric tests were applied. The Scheffe test, one of the post-hoc tests, was employed to ascertain the disparities between the groups.
Results: A statistically significant difference was found between the gender, department, grade, and sexual health course-taking status of the students and their sexual health literacy levels, sexual knowledge levels, and sexual attitude levels (p<0.05). The health literacy levels of the students who received training on sexual health assessment in their courses were significantly higher than the students who partially received or did not receive training.
Conclusion: The sexual health literacy levels of nursing students were found to be higher than those of midwifery students. This is thought to be because a sexual health course is included as a compulsory course in the curriculum of the nursing department.
Amaç: Ebeler ve hemşireler sağlık okuryazarlığında hastaları veya yakınlarını bilgilendirmek ve farkındalık yaratmak için primer rol oynayan meslek gruplarındandır. Bu araştırmanın amacı ebe ve hemşire adaylarının cinsel sağlık okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi ve mesleklerinde cinsel sağlığı değerlendirmeye hazır oluşluklarının incelenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Araştırma tanımlayıcı-kesitsel tiptedir. Araştırmanın evrenini ebelik ve hemşirelik üçüncü ve dördüncü sınıf (N=597) öğrencileri oluşturmuştur. Soruları eksiksiz yanıtlayan 483 öğrenci örneklemi oluşturmuştur. Araştırmanın verileri tanıtıcı özellikler ve Cinsel Sağlık Okuryazarlık Ölçeği soru formları ile toplanmıştır. Veriler normal dağılım gösterdiği için parametrik testler uygulanmıştır. Gruplar arasındaki farklılıkların belirlenmesi için Post-Hoc testlerinden Scheffe testi yapılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin cinsiyetleri, bölümleri, sınıfları ve cinsel sağlık dersi alma durumları ile cinsel sağlık okuryazarlık düzeyleri, cinsel bilgi düzeyleri ve cinsel tutum düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0.05). Derslerinde cinsel sağlığı değerlendirmeye yönelik eğitim alan öğrencilerin sağlık okuryazarlık düzeyleri kısmen alan veya almayan öğrencilerden belirgin şekilde daha yüksektir.
Sonuç: Araştırmada hemşirelik öğrencilerinin ebelik öğrencilerine göre Cinsel Sağlık Okuryazarlık düzeyleri yüksek bulunmuştur. Bunun nedeni hemşirelik bölümünün müfredatında cinsel sağlık dersinin zorunlu ders olarak yer alması nedeniyle olduğu düşünülmektedir.
Manisa Celal Bayar Üniversitesi Tıp Fakültesi Etik Kurulu'ndan etik izin alınmıştır.
Yok
Araştırmaya katılan tüm öğrencilere teşekkür ederiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Ebelik |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 19 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 3 |
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.