BibTex RIS Kaynak Göster

Hırıstiyanlık’ta Noel Bayramının ortaya çıkışı ve Türkiye’deki yansımaları

Yıl 2012, Cilt: 2 Sayı: 2 - Cilt: 2 Sayı: 2, 85 - 96, 13.07.2016

Öz

En genel anlamıyla Noel, Hıristiyan dinine mensup insanların İsa Mesih’in doğum gününü kutlamak için bir araya gelmesidir. Türkiye’de bazı kesimler tarafından Noel ve yılbaşı kavramlarını aynı olarak kabul edilmektedir. Ancak bu görüş yanlıştır. Bunun nedeni, Noel’in İsa Mesih’in doğumunu kutlamak için tüm Hıristiyan dünyasının 25 Aralık’ta ve 6 Ocak’ta kiliselere giderek âyin yapması ve bu anlamda Noel’in dini bir kimlik taşıması, yılbaşının ise bu dînî pratikten bağımsız olarak, tüm dünya insanlarının bir araya gelerek yeni gelen yılı karşılamak için yaptıkları kutlamadır. Burada dikkat edilmesi gereken bir başka husus, yılbaşının tamamen seküler bir olgu da olmadığıdır. Çünkü her yıl, Noel Baba, çam ağacı, hindi, içki, topluluk oluşturma, hediye alıp verme gibi adetler yılbaşında da yapıldığı için bu karışıklık olmaktadır

Kaynakça

  • Aydın, Mehmet, Dinler Tarihine Giriş, Konya: Damla Ofset,1996.
  • Aydın, Mehmet, Hıristiyan Kaynaklara Göre Hıristiyanlık, Ankara, 1995.
  • Aydın, Mahmut, Hıristiyanlık, Yaşayan yat Fak. Dergisi, 7: 447-468, Konya, 1997.
  • Katar, Mehmet, Hıristiyan Bayramları Üzerine Bir Araştırma, Dini Araştırmalar, 3,ı, 9: 7-27, Ocak-Nisan 2000.
  • Katar, Mehmet, Hıristiyanlıkta İsa’nın Doğumu ile İlgili Kutlamaların Ortaya Çıkışı, İslamiyat, 3, 4: 115-131, Ankara, 2000.
  • Katar, Mehmet Hıristiyanlıkta Kilise Takviminin (Kilise İçerisindeki Anma ve Kutlama Devrelerinin) Oluşumu, Dini Araştırmalar,3, 8: 23-46, Eylül-Aralık 2000.
  • Kitab-ı Mukaddes, İstanbul: Kitab-ı Mu- kaddes Şirketleri, 1974.
  • Restad, Penne L. Christmas in America: A History, New York, Oxford University Press, 1995.
  • Tümer Günay, Hıristiyanlıkta ve İs- lam’da Hz. Meryem, Türkiye Diyanet Vak- fı Yay. Ankara, 2011.
  • Tümer Günay, Küçük- Abdurrahman, Dinler Tarihi, Ocak yayınları, Ankara, 1988.
  • Şenay, Bülent. “Noel” Türkiye Diyanet
  • Vakfı İslâm Ansiklopedisi, XXXIII, İs- tanbul, 1996.
  • Walls, Andrew,”Christianity” A Hand- book of Living Religions. (Ed. John R Hin- nelsl Penguin Books, England, 1991.
  • Weıgal, Arthur, Hıristiyanlığımızdaki putperestlik, İstanbul, Ozan Yay. 2002.
  • Gündüz, Şinasi, Din ve İnanç Sözlüğü, Vadi yay. Ankara,1998.
  • Harkness, R.E.E. , “Christmas.” An En- cylopoedia of Religion, Etidor: Vergilius Ferm, New Jersey, 1959.
  • İmirgi,Aysun. “Festivaller: Ankara’da T.C. ve ABD Uyrukluların Yeni Yıl Kut- lamalarının Halkbilimi Açısından İnce- lenmesi,” Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ank.Üniv. 2003.
  • Işık, Hidayet, Dini Kökeni Açısından Noel ve Yılbaşı” Selçuk Üniversitesi İlahi

Appearance of the Christmas in Christianity and its reflections in Turkey

Yıl 2012, Cilt: 2 Sayı: 2 - Cilt: 2 Sayı: 2, 85 - 96, 13.07.2016

Öz

The most common meaning of Christmas is that to come together of people belonging to the Christian religion to celebrate the birthday of the Jesus Christ. For some, Christmas and New Year in Turkey is recognized as the same concepts. But this view is incorrect. This is because all of the Christian world go to the churches to celebrate the birth of Jesus and do rituals of the Christmas on December 25 th and January 6 th. In this sense, Christmas becomes a religious identity, regardless of religious practice, and also in Christmas all people around the world come together to celebrate the New Year. Furthermore, there is another point to be noted here that the Christmas (celebration of December 31th, the birth of Jesus) is not purely a case of secular. Confusion occurs because each year other rituals of Christmas such as Santa Claus, pine tree, turkey, drinking, gathering, and exchanging gifts are performed at Christmas. Key Words Christmas, Santa Claus, Jesus Christ, Christianity.

Kaynakça

  • Aydın, Mehmet, Dinler Tarihine Giriş, Konya: Damla Ofset,1996.
  • Aydın, Mehmet, Hıristiyan Kaynaklara Göre Hıristiyanlık, Ankara, 1995.
  • Aydın, Mahmut, Hıristiyanlık, Yaşayan yat Fak. Dergisi, 7: 447-468, Konya, 1997.
  • Katar, Mehmet, Hıristiyan Bayramları Üzerine Bir Araştırma, Dini Araştırmalar, 3,ı, 9: 7-27, Ocak-Nisan 2000.
  • Katar, Mehmet, Hıristiyanlıkta İsa’nın Doğumu ile İlgili Kutlamaların Ortaya Çıkışı, İslamiyat, 3, 4: 115-131, Ankara, 2000.
  • Katar, Mehmet Hıristiyanlıkta Kilise Takviminin (Kilise İçerisindeki Anma ve Kutlama Devrelerinin) Oluşumu, Dini Araştırmalar,3, 8: 23-46, Eylül-Aralık 2000.
  • Kitab-ı Mukaddes, İstanbul: Kitab-ı Mu- kaddes Şirketleri, 1974.
  • Restad, Penne L. Christmas in America: A History, New York, Oxford University Press, 1995.
  • Tümer Günay, Hıristiyanlıkta ve İs- lam’da Hz. Meryem, Türkiye Diyanet Vak- fı Yay. Ankara, 2011.
  • Tümer Günay, Küçük- Abdurrahman, Dinler Tarihi, Ocak yayınları, Ankara, 1988.
  • Şenay, Bülent. “Noel” Türkiye Diyanet
  • Vakfı İslâm Ansiklopedisi, XXXIII, İs- tanbul, 1996.
  • Walls, Andrew,”Christianity” A Hand- book of Living Religions. (Ed. John R Hin- nelsl Penguin Books, England, 1991.
  • Weıgal, Arthur, Hıristiyanlığımızdaki putperestlik, İstanbul, Ozan Yay. 2002.
  • Gündüz, Şinasi, Din ve İnanç Sözlüğü, Vadi yay. Ankara,1998.
  • Harkness, R.E.E. , “Christmas.” An En- cylopoedia of Religion, Etidor: Vergilius Ferm, New Jersey, 1959.
  • İmirgi,Aysun. “Festivaller: Ankara’da T.C. ve ABD Uyrukluların Yeni Yıl Kut- lamalarının Halkbilimi Açısından İnce- lenmesi,” Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ank.Üniv. 2003.
  • Işık, Hidayet, Dini Kökeni Açısından Noel ve Yılbaşı” Selçuk Üniversitesi İlahi
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA36DM82KR
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Esgin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 13 Temmuz 2016
Gönderilme Tarihi 13 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 2 Sayı: 2 - Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Esgin, Mehmet. “Hırıstiyanlık’ta Noel Bayramının Ortaya çıkışı Ve Türkiye’deki yansımaları”. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2/2 (Temmuz 2016), 85-96.

download

   Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (BOZİFDER) Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC ND) ile lisanslanmıştır.