BibTex RIS Kaynak Göster

FIKHÎ İHTİLÂFLARIN TARİHSEL GELİŞİMİ

Yıl 2015, Cilt: 8 Sayı: 8 - Cilt: 8 Sayı: 8, 119 - 132, 13.07.2016

Öz

İhtilâf, aynı asırda yaşayanların birbirlerinden farklı düşünüp zıt görüşte olmaları demektir. Fıkıh alanında ihtilâf, fakihlerin ictihada açık konularda farklı görüşte olmalarını ifade eder. Fıkhî ihtilâflar, Hz. Peygamber (s.a.s) döneminde sahabe arasında az da olsa yaşanmıştır. Bu dönemi takip eden sahabe, tabiîn ve müctehid imamlar döneminde fıkhî ihtilâflar artarak devam etmiştir. Taklid döneminde ise mezheplerin teşekkül sürecinin tamamlanmasıyla birlikte fıkhî ihtilâflar daha da derinleşmiştir. Makalemiz, günümüze kadar devam eden fıkhî ihtilâfların tarih içerisinde nasıl bir seyir takip ettiğini ve bunun fıkıh ilmine nasıl bir katkıda bulunduğunu konu edinmiştir.

Kaynakça

  • Abdülhadi, Ebû Serî’ Muhammed, Ýhtilâfu’s-Sahâbe Esbâbuhû ve Âsâruhû, Kahire: Mektebetü Madbu- li, ts.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi, Istýlâhât-ý Fýkhiy- ye Kamusu, Ýstanbul: Bilmen Yayýne- vi, 1967.
  • Ebû Yûsuf, Ya’kûb b. Ýbrâhî, Kitâbu’l- Harâc, Kahire: Matbaatu’s-Selefiyye, 1382.
  • Ekinci, Ekrem Buðra, Ýslâm Hukuku Tari- hi, Ýstanbul: Arý Sanat Yayýnlarý, 2006.
  • el-Gaznevî, Cemâleddîn Muhammed b. Ahmed, Usûlu’d-Dîn, 1. Basým, Bey- rut: Dâru’l-Beþâiri’l-Ýslâmiyye, 1998.
  • el-Hafîf, Alî, Esbâbu Ýhtilâfi’l-Fukahâ, Ka- hire: Dâru’l-Fikri’l-Arabî, 1996.
  • Hallâf, Abdulvehhâb, Ýlk Dönem Ýslâm Hu- kuku Yasama, Yargý ve Yürütme, çevi- ren: Abdülhadi Timurtaþ, Ýstanbul: Pý- nar Yayýnlarý, 2006.
  • Hassan, Ahmed, Ýslâm Hukuk Ekolle- rinin Doðuþu, çeviren: Ali Hakan Çavuþoðlu-Hüseyin Esen, Ýstanbul: Ýz Yayýncýlýk, 1999.
  • el-Hinn, Mustafâ Saîd, Eseru’l-Ýhtilâf fî’l- Kavâidi’l-Usûliyye fî Ýhtilâfi’l-Fukahâ, 7. Basým, Beyrut: Muessesetu’r-Risâle, 2006.
  • Hudarî, Ýslâm Hukuku Tarihi, çeviren: Haydar Hatipoðlu, Ýstanbul: Kahra- man Yayýnlarý, 1974.
  • Ýbn Haldûn, Abdurrahmân b. Muham- med el-Hadramî, Mukaddime, tah- kik: Abdusselâm eþ-Þeddâdî, Beyrut: Dâru’l-Kalem, 1984.
  • Ýbn Kayyim, Muhammed b. Ebû Be- kir el-Cevziyye, Ý’lâmu’l-Muvakkiîn an Rabbi’l-Âlemîn, tahkik: Tâhâ Abdurraûf Sa’d, Beyrut: Dâru’l-Cîl, 1973.
  • Ýzmirli, Ýsmail Hakký, Ýlm-i Hilâf, Dersaa- det: Hukuk Matbaasý, 1330.
  • Karaman, Hayreddin, Ýslâm Hukuk Tari- hi, Ýstanbul: Ýz Yayýncýlýk, 1999.
  • _____, Ýctihad, Taklid ve Telfik Üzeri- ne Dört Risale, Ýstanbul: Ýz Yayýncýlýk, 2000.
  • _____, Ýslâm Hukukunda Ýctihad, Ýstan- bul: ÝFAV, 1996.
  • Kattân, Mennân, Târîhu’t-Teþrîi’l-Ýslâmî, Kahire: Mektebetu Vehbe, 2001.
  • Keskioðlu, Osman, Fýkýh Tarihi ve Ýslâm Hukuku, Ankara: Diyanet Ýþleri Baþ- kanlýðý Yayýnlarý, 1999.
  • Kýlýç, Yusuf, Ýslâm Fýkýh Mezheplerinin Doðuþunu Hazýrlayan Sebepler, Ýstan- bul: Alkan Matbaasý, 1997.
  • el-Muhammady, Abd. Halim, “Develop- ment of Ýkhtilâf Literature”, Ýslamiy- yat, Bengi: 1981.
  • Özen, Þükrü, “Ýlm-i Hilâf Yahut Fukahâ Metoduna göre Cedel Hakkýnda Klasik Bir Metin: Menþeu’n-Nazar”, Makâlât, 1999/2.
  • Schacht, Josepht, “Ýkhtilâf”, The Ency- cpleopedia of Ýslâm (New Edition), Le- iden 1971, Vol. III.
  • eþ-Þâtýbî, Ýbrâhîm b. Mûsâ, el-Ý’tisâm, tahkik: Suleym b. Îd el-Hilâlî, 1. Ba- sým, Suud: Dâru Ýbn-i Affân, 1992.
  • Þerefuddîn, Abdulazîm, Târîhu’t-Teþrîi’l- Ýslâmî ve Ahkâmu’l-Mulkiyye ve’þ- Þuf’a ve’l-Akd, Bingazi: Câmiatu Kar- yunus, 1989.
  • Tavîle, Abdusselâm, Eseru’l-Luða fî Ýhtilâfi’l-Muctehidîn, Beyrut: Dâru’s- Selâm, 2000.
  • Tehânevî, Muhammed b. A’lâ b. Alî el- Fârukî el-Hanefî, Keþþâfu Istýlâhâti’l- Funûn ve’l-Ulûm, Ýslamabad: Mukta- dera Kavmi Zebân, 1991.
  • Zeydân, Abdulkerîm, Mecmuatu Buhûsi’l- Fýkhiyye, Beyrut: Mektebetu’l-Kudus, 1986.

Historical Development of Ikhtilafs in IslamicJurisprudence

Yıl 2015, Cilt: 8 Sayı: 8 - Cilt: 8 Sayı: 8, 119 - 132, 13.07.2016

Öz

Ikhtilaf (i.e. dispute) refers to a difference of opinion between contemporaries. In Islamic Jurisprudence (Fiqh), it is the dispute of jurists on some judicial matters which essentially need some intellectual efforts to be solved. The first examples of judicial ikhtilaf can be seen in the Prophet Muhammads life-time even though it was rare. After him, the number of ikhtilaf has gradually increased. After the four sunnischools (madhhabs) well established the sekind of ikhtilafs have gone so forth. My aim, in this paper, is to show the development of ikhtilaf during the course of judicial history and carefully determine its contribute to Islamic Jurisprudence.

Kaynakça

  • Abdülhadi, Ebû Serî’ Muhammed, Ýhtilâfu’s-Sahâbe Esbâbuhû ve Âsâruhû, Kahire: Mektebetü Madbu- li, ts.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi, Istýlâhât-ý Fýkhiy- ye Kamusu, Ýstanbul: Bilmen Yayýne- vi, 1967.
  • Ebû Yûsuf, Ya’kûb b. Ýbrâhî, Kitâbu’l- Harâc, Kahire: Matbaatu’s-Selefiyye, 1382.
  • Ekinci, Ekrem Buðra, Ýslâm Hukuku Tari- hi, Ýstanbul: Arý Sanat Yayýnlarý, 2006.
  • el-Gaznevî, Cemâleddîn Muhammed b. Ahmed, Usûlu’d-Dîn, 1. Basým, Bey- rut: Dâru’l-Beþâiri’l-Ýslâmiyye, 1998.
  • el-Hafîf, Alî, Esbâbu Ýhtilâfi’l-Fukahâ, Ka- hire: Dâru’l-Fikri’l-Arabî, 1996.
  • Hallâf, Abdulvehhâb, Ýlk Dönem Ýslâm Hu- kuku Yasama, Yargý ve Yürütme, çevi- ren: Abdülhadi Timurtaþ, Ýstanbul: Pý- nar Yayýnlarý, 2006.
  • Hassan, Ahmed, Ýslâm Hukuk Ekolle- rinin Doðuþu, çeviren: Ali Hakan Çavuþoðlu-Hüseyin Esen, Ýstanbul: Ýz Yayýncýlýk, 1999.
  • el-Hinn, Mustafâ Saîd, Eseru’l-Ýhtilâf fî’l- Kavâidi’l-Usûliyye fî Ýhtilâfi’l-Fukahâ, 7. Basým, Beyrut: Muessesetu’r-Risâle, 2006.
  • Hudarî, Ýslâm Hukuku Tarihi, çeviren: Haydar Hatipoðlu, Ýstanbul: Kahra- man Yayýnlarý, 1974.
  • Ýbn Haldûn, Abdurrahmân b. Muham- med el-Hadramî, Mukaddime, tah- kik: Abdusselâm eþ-Þeddâdî, Beyrut: Dâru’l-Kalem, 1984.
  • Ýbn Kayyim, Muhammed b. Ebû Be- kir el-Cevziyye, Ý’lâmu’l-Muvakkiîn an Rabbi’l-Âlemîn, tahkik: Tâhâ Abdurraûf Sa’d, Beyrut: Dâru’l-Cîl, 1973.
  • Ýzmirli, Ýsmail Hakký, Ýlm-i Hilâf, Dersaa- det: Hukuk Matbaasý, 1330.
  • Karaman, Hayreddin, Ýslâm Hukuk Tari- hi, Ýstanbul: Ýz Yayýncýlýk, 1999.
  • _____, Ýctihad, Taklid ve Telfik Üzeri- ne Dört Risale, Ýstanbul: Ýz Yayýncýlýk, 2000.
  • _____, Ýslâm Hukukunda Ýctihad, Ýstan- bul: ÝFAV, 1996.
  • Kattân, Mennân, Târîhu’t-Teþrîi’l-Ýslâmî, Kahire: Mektebetu Vehbe, 2001.
  • Keskioðlu, Osman, Fýkýh Tarihi ve Ýslâm Hukuku, Ankara: Diyanet Ýþleri Baþ- kanlýðý Yayýnlarý, 1999.
  • Kýlýç, Yusuf, Ýslâm Fýkýh Mezheplerinin Doðuþunu Hazýrlayan Sebepler, Ýstan- bul: Alkan Matbaasý, 1997.
  • el-Muhammady, Abd. Halim, “Develop- ment of Ýkhtilâf Literature”, Ýslamiy- yat, Bengi: 1981.
  • Özen, Þükrü, “Ýlm-i Hilâf Yahut Fukahâ Metoduna göre Cedel Hakkýnda Klasik Bir Metin: Menþeu’n-Nazar”, Makâlât, 1999/2.
  • Schacht, Josepht, “Ýkhtilâf”, The Ency- cpleopedia of Ýslâm (New Edition), Le- iden 1971, Vol. III.
  • eþ-Þâtýbî, Ýbrâhîm b. Mûsâ, el-Ý’tisâm, tahkik: Suleym b. Îd el-Hilâlî, 1. Ba- sým, Suud: Dâru Ýbn-i Affân, 1992.
  • Þerefuddîn, Abdulazîm, Târîhu’t-Teþrîi’l- Ýslâmî ve Ahkâmu’l-Mulkiyye ve’þ- Þuf’a ve’l-Akd, Bingazi: Câmiatu Kar- yunus, 1989.
  • Tavîle, Abdusselâm, Eseru’l-Luða fî Ýhtilâfi’l-Muctehidîn, Beyrut: Dâru’s- Selâm, 2000.
  • Tehânevî, Muhammed b. A’lâ b. Alî el- Fârukî el-Hanefî, Keþþâfu Istýlâhâti’l- Funûn ve’l-Ulûm, Ýslamabad: Mukta- dera Kavmi Zebân, 1991.
  • Zeydân, Abdulkerîm, Mecmuatu Buhûsi’l- Fýkhiyye, Beyrut: Mektebetu’l-Kudus, 1986.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA36GK29DV
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aykut Avcı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 13 Temmuz 2016
Gönderilme Tarihi 13 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 8 - Cilt: 8 Sayı: 8

Kaynak Göster

ISNAD Avcı, Aykut. “FIKHÎ İHTİLÂFLARIN TARİHSEL GELİŞİMİ”. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/8 (Temmuz 2016), 119-132.

download

   Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (BOZİFDER) Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC ND) ile lisanslanmıştır.