İslam
hukuku normları birey, toplum, tabiat ve Şâri ilişkilerini düzenleyen kurallar
bütünüdür. İslam hukuk felsefesinde normların mahiyeti, elde edilme yöntemleri,
uygulama usûl ve esasları çokça tartışılmış ve hukuk metodolojisi sahasında çok
önemli eserler ortaya konmuştur. Literatürde ana akım olarak Fukaha (Hanefiyye)
ve Mütekellimin (Şafiiyye) metodu olmak üzere iki büyük hukuk felsefesi ekolünün
ortaya çıktığı görülmektedir. Bu çalışmada İslam hukuku normlarının ontolojik
temeli Hanefiyye ve Şafiiyye fıkıh usulü yöntemlerinin görüşleri ekseninde
ortaya konmaya çalışılarak alana mütevazı bir katkı yapılması amaçlanmaktadır.
Fukaha
fıkıh felsefesine göre doğadaki varlıklar tekvin, hikmet ve gaye ile
sünnetullaha uygun ve asli sıfatlarıyla yaratılmaktadır. Akıl, varlığın
nedensellik ilişkisini ve asli niteliklerini bilebilecek yetkinlikte olup bu
bilgi kesin niteliktedir. İslam hukuku normları ise akılla kavranabilir ve
kavranamaz olmak üzere iki alanla ilgilidir. Aklen kavranabilir alanla ilgili
olan normları tutarlı olup bildirilme olmasa da bilinebilir. Ancak bu norm
bilgisi hukuki nitelikli olup kişilerin dini sorumluluğunu gerekli kılmaz. Buna
karşın Mütekellimin’e göre kudret sıfatının hâdis varlığa
taalluk edeceği düşüncesinden dolayı tekvin diye bir sıfat yoktur ve
doğadaki varlık irade ve kudret sıfatlarının bir ürünü olup varlıkta
nedensellik ilişkisi bulunmamaktadır. İslam hukuku normları Şâri’in irade
sıfatının ürünü olmaları nedeniyle de aralarında bir tutarlılığın olması
gerekmez zira O’nun iradesini hiçbir şey sınırlandıramaz. Bu iki farklı varoluş
anlayışının pratik bir sonucu olarak Fukaha yönteminde İslam hukuku normlarının
ontolojik temeli Şâri’in kavli ve kevni emrine dayandırılırken, Mütekellimin
yönteminde ise normların varoluşsal temeli Şâri’in kavli emrine ve Hz.
Peygamber’in kavli emri ve fiili eylemlerine dayandırılmaktadır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2016 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mart 2016 |
Kabul Tarihi | 17 Mayıs 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 9 Sayı: 9 |