İslâm kültür ve düşünce yapısının
oluşmasında önemli katkıları olan âlimlerden biri de Hüccetü’l-İslâm Ebû Hâmid
Muhammed b. Muhammed b. Muhammed b. Ahmed el-Gazzâlî et-Tûsî’dir (ö. 505/1111).
İlahiyat alanında yazdığı eserler, filozoflarla girdiği tartışmalar ve tasavvufî
anlayışın yayılmasına sağladığı katkılar ile temâyüz etmiş olan müellif,
Müslümanların gönlünde taht kurmuş ender âlimlerden biridir. Özellikle Tasavvuf
ve tarikât çevrelerinin ona olan sevgisi hikâye ve menkıbelerin uydurulmasına yol
açmıştır. Ona olan bu hayranlık kendisiyle birlikte, başta İhyâü ‘ulûmi’d-dîn
olmak üzere eserlerini de kutsallaştırmıştır. Gazzâlî’nin çok okunan
kitaplarından biri de Eyyühe’l-veled’dir. Türkçe’nin yanında başka
dillere de çevrilmiş olan küçük hacimli bu eser, Gazzâli’nin düşünce yapısını
ve hadîsleri nasıl değerlendirdiğini ortaya koyması bakımından önemli bir risâledir.
Gazzâlî’nin uzun yıllar okuttuğu bir öğrencisine son öğütlerini ihtivâ eden bu risâle
ayet, hadîs ve hikâyeler üzerinden mesajlar vermektedir. Biz bu çalışmamızda,
söz konusu kitapta geçen hadîslerin tahriç ve değerlendirmesini yaptıktan sonra,
verilmek istenen mesajların Kur’an, sünnet ve modern eğitim anlayışı ile
bağdaşıp bağdaşmadığı üzerinde durduk.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ocak 2019 |
Kabul Tarihi | 7 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 15 |