Amaç: Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin sigara içme, yalnızlık ve stresle baş etme biçimleri
arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırmanın örneklemini Balıkesir Üniversitesi’nin çeşitli bölümlerinde öğrenim
gören 712 öğrenci oluşturmuştur. Veriler, kişisel bilgi formu, Ucla Yalnızlık Envanteri ve
Stresle Başaçıkma Tarzları Envanteri kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Bu çalışmada erkek öğrencilerin kızlara göre daha yüksek oranda sigara içtikleri tespit
edilmiştir. Öğrencilerin yaş grubuna göre sigara kullanma davranışları arasında istatiksel olarak
anlamlı bir fark olduğu, 21 yaş ve üzerindeki öğrencilerin sigara kullanma davranışı daha yüksek
olarak saptanmıştır (p<0.05). Annenin çalışma durumuna göre sigara içme davranışına bakıldığında
annesi çalışanların çalışmayanlara göre daha yüksek oranda sigara içtiği saptanmıştır.
Sigara içmeyenlerin içenlere göre Stresle Başa çıkma Tarzları Envanterinin sosyal destek arama
altboyut puan ortalaması daha yüksek oranda belirlenmiştir (p<0.05).
Sonuç: Bu çalışma sonucunda sigara kullanan ve kullanmayan öğrencilerin Yalnızlık Puan ortalamaları
ve Stresle Başa çıkma Tarzları Envanteri’nin alt boyutları açısından istatiksel açıdan anlamlı
bir farklılık olmadığı bulunmuştur (p>0.05). Yalnızca sigara içmeyen öğrencilerin sosyal destek
arama davranışı içenlere oranla daha yüksek düzeyde saptanmıştır. Sigara içme ile ilgili daha
ayrıntılı yeni çalışmalar yapılmasının yararlı olacağı düşünülmektedir.
Anahtar Sözcu¨kler: Üniversite öğrencisi; Sigara içme; Yalnızlık; Stresle baş etme
ABSTRACT
Aim: This study aims to explore the relationship between the university students smoking
behavior and coping formats with stress and loneliness.
Material and Methods: The sample of the study consists of 712 students that study at different
departments of Balıkesir University. Research data were collected via personal information form,
UCLA Loneliness Scale and Styles of Coping with Stress Scale.
Findings: In this study it is found that in comparison to female students, male students smoke
at a higher rate. It is found that there is a statistically significant difference according to the
students’ age group in terms of smoking behaviour and students 21 years old and older than 21
are more likely to smoke (p<0.05). When it is examined according to mothers’ working status
and smoking behavior It is found that the students whose mothers are employed smoke at a
higher rate than the students whose mothers are unemployed. It is determined that non smoker
students’ social support subscale point average of Stress Coping Styles Inventory is higher than
smoker students (p<0.05).
Results: It is found out that there is no significant difference statistically between smoker and
non smoker students’ average points of loneliness and subscales of Styles of Coping with Stress
Scale (p> 0.05). Only non-smoking students social support seeking behavior is detected at higher
rate in comparison to smoking students. It is considered that conducting new studies related
with smoking behavior in more detail will useful.
Bölüm | Orjinal Çalışma |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 1 |