ÖZET
Amaç: Ebe ve hemşirelerin farklı doğum yöntemleri ile ilgili bilgi düzeyleri ve tutumları, çalıştıkları ortamlarda
gebelere verecekleri doğum öncesi bakım ve danışmanlık becerilerini etkileyebilmektedir. Bu çalışma,
sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin doğum yöntemleri hakkındaki görüşlerini, bilgilerini ve doğum şekli
tercihlerini saptamak amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Tanımlayıcı nitelikteki bu araştırma, 2018–2019 öğretim yılı bahar döneminde Sağlık
Bilimleri Üniversitesinde eğitim gören öğrenciler arasında çalışmaya katılmaya gönüllü olanların katılımıyla
yapılmıştır (n:250). Çalışmaya katılanlara araştırmacılar tarafından hazırlanan anket formu uygulanmıştır.
Elde edilen veriler SPSS 20 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerinin %83,5’i (n=208) kadın ve %16,5’i (n=41) erkek idi. Öğrencilerin
%85,1’i doğum şekli olarak normal doğumu, %11,2’si sezaryen ile doğumu ve %3,6'sı evde doğumu tercih
ediyordu. Doğum tercihi ile cinsiyet, ebeveynin eğitim düzeyi ve gelir durumu arasında ilişki bulunmadı
(p>0.05). Öğrencilerin doğum şekli tercihleri ile cinsiyet, doğuma yönelik bilgi, çevresindeki kişilerin doğum
tercihlerinden etkilenme, doğum sonrası toparlanma sürecinin uzun olması ve beden bozulması kaygısı arasında
anlamlı bir ilişki bulunmadı (p>0,05). “İsteğe bağlı sezaryen yapılmalı mı?” sorusuna evet yanıtı verenlerin
çoğunluğu sezaryen ile doğumu tercih eden öğrencilerdi (p=0,030).
Sonuç: Çalışmamızda sağlık bilimlerinde öğrenim gören ve geleceğin sağlık çalışanı olacak öğrencilerin büyük
bir kısmının normal doğumu tercih ettiği görülmektedir. Bu durum toplum ve özellikle kadın sağlığını
korumak, desteklemek için yetişen sağlık çalışanlarının iyi bir eğitim aldığını ve gebelerin doğum tercihleri
hakkında yeterli danışmanlık hizmeti verebileceğini göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: Doğum Şekli Tercihi; Sağlık Bilimleri Öğrencileri; Doğum Algısı
ABSTRACT
Objective: Knowledge and attitudes of midwives and nurses about birth preference may affect counseling
knowledge and skills in prenatal care to be given to pregnant women. The aim of this study was to determine
the opinions and knowledge of the students about normal vaginal birth and cesarean section, and their
birth type preferences.
Material and Methods: This descriptive study was conducted on the students who were voluntary to participate
in the study among all students of Health Sciences University in the spring term of the 2018-2019
academic year (n: 250). Data were collected using a questionnaire prepared by the researchers.
Results: 85.1% of the students preferred normal birth, 11.2% delivered by cesarean section and 3.6% preferred
birth at home. There was no significant relationship between the birth preferences of the students
and gender, information about birth, being affected by the birth preferences of the people around them,
prolonged recovery after birth, and anxiety of body deterioration (p> 0.05). Students who preferred cesarean
section had a higher rate of positive answers to the question ''Should an optional cesarean section be
performed?'' (p = 0.030).
Conclusion: In our study, it is seen that most of the students studying in health sciences and who will become
health workers of the future prefer normal birth. This shows that the health workers who are trained
to protect and support the health of the society and especially women are well educated and can provide
adequate counseling about the birth preferences of pregnant women.
Keywords: Birth Preference; Health Science Students; Perception Of Birth
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DOĞUM TERCİHLERİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE DOĞUM EYLEMİNE BAKIŞ AÇILARI NELERDİR?
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Çalışma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 4 |