Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AİLE HEKİMİ VE AİLE SAĞLIĞI ÇALIŞANLARININ ZOR HASTAYA BAKIŞ AÇILARI VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ The Evaluation of Family Physicians' and Family Health Workers' Perspectives on Difficult Patients and Their Communication Skills

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 4, 255 - 261, 15.12.2024

Öz

Kaynakça

  • 1. Sever S. Dil ve iletişim: Etkili yazılı ve sözlü anlatım. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 1998;31(1):51-66.
  • 2. Zıllıoğlu M. İletişim nedir? İstanbul: Cem Yayınevi; 1998. S. 303.
  • 3. Odabaşı Y, Oyman M. Pazarlama iletişimi yönetimi. İstanbul: MediaCat Yayınevi; 2019.S.35.
  • 4. Tengilimoğlu D, Akbolat M, Işık O. Sağlık İşletmeleri Yönetimi. 10. baskı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık; 2021. S.357.
  • 5. Şahin K, Bakıcı H, Bilban S, Dinçer Ş, Yurtçu M, Günel E. Meram tıp fakültesi çocuk cerrahisi servisinde yatan hasta yakınlarının memnuniyetinin araştırılması. 2005;15(4):137-42.
  • 6. Nadzam DM. Nurses’ role in communication and patient safety. J Nurs Care Qual. 2009;24(3):184-8.
  • 7. Çakmak C, Uğurluoğlu Ö. Hasta merkezli iletişim ve hizmet kalitesi ilişkisi: Hizmet sunucuya güvenin aracı etkisi. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2022;12(23):93-108.
  • 8. Bilişli Y, Altaş B, Zetter SA. Nitelikli sağlık iletişimini engelleyen bir unsur olarak “Zor Hasta”. Sağlık Akademisyenleri Dergisi. 2017;4(4):289-300.
  • 9. Janetta HR. Nurses perceptions of difficult patients. Health SA Gesondheid - J Interdiscip Health Sci. 2005;10(1):52-61.
  • 10. Tamura H, Shikino K, Sogai D, et al. Association between physician empathy and difficult patient encounters: a cross-sectional study. J Gen Intern Med. 2023; 38:1843-7.

AİLE HEKİMİ VE AİLE SAĞLIĞI ÇALIŞANLARININ ZOR HASTAYA BAKIŞ AÇILARI VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ The Evaluation of Family Physicians' and Family Health Workers' Perspectives on Difficult Patients and Their Communication Skills

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 4, 255 - 261, 15.12.2024

Öz

ÖZET
Amaç: İletişim becerisi, sağlık personellerinin sahip olması gereken yetkinliklerin başında gelmektedir. Etkin
bir iletişim becerisine sahip olsa da sağlık personelleri “zor hasta’’ olarak tanımlanan hasta grubuyla sık
karşılaşmaktadır. Bu çalışmada birinci basamak sağlık personellerinin zor hastaya bakış açıları ve iletişim
becerilerinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Gereç ve Yöntemler: Bu çalışma tanımlayıcı kesitsel tipte olup, Yozgat ili genelinde sağlık hizmeti veren aile
sağlığı merkezlerindeki sağlık personelinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara sosyodemografik bilgileri
ve zor hastaya bakış açılarını değerlendiren veri formu ve iletişim becerilerini değerlendirme ölçeği
uygulanmıştır.
Bulgular: Çalışmaya 105 birinci basamak sağlık personeli katılmıştır. Katılımcıların %54,3 ‘ü (n=57) kadındı.
%35,2’sinin (n=37) mesleki deneyimi 6-10 yıl arasındaydı. Katılımcıların %80 ‘i (n =84) hastalarla iyi düzeyde
iletişimi olduğunu düşünüyordu. Katılımcıların %78,1 (n=82) iletişime kapalı hastayı, zor hasta olarak
tanımlamaktaydı. Katılımcıların iletişim becerileri değerlendirme ölçeği puan ortalaması 78,4±10,32 (min:
45- max:100) idi. Sağlık personelinin zor hastaya yaklaşımı değerlendirildiğinde; hastanın sorununu anlamaya
çalışanların (p=0,026) ve iletişimde kontrolcü davranmayanların (p=0,027) iletişim becerilerini değerlendirme
ölçeği ortalama puanı daha yüksek olup istatistiki olarak anlamlıydı.
Sonuç: Birinci basamakta çalışan sağlık personellerinin iletişim becerileri yüksek düzeyde bulunmuştur. Zor
hastaya yaklaşımda hastaya empatik davranarak, sorunu anlamaya çalışan sağlık çalışanlarının iletişim becerileri
daha yüksek düzeydedir. İletişim becerileri zayıf olan birinci basamak sağlık personellerinin iletişim
becerilerini geliştirmesi, aile hekimliği hizmetlerinin süreklilik göstermesi ve hasta hekim arasında güvene
dayalı ilişkinin kurulması gerekliliği nedeniyle de önemlidir.

Kaynakça

  • 1. Sever S. Dil ve iletişim: Etkili yazılı ve sözlü anlatım. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 1998;31(1):51-66.
  • 2. Zıllıoğlu M. İletişim nedir? İstanbul: Cem Yayınevi; 1998. S. 303.
  • 3. Odabaşı Y, Oyman M. Pazarlama iletişimi yönetimi. İstanbul: MediaCat Yayınevi; 2019.S.35.
  • 4. Tengilimoğlu D, Akbolat M, Işık O. Sağlık İşletmeleri Yönetimi. 10. baskı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık; 2021. S.357.
  • 5. Şahin K, Bakıcı H, Bilban S, Dinçer Ş, Yurtçu M, Günel E. Meram tıp fakültesi çocuk cerrahisi servisinde yatan hasta yakınlarının memnuniyetinin araştırılması. 2005;15(4):137-42.
  • 6. Nadzam DM. Nurses’ role in communication and patient safety. J Nurs Care Qual. 2009;24(3):184-8.
  • 7. Çakmak C, Uğurluoğlu Ö. Hasta merkezli iletişim ve hizmet kalitesi ilişkisi: Hizmet sunucuya güvenin aracı etkisi. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2022;12(23):93-108.
  • 8. Bilişli Y, Altaş B, Zetter SA. Nitelikli sağlık iletişimini engelleyen bir unsur olarak “Zor Hasta”. Sağlık Akademisyenleri Dergisi. 2017;4(4):289-300.
  • 9. Janetta HR. Nurses perceptions of difficult patients. Health SA Gesondheid - J Interdiscip Health Sci. 2005;10(1):52-61.
  • 10. Tamura H, Shikino K, Sogai D, et al. Association between physician empathy and difficult patient encounters: a cross-sectional study. J Gen Intern Med. 2023; 38:1843-7.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Klinik Tıp Bilimleri (Diğer)
Bölüm Orjinal Çalışma
Yazarlar

Fethi Sada Zekey

Kübra Uyar Zekey

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 23 Kasım 2024
Kabul Tarihi 1 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Zekey, F. S., & Uyar Zekey, K. (2024). AİLE HEKİMİ VE AİLE SAĞLIĞI ÇALIŞANLARININ ZOR HASTAYA BAKIŞ AÇILARI VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ The Evaluation of Family Physicians’ and Family Health Workers’ Perspectives on Difficult Patients and Their Communication Skills. Bozok Tıp Dergisi, 14(4), 255-261.
AMA Zekey FS, Uyar Zekey K. AİLE HEKİMİ VE AİLE SAĞLIĞI ÇALIŞANLARININ ZOR HASTAYA BAKIŞ AÇILARI VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ The Evaluation of Family Physicians’ and Family Health Workers’ Perspectives on Difficult Patients and Their Communication Skills. Bozok Tıp Dergisi. Aralık 2024;14(4):255-261.
Chicago Zekey, Fethi Sada, ve Kübra Uyar Zekey. “AİLE HEKİMİ VE AİLE SAĞLIĞI ÇALIŞANLARININ ZOR HASTAYA BAKIŞ AÇILARI VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ The Evaluation of Family Physicians’ and Family Health Workers’ Perspectives on Difficult Patients and Their Communication Skills”. Bozok Tıp Dergisi 14, sy. 4 (Aralık 2024): 255-61.
EndNote Zekey FS, Uyar Zekey K (01 Aralık 2024) AİLE HEKİMİ VE AİLE SAĞLIĞI ÇALIŞANLARININ ZOR HASTAYA BAKIŞ AÇILARI VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ The Evaluation of Family Physicians’ and Family Health Workers’ Perspectives on Difficult Patients and Their Communication Skills. Bozok Tıp Dergisi 14 4 255–261.
IEEE F. S. Zekey ve K. Uyar Zekey, “AİLE HEKİMİ VE AİLE SAĞLIĞI ÇALIŞANLARININ ZOR HASTAYA BAKIŞ AÇILARI VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ The Evaluation of Family Physicians’ and Family Health Workers’ Perspectives on Difficult Patients and Their Communication Skills”, Bozok Tıp Dergisi, c. 14, sy. 4, ss. 255–261, 2024.
ISNAD Zekey, Fethi Sada - Uyar Zekey, Kübra. “AİLE HEKİMİ VE AİLE SAĞLIĞI ÇALIŞANLARININ ZOR HASTAYA BAKIŞ AÇILARI VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ The Evaluation of Family Physicians’ and Family Health Workers’ Perspectives on Difficult Patients and Their Communication Skills”. Bozok Tıp Dergisi 14/4 (Aralık 2024), 255-261.
JAMA Zekey FS, Uyar Zekey K. AİLE HEKİMİ VE AİLE SAĞLIĞI ÇALIŞANLARININ ZOR HASTAYA BAKIŞ AÇILARI VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ The Evaluation of Family Physicians’ and Family Health Workers’ Perspectives on Difficult Patients and Their Communication Skills. Bozok Tıp Dergisi. 2024;14:255–261.
MLA Zekey, Fethi Sada ve Kübra Uyar Zekey. “AİLE HEKİMİ VE AİLE SAĞLIĞI ÇALIŞANLARININ ZOR HASTAYA BAKIŞ AÇILARI VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ The Evaluation of Family Physicians’ and Family Health Workers’ Perspectives on Difficult Patients and Their Communication Skills”. Bozok Tıp Dergisi, c. 14, sy. 4, 2024, ss. 255-61.
Vancouver Zekey FS, Uyar Zekey K. AİLE HEKİMİ VE AİLE SAĞLIĞI ÇALIŞANLARININ ZOR HASTAYA BAKIŞ AÇILARI VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ The Evaluation of Family Physicians’ and Family Health Workers’ Perspectives on Difficult Patients and Their Communication Skills. Bozok Tıp Dergisi. 2024;14(4):255-61.
Copyright © BOZOK Üniversitesi - Tıp Fakültesi