Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Duygu Odaklı Terapi: Duyguların Dili ve Sinematerapi

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 5, 1 - 16, 10.01.2020

Öz

Hayatı anlamlı kılan iyilik ve kötülük, mutluluk ve mutsuzluk gibi yaşamamızı sürekli etkileyen defalarca deneyimlenen his, sezi nihayetinde duyum ve duygular tüm varlığı veya yokluğu ile varlığımıza anlam katmaktadır. Bu amaçla Duygu Odaklı Terapi, psikoterapötik değişimlerle duygunun rolünü, hayatın anlamını anlamaya yönelik terapi sürecidir. Duygu odaklı terapide danışanlara, duyguları daha iyi tanımlamaları, deneyimlemeleri, kabullenmeleri, düzenlemeleri, irdelemeleri, anlatıma dönüştürmeleri, kullanmaları ve esnek olarak kontrol etmeleri konusunda yardımcı olunur. İletişimsel süreçlerinde danışanların, sakındıkları duyguları daha iyi yönlendirebilmeleri ve duygularının merkezindeki ihtiyaçlarını ve kaygılarını daha iyi tanımlamaları için farkındalık oluşturulur. Bu amaçla terapinin temel varsayımı, doğuştan sahip olunan korku, utanç, suçluluk, öfke, üzüntü, tiksinti, coşku ve neşe temel duygularının varlığını ve evrenselliğini bireylerde farkına vardırmaktır. Duygu odaklı terapi, sıkıntılı bireylerin kişilerarası sosyal problemleriyle çalışmaya başlamış ancak depresyon, travma ve stres, çift ilişkileri, yakın tarihte yeme bozuklukları, borderline kişilik bozukluğu ve anksiyete bozuklukları gibi farklı popülasyonlar ve kontrol gruplarıyla da uygulama alanını genişletmiş ve bu gruplarda da etkili olduğunu kanıtlamıştır.
Destekleyici yöntem olarak kullanılmaya başlanan sinema terapi (filmterapi) yöntemi de, psikoretapide duygusal müdahele oluşturma, bireyde içgörü kazandırma, özdeşim kurma, katarsis sağlama ve bütünleşme süreçleri için işlevsel bir yöntemdir. Sinematerapide amaç; sinemanın insan üzerinde oluşturduğu korku, heyecan, öfke, sevinç, coşku ve aşk gibi duyguların işlenmesine, analizine ve olumlu modelleme temellerine dayanak sağlayan, metaforlar yoluyla modellemeler oluşturarak var olan dirençlerinde çözümüne de imkan sağlayan, son yıllarda kullanımı gittikçe yaygınlaşan bir yöntemdir.
Duyguların aktifleşmesi ve böylece duygu regülasyonunun sağlanmasında da işlevsel destek terapisi olarak sinematerapi, şizofreni, depresyon, okb, özgüven, eş ilişkileri, cesaret, ölüm ve yas, özel eğitim ebeveyn stresi, sorumluluk, sınav kaygısı, alkol bağımlılığı, travmatik yaşantılar, öfke, sinirlilik ve korku gibi faktörlerinin iyileşmesinde yardımcı metot olarak kullanılmaktadır. Sinematerapi pek çok ruhsal ve duygusal bozuklukların tedavisinde uzman kontrolünü gerektiren profesyonel destek yöntemi olarak kullanılmalıdır. Önemli kritik nokta, işlevsel amaca yönelik doğru filmin seçilmiş olmasıdır. İyileştirici etkisi olan sinematerapi yöntemi kendini açma ve değişim sağlama amacıyla, bireysel ve gruplar şeklinde de yürütülebilmektedir. Destek süreçlerinde bazen de hastaya-danışana film izleme ödevi verilmesi yöntemi de uygulama çeşitliliğindendir.

Kaynakça

  • Abedin, A. ve Molaie, A. (2010). The effectiveness of Group Movie Therapy (GMT) on parental stress reduction in mothers of children with mild mental retardation in Tehran. Procedia Social and Behavioral Sciences 5, 988–993. doi:10.1016/j. sbspro.2010.07.223
  • Aka, B.T. ve Gençöz F. (2010). Sinematerapinin Mükemmeliyetçilik ve Mükemmeliyetçilikle ilgili şemalar üzerindeki etkisi. Türk Psikoloji Dergisi, 25(65), 69-77.
  • Gramaglia, C. (2011). Cinematherapy in the day hospital treatment of patients with eating disorders. The Arts in Psychotherapy 38, 261–266 . doi:10.1016/j.aip.2011.08.004
  • Egeci, I. S. ve Genc, F. (2017). Use of cinematherapy in dealing with relationship problems. The Arts in Psychotherapy, 53, 64–71.
  • Powell, M. L.(2008). Cinematherapy as a Clinıical Intervention: Theoretical Rationale and Empirical Credibility .University of Arkansas. 17-81. (UMI no. 3341245).
  • Sınnerbrınk, R. (2012). Stimmung: exploring the aesthetics of mood. The Author 2012. Published by Oxford University Press on behalf of Screen. All rights reserved.https://acade - mic.oup.com/screen/article-abstract/53/2/148/1627524. doi:10.1093/screen/hjs007.
  • Turnsa, B. ve Maceyb, P. (2015). Cinema narrative therapy: utilizing family films to externalize children’s ‘problems’. The Association for Family Therapy and Systemic Practice, 37, 590–606. doi: 10.1111/1467-6427.12098
  • Marsick, E. (2010). Cinematherapy with preadolescents experiencing parental divorce: A collective case study. The Arts in Psychotherapy 37, 311–318. doi:10.1016/ j.aip.2010.05.006
  • Molaie,A., Abedin, A. ve Heidari, M. (2010). Comparing the Effectiveness of Group Movie Therapy (GMT)Supportive Group Therapy (SGT) for Improvement ofMental Health in Grieving Adolescent Girls in Tehran. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 832–837. doi:10.1016/j. sbspro.2010.07.194
  • Gençöz, F. (2006). Sinemada psikolojik bozukluklar: Psinema. Bilim ve Teknik, 39(458), 82-60.
  • Gençöz, F. ve Aka, B. T. (2006). Sinema Tadında Psikoterapi Sinematerapi. Bilim ve Teknik, 40(473), 58-61.
  • Gençöz, F. (2007). PSinema 1 / Sinemada Psikolojik Bozukluklar ve Sinematerapi. Ankara: Hekimler Birliği Yayınları.
  • Gençöz, F. (2007). Sinema filmlerinden fayda sağlamak. Güncel Psikoloji ve Psikiyatri Dergisi, 19, 52-56.
  • Gençöz, F. (2008). Sinema Filmlerinde İntihar: Araştırma, Eğitim ve Sinematerapi. Kriz Dergisi, 16(2), 1-9.
  • Gençöz, F. (2007). Psikoloji, Psikiyatri, Psikoterapi, Sinema:Psinema. Güncel Psikoloji ve Psikiyatri Dergisi, 2, 52-55.
  • Gençöz, F. (2008). Sinema, Duygular ve Sinematerapi. Popüler Bilim Dergisi, 163, 20-24
  • Greenberg, L. S. (2011). Duygu Odaklı Terapi. (S.Kızıltaş, çev.). Kocaeli: Psikoterapi Enstitüsü Yayınları.
  • Gereenberg, L. S. ve WarWar, S. ( 2012). Duygu Odaklı Çift Terapisi. Duygu Sevgi ve Güç Dinamikleri–Atölye Çalışması Metinleri. Kocaeli: Psikoterapi Enstitüsü Yayınları.
  • Greenberg, L. S. (2002). Emotions-Focused Therapy:Coaching Clients to Work Througt Theirfeelings. Washington, DC : American Psychological Association.
  • Greenberg, L. S. Ve Watson, J. C. (2006). Emotions-Focused Therapy for Depression. Washington, DC : Amerikan Psychological Association.
  • Greenberg, L. S. (2013). Duygu Odaklı Terapi: Atölye çalışması ve ders notları. Kocaeli: Psikoterapi Enstitüsü Yayınları.
  • Greenberg, L.S. ( 2017). Duygu Odaklı Çift Terapi Eğitimi. Kocaeli: Psikoterapi Enstitüsü Yayınları.
  • Özakkaş, T. (2017). Duygu Odaklı Bireysel Eğitim Ders Notları. Kocaeli: Psikoterapi Enstitüsü Yayınları.
  • Beşkardeş, F. (2013). Filimlerin terapide kullanımı. Bir psikiyatristin günlüğü.

Emotion-Focused Therapy: Language of Emotions and Cinematherapy

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 5, 1 - 16, 10.01.2020

Öz

The emotions, feelings and intuitions that make life meaningful such as goodness and bad, happiness and unhapiness that are constantly experienced and affect our lives; add meaning to our existence with all their existence or absence. To this end, Emotion-Oriented Therapy is a process of therapy aimed at understanding the role of emotion and the meaning of life through psychotherapeutic changes. Through emotion-oriented therapy, clients are helped to better identify, experience, accept, regulate, examine, translate, use, and flexibly control emotions. In their communicative processes, awareness is created in order for the clients to better orient their emotions and to better define their needs and concerns at the center of these said emotions. For this purpose, the basic assumption of therapy is to realize the existence and universality of the basic emotions of innate fear, shame, guilt, anger, sadness, disgust, enthusiasm, joy. For this purpose, the basic assumption of therapy is to make the clients realize the existence and universality of the basic emotions like innate fear, shame, guilt, anger, sadness, disgust, enthusiasm, joy. Emotion-focused therapy has begun its journey with interpersonal-social problems of distressed individuals, but since; has expanded its range of application with different populations and control groups such as depression, trauma and stress victims, couple relationships, recent eating disorders, borderline personality disorder and anxiety disorders, and likewise, has proved effective in these groups too.
Cinema therapy (film therapy), which is being used as a supportive method, is a functional method for creating emotional intervention in psychoreterapy, providing insight in the individual, identification, catharsis and integration processes. Increasing use in recent years the aim in cinematerapy can be explanied as providing the basis for the processing, analysis and positive modeling of emotions such as horror, excitement, anger, joy, enthusiasm and love created by movies on human beings, and providing solutions to existing resistances by creating models through metaphors.
Cinemotherapy, which can be used as functional support therapy in the activation and thus the regulation of emotions; is used used as an adjunct method in the recovery of factors such as schizophrenia, depression, self- esteem, spousal relationships, courage, death and mourning, special education, parental stress, responsibility, test anxiety, alcohol dependence, traumatic experiences, anger, irritability and fear. Cinematherapy should be used as a professional support method that requires expert control in the treatment of many mental and emotional disorders. The important critical point has to be selecting the correct film for the functional purpose. The cinematherapy method which has healing effects can be carried out individually and in groups for self-opening and change. The method of giving film-watching homework to the patient-client during support processes is also one of the many varieties of applications.

Kaynakça

  • Abedin, A. ve Molaie, A. (2010). The effectiveness of Group Movie Therapy (GMT) on parental stress reduction in mothers of children with mild mental retardation in Tehran. Procedia Social and Behavioral Sciences 5, 988–993. doi:10.1016/j. sbspro.2010.07.223
  • Aka, B.T. ve Gençöz F. (2010). Sinematerapinin Mükemmeliyetçilik ve Mükemmeliyetçilikle ilgili şemalar üzerindeki etkisi. Türk Psikoloji Dergisi, 25(65), 69-77.
  • Gramaglia, C. (2011). Cinematherapy in the day hospital treatment of patients with eating disorders. The Arts in Psychotherapy 38, 261–266 . doi:10.1016/j.aip.2011.08.004
  • Egeci, I. S. ve Genc, F. (2017). Use of cinematherapy in dealing with relationship problems. The Arts in Psychotherapy, 53, 64–71.
  • Powell, M. L.(2008). Cinematherapy as a Clinıical Intervention: Theoretical Rationale and Empirical Credibility .University of Arkansas. 17-81. (UMI no. 3341245).
  • Sınnerbrınk, R. (2012). Stimmung: exploring the aesthetics of mood. The Author 2012. Published by Oxford University Press on behalf of Screen. All rights reserved.https://acade - mic.oup.com/screen/article-abstract/53/2/148/1627524. doi:10.1093/screen/hjs007.
  • Turnsa, B. ve Maceyb, P. (2015). Cinema narrative therapy: utilizing family films to externalize children’s ‘problems’. The Association for Family Therapy and Systemic Practice, 37, 590–606. doi: 10.1111/1467-6427.12098
  • Marsick, E. (2010). Cinematherapy with preadolescents experiencing parental divorce: A collective case study. The Arts in Psychotherapy 37, 311–318. doi:10.1016/ j.aip.2010.05.006
  • Molaie,A., Abedin, A. ve Heidari, M. (2010). Comparing the Effectiveness of Group Movie Therapy (GMT)Supportive Group Therapy (SGT) for Improvement ofMental Health in Grieving Adolescent Girls in Tehran. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 832–837. doi:10.1016/j. sbspro.2010.07.194
  • Gençöz, F. (2006). Sinemada psikolojik bozukluklar: Psinema. Bilim ve Teknik, 39(458), 82-60.
  • Gençöz, F. ve Aka, B. T. (2006). Sinema Tadında Psikoterapi Sinematerapi. Bilim ve Teknik, 40(473), 58-61.
  • Gençöz, F. (2007). PSinema 1 / Sinemada Psikolojik Bozukluklar ve Sinematerapi. Ankara: Hekimler Birliği Yayınları.
  • Gençöz, F. (2007). Sinema filmlerinden fayda sağlamak. Güncel Psikoloji ve Psikiyatri Dergisi, 19, 52-56.
  • Gençöz, F. (2008). Sinema Filmlerinde İntihar: Araştırma, Eğitim ve Sinematerapi. Kriz Dergisi, 16(2), 1-9.
  • Gençöz, F. (2007). Psikoloji, Psikiyatri, Psikoterapi, Sinema:Psinema. Güncel Psikoloji ve Psikiyatri Dergisi, 2, 52-55.
  • Gençöz, F. (2008). Sinema, Duygular ve Sinematerapi. Popüler Bilim Dergisi, 163, 20-24
  • Greenberg, L. S. (2011). Duygu Odaklı Terapi. (S.Kızıltaş, çev.). Kocaeli: Psikoterapi Enstitüsü Yayınları.
  • Gereenberg, L. S. ve WarWar, S. ( 2012). Duygu Odaklı Çift Terapisi. Duygu Sevgi ve Güç Dinamikleri–Atölye Çalışması Metinleri. Kocaeli: Psikoterapi Enstitüsü Yayınları.
  • Greenberg, L. S. (2002). Emotions-Focused Therapy:Coaching Clients to Work Througt Theirfeelings. Washington, DC : American Psychological Association.
  • Greenberg, L. S. Ve Watson, J. C. (2006). Emotions-Focused Therapy for Depression. Washington, DC : Amerikan Psychological Association.
  • Greenberg, L. S. (2013). Duygu Odaklı Terapi: Atölye çalışması ve ders notları. Kocaeli: Psikoterapi Enstitüsü Yayınları.
  • Greenberg, L.S. ( 2017). Duygu Odaklı Çift Terapi Eğitimi. Kocaeli: Psikoterapi Enstitüsü Yayınları.
  • Özakkaş, T. (2017). Duygu Odaklı Bireysel Eğitim Ders Notları. Kocaeli: Psikoterapi Enstitüsü Yayınları.
  • Beşkardeş, F. (2013). Filimlerin terapide kullanımı. Bir psikiyatristin günlüğü.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Gavas Aslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 10 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 1 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Gavas Aslan, A. (2020). Duygu Odaklı Terapi: Duyguların Dili ve Sinematerapi. Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi, 3(5), 1-16.
AMA Gavas Aslan A. Duygu Odaklı Terapi: Duyguların Dili ve Sinematerapi. TBPD. Ocak 2020;3(5):1-16.
Chicago Gavas Aslan, Ayşe. “Duygu Odaklı Terapi: Duyguların Dili Ve Sinematerapi”. Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi 3, sy. 5 (Ocak 2020): 1-16.
EndNote Gavas Aslan A (01 Ocak 2020) Duygu Odaklı Terapi: Duyguların Dili ve Sinematerapi. Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi 3 5 1–16.
IEEE A. Gavas Aslan, “Duygu Odaklı Terapi: Duyguların Dili ve Sinematerapi”, TBPD, c. 3, sy. 5, ss. 1–16, 2020.
ISNAD Gavas Aslan, Ayşe. “Duygu Odaklı Terapi: Duyguların Dili Ve Sinematerapi”. Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi 3/5 (Ocak 2020), 1-16.
JAMA Gavas Aslan A. Duygu Odaklı Terapi: Duyguların Dili ve Sinematerapi. TBPD. 2020;3:1–16.
MLA Gavas Aslan, Ayşe. “Duygu Odaklı Terapi: Duyguların Dili Ve Sinematerapi”. Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi, c. 3, sy. 5, 2020, ss. 1-16.
Vancouver Gavas Aslan A. Duygu Odaklı Terapi: Duyguların Dili ve Sinematerapi. TBPD. 2020;3(5):1-16.