Bu çalışma, beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının özel öğretim yöntemlerine ilişkin özyeterlilik düzeyleri ile sınıf yönetimi algıları arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, nicel yöntemlerden ilişkisel tarama modeli kullanılarak tasarlanmış ve 290 beden eğitimi ve spor öğretmen adayından veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak "Özel Öğretim Yöntemleri Özyeterlilik Ölçeği" ve "Sınıf Yönetimi Algısı Ölçeği" kullanılmıştır. Bulgular, öğretmen adaylarının özyeterlilik düzeyleri ile sınıf yönetimi algıları arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki olduğunu göstermiştir. Ayrıca, özyeterliliğin sınıf yönetimi algısını anlamlı bir şekilde yordadığı tespit edilmiştir. Cinsiyet açısından anlamlı bir fark bulunmazken, beden eğitimi ve spor programındaki adayların özyeterlilik puanları pedagojik formasyon programı öğrencilerine göre daha yüksek çıkmıştır. Bu bağlamda, beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının özyeterliliklerinin artırılmasının sınıf yönetimi becerilerini olumlu yönde etkileyebileceği ve eğitim süreçlerinde uygulamalı eğitimlerin ve mikro öğretim modüllerinin yaygınlaştırılması önerilmiştir.
beden eğitimi öğretmen adayları özel öğretim yöntemleri özyeterlik sınıf yönetimi
Bu araştırma, Balıkesir Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimleri Araştırmaları Etik Kurulunun 03.05.2024 tarihli onayı ve Balıkesir Üniversitesi Rektörlüğünün 14.05.2024-E.382362 nolu izni ile gerçekleştirilmiştir
This study aims to examine the relationship between physical education and sport teacher candidates' self-efficacy levels regarding special teaching methods and their perceptions of classroom management. The study was designed using relational survey model from quantitative methods and data were collected from 290 prospective physical education and sport teachers. “Special Teaching Methods Self-Efficacy Scale” and “Classroom Management Perception Scale” were used as data collection tools. The findings showed that there was a moderate positive relationship between pre-service teachers' self-efficacy levels and classroom management perceptions. In addition, it was determined that self-efficacy significantly predicted classroom management perception. While there was no significant difference in terms of gender, the self-efficacy scores of the candidates in the physical education and sports program were higher than the pedagogical formation program students. In this context, it is suggested that increasing the self-efficacy of prospective physical education and sports teachers can positively affect their classroom management skills and that applied trainings and micro-teaching modules should be expanded in the education process.
physical education teacher candidates special teaching methods self-efficacy classroom management
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 11 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 30 Temmuz 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 25 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 19 Sayı: 2 |