Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ ÖZYETERLİLİK DÜZEYLERİ İLE SINIF YÖNETİMİ ALGILARININ İNCELENMESİ

Yıl 2025, Cilt: 19 Sayı: 2, 206 - 217, 31.08.2025
https://doi.org/10.61962/bsd.1717525

Öz

Bu çalışma, beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının özel öğretim yöntemlerine ilişkin özyeterlilik düzeyleri ile sınıf yönetimi algıları arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, nicel yöntemlerden ilişkisel tarama modeli kullanılarak tasarlanmış ve 290 beden eğitimi ve spor öğretmen adayından veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak "Özel Öğretim Yöntemleri Özyeterlilik Ölçeği" ve "Sınıf Yönetimi Algısı Ölçeği" kullanılmıştır. Bulgular, öğretmen adaylarının özyeterlilik düzeyleri ile sınıf yönetimi algıları arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki olduğunu göstermiştir. Ayrıca, özyeterliliğin sınıf yönetimi algısını anlamlı bir şekilde yordadığı tespit edilmiştir. Cinsiyet açısından anlamlı bir fark bulunmazken, beden eğitimi ve spor programındaki adayların özyeterlilik puanları pedagojik formasyon programı öğrencilerine göre daha yüksek çıkmıştır. Bu bağlamda, beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının özyeterliliklerinin artırılmasının sınıf yönetimi becerilerini olumlu yönde etkileyebileceği ve eğitim süreçlerinde uygulamalı eğitimlerin ve mikro öğretim modüllerinin yaygınlaştırılması önerilmiştir.

Etik Beyan

Bu araştırma, Balıkesir Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimleri Araştırmaları Etik Kurulunun 03.05.2024 tarihli onayı ve Balıkesir Üniversitesi Rektörlüğünün 14.05.2024-E.382362 nolu izni ile gerçekleştirilmiştir

Kaynakça

  • 1. Oral O., Rezaee Z., Thapa P., Nomikos GN., Enser M. (2024). A comprehensive review of the metabolic and psychophysiological effect of regular exercise on healthy life. Global Sport Science. 3(1).
  • 2. Vickerman P., Maher A. (2018). Teaching physical education to children with special educational needs and disabilities. Routledge
  • 3. Florian L., Black-Hawkins K. (2011). Exploring inclusive pedagogy. British Educational Research Journal. 37(5), 813–828.
  • 4. Bandura A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs NJ: Prentice Hall
  • 5. Filiz B., Doğar Y. (2021). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının akademik erteleme eğilimlerinin öz düzenleme becerileri ve öz yeterliklerine etkisi. Milli Eğitim Dergisi. 50(230), 857-872.
  • 6. Aslan H., Bal A., Akbulut S., Çetin B. (2023). Öğretmenlerin öz-yeterlikleri ile değişime hazır olma durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Scientific Educational Studies. 7(1), 1-32
  • 7. Bozbayındır F., Alev S. (2018). Öğretmenlerin öz yeterlilik, proaktif kişilik ve değişime açıklık algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 19(2), 293-311.
  • 8. Hatlevik OE. (2017). Examining the relationship between teachers’self-efficacy, their digital competence, strategies to evaluate information, and use of ICT at school. Scandinavian Journal of Educational Research. 61, 555-567.
  • 9. Paraskeva F., Bouta H., Papagianni A. (2008). Individual characteristics and computer self-efficacy in secondary education teachers to integrate technology in educational practice. Computers and Education. 50, 1084-1091.
  • 10. Çelik O. (2019). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin öz yeterlilikleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 11. Doğan Ö. (2019). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin değerlendirilmesi (İstanbul ili Sultanbeyli Örneği), [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • 12. Richards JC., Schmidt RW. (2010). Longman dictionary of languane teaching and applied linguistics. Pearson Education Limited.
  • 13. Karasar N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • 14. Sayan S., Akay B., Ceylan M., Orhan R. (2022). Beden eğitimi öğretmeni adayları için özel öğretim yöntemleri öz-yeterlik ölçeği: geliştirme ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi. 8(2), 624-635.
  • 15. Özenç İra G., İra N. (2018). Öğretmen adaylarına yönelik sınıf yönetimi algısı ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 9(3), 104-118.
  • 16. Tabachnick BG., Fidell LS. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
  • 17. Genç Ö., Yurdakal İH. (2024). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik inançları ile sınıf yönetimi beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum. 13(37), 27-42.
  • 18. Vatansever Bayraktar H., Çelik O. (2021). Öğretmenlerin öz yeterlilikleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İZÜ Eğitim Dergisi. 3(6) 98-127.
  • 19. Sağlam H., Kavgacı H. (2021). Öğretmenlerin duygusal zekâları ile sınıf yönetim becerileri arasındaki ilişkide öz yeterlik inancının aracılık rolü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 52, 389-416.
  • 20. Slater EV., Main S. (2020). A measure of classroom management: Validation of a preservice teacher self-efficacy scale. Journal of Education for Teaching. 46(5), 616-630.
  • 21. Semerci D., Uyanık Balat G. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ve öz yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 19(3), 494-514.
  • 22. Şallı D. (2024). Öğretmen adaylarının sınıf yönetimi algısı ve empatik yönelimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi. 9(1), 117-125.
  • 23. Dam H. (2022). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmen adaylarının sınıf yönetimine ilişkin algı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. (53), 573-594.
  • 24. Akdemir H., Özlem KAF. (2021). Öğretmen adaylarının sınıf yönetimine ilişkin inanç ve tutumları. International Journal of Active Learning. 6(1), 1-13.
  • 25. Yüksel İ. (2014). Investigating The impact of classroom management course on self-efficacy levels: an experimental study on pre-service teachers, Eğitim ve Bilim. 39(171), 259-269.
  • 26. Güneş A. (2021). Özel ve resmi okullarda görev yapan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri ve sınıf yönetim becerileri arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (58), 290-311.
  • 27. Merey Z., Taşkın Z. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf yönetimi profilleri üzerine bir araştırma. Vankulu Sosyal Araştırmalar Dergisi. 1, 103-112.
  • 28. Çelik OB. (2014). Farklı liderlik stillerine sahip olan beden eğitimi öğretmenlerinin sınıf yönetimi davranışlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 29. Doğaner S., Özbek O. (2019). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının mesleki etik ilkelere ve öğretmenliğe yönelik tutumlarına ilişkin görüşleri. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 17(1), 197-208
  • 30. Ekici FY. (2017). Okul öncesi öğretmen adayları ile pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının öğretmenliğe yönelik özyeterlik inançlarının karşılaştırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 6(5), 3003-3022.
  • 31. Gökdağ Baltaoğlu M., Sucuoğlu H., Yurdabakan İ. (2015). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ve başarı/başarısızlık yüklemeleri: Boylamsal bir araştırma. İlköğretim Online. 14(3), 803-814.
  • 32. Ilgaz G., Bülbül T., Çuhadar C. (2013). Öğretmen adaylarının eğitim inançları ile öz-yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 13(1), 50-65.

EXAMINING PHYSICAL EDUCATION TEACHER CANDIDATES' SELF-EFFICACY LEVELS IN SPECIAL TEACHING METHODS AND THEIR PERCEPTIONS OF CLASSROOM MANAGEMENT

Yıl 2025, Cilt: 19 Sayı: 2, 206 - 217, 31.08.2025
https://doi.org/10.61962/bsd.1717525

Öz

This study aims to examine the relationship between physical education and sport teacher candidates' self-efficacy levels regarding special teaching methods and their perceptions of classroom management. The study was designed using relational survey model from quantitative methods and data were collected from 290 prospective physical education and sport teachers. “Special Teaching Methods Self-Efficacy Scale” and “Classroom Management Perception Scale” were used as data collection tools. The findings showed that there was a moderate positive relationship between pre-service teachers' self-efficacy levels and classroom management perceptions. In addition, it was determined that self-efficacy significantly predicted classroom management perception. While there was no significant difference in terms of gender, the self-efficacy scores of the candidates in the physical education and sports program were higher than the pedagogical formation program students. In this context, it is suggested that increasing the self-efficacy of prospective physical education and sports teachers can positively affect their classroom management skills and that applied trainings and micro-teaching modules should be expanded in the education process.

Kaynakça

  • 1. Oral O., Rezaee Z., Thapa P., Nomikos GN., Enser M. (2024). A comprehensive review of the metabolic and psychophysiological effect of regular exercise on healthy life. Global Sport Science. 3(1).
  • 2. Vickerman P., Maher A. (2018). Teaching physical education to children with special educational needs and disabilities. Routledge
  • 3. Florian L., Black-Hawkins K. (2011). Exploring inclusive pedagogy. British Educational Research Journal. 37(5), 813–828.
  • 4. Bandura A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs NJ: Prentice Hall
  • 5. Filiz B., Doğar Y. (2021). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının akademik erteleme eğilimlerinin öz düzenleme becerileri ve öz yeterliklerine etkisi. Milli Eğitim Dergisi. 50(230), 857-872.
  • 6. Aslan H., Bal A., Akbulut S., Çetin B. (2023). Öğretmenlerin öz-yeterlikleri ile değişime hazır olma durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Scientific Educational Studies. 7(1), 1-32
  • 7. Bozbayındır F., Alev S. (2018). Öğretmenlerin öz yeterlilik, proaktif kişilik ve değişime açıklık algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 19(2), 293-311.
  • 8. Hatlevik OE. (2017). Examining the relationship between teachers’self-efficacy, their digital competence, strategies to evaluate information, and use of ICT at school. Scandinavian Journal of Educational Research. 61, 555-567.
  • 9. Paraskeva F., Bouta H., Papagianni A. (2008). Individual characteristics and computer self-efficacy in secondary education teachers to integrate technology in educational practice. Computers and Education. 50, 1084-1091.
  • 10. Çelik O. (2019). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin öz yeterlilikleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 11. Doğan Ö. (2019). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin değerlendirilmesi (İstanbul ili Sultanbeyli Örneği), [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • 12. Richards JC., Schmidt RW. (2010). Longman dictionary of languane teaching and applied linguistics. Pearson Education Limited.
  • 13. Karasar N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • 14. Sayan S., Akay B., Ceylan M., Orhan R. (2022). Beden eğitimi öğretmeni adayları için özel öğretim yöntemleri öz-yeterlik ölçeği: geliştirme ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi. 8(2), 624-635.
  • 15. Özenç İra G., İra N. (2018). Öğretmen adaylarına yönelik sınıf yönetimi algısı ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 9(3), 104-118.
  • 16. Tabachnick BG., Fidell LS. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
  • 17. Genç Ö., Yurdakal İH. (2024). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik inançları ile sınıf yönetimi beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum. 13(37), 27-42.
  • 18. Vatansever Bayraktar H., Çelik O. (2021). Öğretmenlerin öz yeterlilikleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İZÜ Eğitim Dergisi. 3(6) 98-127.
  • 19. Sağlam H., Kavgacı H. (2021). Öğretmenlerin duygusal zekâları ile sınıf yönetim becerileri arasındaki ilişkide öz yeterlik inancının aracılık rolü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 52, 389-416.
  • 20. Slater EV., Main S. (2020). A measure of classroom management: Validation of a preservice teacher self-efficacy scale. Journal of Education for Teaching. 46(5), 616-630.
  • 21. Semerci D., Uyanık Balat G. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ve öz yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 19(3), 494-514.
  • 22. Şallı D. (2024). Öğretmen adaylarının sınıf yönetimi algısı ve empatik yönelimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi. 9(1), 117-125.
  • 23. Dam H. (2022). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmen adaylarının sınıf yönetimine ilişkin algı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. (53), 573-594.
  • 24. Akdemir H., Özlem KAF. (2021). Öğretmen adaylarının sınıf yönetimine ilişkin inanç ve tutumları. International Journal of Active Learning. 6(1), 1-13.
  • 25. Yüksel İ. (2014). Investigating The impact of classroom management course on self-efficacy levels: an experimental study on pre-service teachers, Eğitim ve Bilim. 39(171), 259-269.
  • 26. Güneş A. (2021). Özel ve resmi okullarda görev yapan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri ve sınıf yönetim becerileri arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (58), 290-311.
  • 27. Merey Z., Taşkın Z. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf yönetimi profilleri üzerine bir araştırma. Vankulu Sosyal Araştırmalar Dergisi. 1, 103-112.
  • 28. Çelik OB. (2014). Farklı liderlik stillerine sahip olan beden eğitimi öğretmenlerinin sınıf yönetimi davranışlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 29. Doğaner S., Özbek O. (2019). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının mesleki etik ilkelere ve öğretmenliğe yönelik tutumlarına ilişkin görüşleri. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 17(1), 197-208
  • 30. Ekici FY. (2017). Okul öncesi öğretmen adayları ile pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının öğretmenliğe yönelik özyeterlik inançlarının karşılaştırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 6(5), 3003-3022.
  • 31. Gökdağ Baltaoğlu M., Sucuoğlu H., Yurdabakan İ. (2015). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ve başarı/başarısızlık yüklemeleri: Boylamsal bir araştırma. İlköğretim Online. 14(3), 803-814.
  • 32. Ilgaz G., Bülbül T., Çuhadar C. (2013). Öğretmen adaylarının eğitim inançları ile öz-yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 13(1), 50-65.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Yanık 0000-0003-3235-3874

Gönderilme Tarihi 11 Haziran 2025
Kabul Tarihi 30 Temmuz 2025
Erken Görünüm Tarihi 25 Ağustos 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yanık, M. (2025). BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ ÖZYETERLİLİK DÜZEYLERİ İLE SINIF YÖNETİMİ ALGILARININ İNCELENMESİ. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 206-217. https://doi.org/10.61962/bsd.1717525

16227

16228

16229

16230