Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda öğrenim gören öğrenciler ile yapılan bu araştırmanın amacı; öğrencilerin spor giyim pazarındaki marka tercihleri hakkında bilgi edinilirken en çok tercih edilen spor giyim sektöründe markalaşma ile ilgili de bilgi vermektir. Araştırmanın modeli tarama modelidir. Araştırmaya 2018-2019 Eğitim-Öğretim Güz Yarıyılı Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda öğrenimine devam eden 106'sı kız, 154'ü erkek olmak üzere toplam 260 gönüllü öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Çavuşoğlu (2007) tarafından geliştirilen Marka Sadakati ölçeği uygulanmış ve kaynak taraması yapılmıştır. Verilerin analizinde kullanılan betimleyici istatistikler yüzde, frekans ve aritmetik ortalamadır. Araştırma sonuçlarına göre; ankete katılan 260 kişinin %71,5'lik oranla büyük bir kısmı televizyon/sosyal medya reklamlarını izlerken %28,5'lik oranla daha küçük bir bölümü ise televizyonda/sosyal medyada reklamları izlememektedir. Katılımcıların %76,2’sinin televizyonda/sosyal medyada yayınlanan spor reklamlarını izledikleri, %23,9'luk bir kesim ise televizyonda/sosyal medyada spor reklamlarını izlemedikleri saptanmıştır. Katılımcıların akıllarında kalan televizyon/sosyal medya reklamları içerisinde %43,1 ile Nike markası, %23,1 ile Adidas markası yer almaktadır. %59,6'sı reklamlarında beğenilen sporcuların yer aldığı bir ürünü satın aldıklarını belirtirken %40,4’lük bir oranda bu sorunun karşılığı “hayır” olarak gelmiştir. Katılımcıların %35,4'ü sevilen bir sporcunun ürün reklamında yer alması ile fiyatının yüksek olmasına karşın ürünü satın alacaklarını belirtirken %64,6'lık bir kesim “hayır” yanıtını vermiştir. Spor reklamlarındaki branş tercihinde %46,9 ile futbol birinci sırada yer almaktadır. Katılımcıların marka tercihlerine bakıldığında %39.6'sı Nike, %25.8’i Adidas, %13.5’i Puma, %4.6’sı Kinetix, %3.1‘i Lescon, %3.1’i Lotto, %2.3’ü Hummel, %8.0’ı diğer markaları tercih etmiştir. Katılımcıların marka tercih sebeplerinde ise %52,9‘u kaliteli, %13,9‘u rahat, %14,2’si fiyatının uygun olmasının tercihlerini etkilediğini belirtmişlerdir. Katılımcıların alışveriş yapma tercihlerine göre %35,8’inin mağazayı, %20,4’ünün sosyal medyayı, %23,9'unun hem mağazayı hem de sosyal medyayı tercih ettikleri saptanmıştır.
Marka Marka tercihleri Spor markaları Üniversite öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Mart 2020 |
Gönderilme Tarihi | 27 Şubat 2020 |
Kabul Tarihi | 17 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 14 Sayı: 1 |