This research was carried out to determine the effect of 12-week basic badminton training applied on students studying in secondary education on the motor characteristics. A total of 48 students, 16 female and 32 male volunteers aged 14-16, participated in the study. Volunteers were divided into two groups as experimental group (24 people) and control group (24 people) by random selection method. Basic badminton training was applied to the experimental group 3 days a week for 12 weeks, and no training program was applied to the control group. Height length, body weight, right hand-left hand grip strength, leg force, back force, vertical jump, anaerobic power, 10 m speed, T-agility, quickness, flexibility and flamingo balance measurements were applied to the participants. Paired Samples T-Test and Wilcoxon Signed Ranks Test were used for intra-group analysis, and Independent Samples T-test and Mann Whitney U Test were preferred for comparison of the groups. According to the result of the research; while there was no significant difference in the body weight parameter of the experimental group (p> 0.05), a positive and high level of significant difference was found in all other parameters (p<0.01). Positive direction in the control group’s height length and body weight parameters (p<0.01 and p<0.05); negative in the parameters of leg strength, back force, vertical jump, anaerobic power, flexibility, 10 m speed, T-agility and quickness a high level of statistically significant difference was found (p<0.01). In addition, when the pretest values of the groups were compared, there was no statistically significant difference (p>0.05). When the posttest values compared, a significant difference was identified in the right hand grip strength, leg strength, anaerobic power, flexibility, 10 m speed, quickness and flamingo balance (p<0.05) and back force, vertical jump, T-agility values (p<0.01). As a result; It can be said that basic badminton training applied to individuals aged 14-16 contributes to the development of motoric properties.
Bu araştırma ortaöğretimde eğitim-öğretim gören öğrencilere uygulanan 12 haftalık temel badminton antrenmanlarının motorik özellikler üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya 14-16 yaş aralığında 16 kadın ve 32 erkek gönüllü olmak üzere toplam 48 öğrenci katılmıştır. Gönüllüler rastgele seçim yöntemi ile deney grubu (24 kişi) ve kontrol grubu (24 kişi) olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Deney grubuna 12 hafta boyunca haftada 3 gün temel badminton antrenmanı uygulanmış olup, kontrol grubuna herhangi bir antrenman programı uygulanmamıştır. Katılımcılara boy uzunluğu, vücut ağırlığı, sağ el-sol el kavrama kuvveti, bacak kuvveti, sırt kuvveti, dikey sıçrama, anaerobik güç, 10 m sürat, T-çeviklik, çabukluk, esneklik ve flamingo denge ölçümleri uygulanmıştır. Grup içi analizlerde Paired Samples T-Test ve Wilcoxon Signed Ranks Testi, grupların karşılaştırılmasında Independent Samples T-test ve Mann Whitney U Testi tercih edilmiştir. Yapılan araştırmanın sonucuna göre; deney grubunun vücut ağırlığı parametresinde anlamlı farklılık görülmezken (p>0.05) diğer bütün parametrelerde son test lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p<0.01). Kontrol grubunda son test lehine boy uzunluğu ve vücut ağırlığı parametrelerinde pozitif yönlü (p<0.01 ve p<0.05), bacak kuvveti, sırt kuvveti, dikey sıçrama, anaerobik güç, esneklik, 10 m sürat, T-çeviklik ve çabukluk parametrelerinde ise negatif yönlü istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p<0.01). Ayrıca grupların ön test değerleri karşılaştırıldığında istatistiksel olarak anlamlı farklılık görülmemiştir (p>0,05). Son test değerleri kıyaslandığında ise sağ el kavrama kuvveti, bacak kuvveti, anaerobik güç, esneklik, 10 m sürat, çabukluk, flamingo denge (p<0,05) ve sırt kuvveti, dikey sıçrama, T-çeviklik değerlerinde (p<0,01) anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Sonuç olarak; 14-16 yaş aralığındaki bireylere uygulanan temel badminton antrenmanlarının motorik özelliklerin geliştirilmesine katkıda bulunduğu söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 2 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 14 Sayı: 3 |